- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

انجام همزمان حسابرسی و تدوین استانداردهای حرفه‌ای تضاد منافع دارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد در بحث حسابرسی بانک‌های دولتی مشکلات جدی وجود داشت، ولی بانک مرکزی شفاف‌سازی کرد، نه سازمان حسابرسی. این ساختار باید تغییر کند.


دکتر محمدرضا پور ابراهیمی ریس کمیسیون اقتصادی مجلس در اولین همایش حسابرسی و نظارت مالی در ایران در دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد در بخش حسابرسی دولتی مشکلات جدی داریم. وی با طرح این سؤال‌ها که سازمان حسابرسی به چه کسی پاسخ‌گوست، و استقلال آن چه‌گونه تأمین می‌شود، تأکید کرد انجام همزمان حسابرسی و تدوین استانداردهای حرفه‌ای تضاد منافع دارد و این‌ها را باید جدا کرد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران، پورابراهیمی با اشاره به این که افشای حقوق مدیران از استانداردهای حسابداری ایران حذف شده است، گفت: سازمانی که مدیران آن خودشان نجومی‌بگیر بودند چه‌گونه می‌توانستند جلوی حقوق نجومی را بگیرند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد در بحث حسابرسی بانک‌های دولتی مشکلات جدی وجود داشت، ولی بانک مرکزی شفاف‌سازی کرد، نه سازمان حسابرسی. این ساختار باید تغییر کند. پورابراهیمی اشاره کرد در حسابرسی بخش خصوصی هم مشکل داریم و مدیران دولتی بدون آزمون و صلاحیت حسابدار رسمی شده‌اند.

پورابراهیمی در خصوص وضعیت امروز مؤسسات حسابرسی گفت: مؤسسات بزرگ حسابرسی باید تشکیل شود. این تعداد مؤسسه‌ی حسابرسی موردنیاز کشور نیست. وی در ادامه با اشاره به این که حق‌الزحمه‌ی حسابرسی باید متعارف باشد، گفت: نظارت حرفه‌ای و کنترل جامعه بر اعضایش را باید تقویت کرد، کنترل کیفیت حسابرسی جامعه باید گسترش یابد و تنبیه مدیران و حسابرسان به‌طور توأمان باید دیده شود.

پور ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ارکان اقتصاد را اطلاعات دانست و گفت هرقدر اطلاع‌رسانی گسترده‌تر باشد، شفافیت ایجاد می‌شود. وی با اشاره به این که یکی از برنامه های مجلس ایجاد شفافیت در اقتصاد است، گفت: رتبه‌ی فساد ایران افزایش داشته،  رتبه‌ی  پول‌شویی افزایش داشته و این‌ها زیبنده‌ی کشورمان نیست.مجلس با قدرت به دنبال افشا و شفاف‌سازی است. افشای حقوق مدیران و افشای اطلاعات نهادهای شبه‌دولتی و ایجاد ضمانت اجرایی برای اجرایی‌شدن آن، برنامه‌ی اصلی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: همه‌ی این موارد با قانون نظام جامع حسابرسی و حسابداری که در کمیسیون اقتصادی با همکاری جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران در دست تدوین است باید برطرف شود.

غلامحسین دوانی عضو شورایعالی انجمن حسابداران خبره ایران در اولین همایش حسابرسی و نظارت مالی در ایران در دانشگاه فردوسی مشهد گفت حرفه حسابرسی و حسابداری قبل از برجام و بعد برجام تفاوت خاصی نداشته و صعف اساسی حرفه فارغ از مسائل محیطی ، عدم تسلط بزبان انگلیسی از یگطرق و فقدان تکنولوزِ های مدرن حسابرسی و حسابداری از طرف دیگر است . وی ادامه داد اساسا با توجه به اساسانامه جامعه حسابداران رسمی هیچ موسسه خارجی نمیتواند در ایران حسابرسی کند زیرا در تمام کشورها حسابرس ووکیل باید حداقل مقیم محل باشند تا بشود برعلیه انان اقامه دعوی نمود.دوانی تاکید نمود حرفه حساداری در کل دارای توانائیهائی است که چنانچه بدرستی از آن بهره برداری شود  ، نتایج مطلوبی برای کشور بهمراه دارد. دوانی فرایند ادغام و یا تسعه درون زای موسسات حسابرسی و بزرگتر شدن منطقی آنها را  شرط تداوم فعالیت و براند سازی در حرفه دانست.