نرم افزارحسابداری صدگان

صورت‌های مالی بانك‌های ایرانی از استحكام و ثبات لازم برخوردار نیست

0 705

حسابداراپ

در ده سالی كه تحریم‌ها شدت گرفته بود تحولات اساسی در صنعت بانكداری دنیا به وجود آمد و ما از این تحولات و استانداردهای ناشی از آن بیگانه و دور هستیم.

پندار سیستم



به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف، در برنامه «نگاه یك» شبكه اول سیما، ضمن توضیحات بالا افزود: متاسفانه صورت‌های مالی بانك‌های ایرانی از استحكام و ثبات لازم برخوردار نیستند و با استانداردهای روز بین المللی انطباق ندارند.
وی در خصوص عدم همكاری گروهی از بانك‌های خارجی با ایران علیرغم رفع تحریم‌ها هم خاطرنشان كرد: بخشی از این شرایط ناشی از نگرانی از بازگشت تحریم‌هاست اما بخش دیگری هم ناشی از عدم رعایت استانداردهای بین المللی از سوی بانك‌های ایرانی است. در واقع مقایسه‌ی استانداردهای رعایت شده از سوی این بانك‌ها با قوانین واستانداردهای مورد استفاده بانك‌های ایرانی، امیدوار كننده نیست. به عنوان مثال نرخ كفایت سرمایه‌ی بانك‌ها كه امروز نقش مهمی در سیستم بانكداری ایفا می كند در جهان به طور میانگین ۱۲ درصد است اما متاسفانه در سیستم بانكی ایران این رقم به طور متوسط به ۴.۵ تا ۵ درصد می‌رسد.
سیف گفت: در چنین شرایطی اگر صورت‌های مالی بانك‌های ما به دست بانكی اروپایی برسد قطعا از نظر طرف اروپایی به هیچ عنوان اطمینان بخش نخواهد بود. البته این استانداردها، دستاورد ۸ تا ۱۰ سال گذشته برای نظام بانكی جهان است یعنی در سال‌هایی كه بانك‌های ایران تحریم بودند و از این قافله عقب ماندند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.