- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تصویب آیین‌نامه اجرایی صندوق مکانیزه فروش در کمیسیون اقتصاد دولت

کمیسیون اقتصاد دولت صبح امروز آیین‌نامه اجرایی نحوه استفاده از سامانه صندوق فروش(صندوق ماشینی مکانیزه فروش) موضوع قانون مالیات های مستقیم را تصویب کرد.


به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس کمیسون اقتصاد دولت صبح امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۵ تشکیل جلسه داد و با کلیات آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۲) ماده (۱۶۹۹) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۹۴ در خصوص نحوه استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش) موافقت کرد.

یک مقام آگاه در این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تایید این خبر گفته است: « هم اکنون پوشه این مصوبه جهت ارسال به هیات دولت در حال آماده سازی است که به نظر می رسد دستکم تا ۳ هفته آینده از سوی هیات وزیران ابلاغ خواهد شد.»

بر اساس این گزارش تغییر حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی و همچنین لایحه پیشنهادی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی این کمیسیون در روز جاری بوده است.

به گزارش فارس، در ماده (۱۶۹) قانون مالیات ها عنوان شده که « اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورت‌حساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.»

 عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو درصد مبلغ مورد معامله می‌شود.

همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود، مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد معاملاتی می‌شود که فهرست آن‌ها ارائه نشده است.»

در ادامه این ماده قانونی آمده که « مؤدیان مالیاتی موضوع ماده مذکور موظف‌اند از سامانه صندوق فروش «صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش» و تجهیزات مشابه استفاده کنند. معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از مالیات قطعی‌شده مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سالهای بعد آن قابل کسر است.»

در این ماده عنوان شده است: « معادل ده درصد از مالیات ابرازی عملکرد مؤدیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند مشروط به رعایت آیین‌نامه اجرائی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشوده می‌شود. عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به‌ میزان دو درصد فروش می‌باشد.»

به گزارش فارس ، طرح تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش پیش از آنکه آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ابلاغ شود، از سوی اتاق اصناف در قالب طرح “باران” اولین بار در نیمه بهمن ماه سال ۹۴  کلید خورد و قرار بود بیست و دوم بهمن ماه به صورت رسمی افتتاح شود.

در مرحله اول طرح مذکور قرار بود ۲۹ صنف به این سامانه مجهز ‌شوند تا از این طریق برای محاسبه صحیح مالیات و تعیین مکانیزم‌های روشن برای اصناف از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام شود، اما اجرای این طرح به دلایلی نامعلوم متوقف شد.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی هستند که در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور، از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

طبق این طرح، قرار است هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار) ، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر است.

بر اساس آنچه اصناف و سازمان امور مالیاتی توافق کرده‌اند گروه‌های مشمول این طرح که از سال‌های قبل نیز کار اتصال به این سامانه را آغاز کرده‌اند، بدین شرح است:

گروه اول _ اصناف مشمول استفاده از سامانه صندوق فروش(POS) مکانیزه فروشگاهی از سال ۱۳۹۲:

۱) سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر

۲) فروشندگان آهن آلات

۳) فروشندگان لوازم صوتی و تصویری

۴) فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری

۵) فروشندگان ماشین های اداری و لوازم و قطعات تجهیزات مربوط به آنها

۶) فروشندگان لوازم خانگی(شامل برقی، گازی و نفتی)

۷) هتل ها و هتل آپارتمان‌ها

۸ ) تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها و اغذیه فروشی ها

۹)مشاوران املاک و مستغلات

۱۰) داروخانه ها

گروه دوم _ اصناف مشمول استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروشگاهی از سال ۱۳۹۳:

۱) فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و ساختمانی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۲) صاحبان تعمیرگاه های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین آلات راه سازی کشاورزی و ساختمانی

۳) فروشندگان تجهیزات و تاسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۴) فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۵ ) فروشندگان تزئینات ساختمان(موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۶) فروشندگان انواع تلفن(ثابت و بی سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن(نمایندگی عمده و خرده فروشی)

۷) تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۸) فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۹) فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

۱۰) فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی).