- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کشف فرار مالیاتی چند صد میلیون دلاری

وزیراقتصاد ازشناسایی افرادی خبرداد که باوجود جابه جایی چند صدمیلیون ارز حتی یک پرونده مالیاتی ندارند.


و افزود:طی دو ماه گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان برگ قطعی مالیات برای این گونه افراد صادر کرده ایم؛شفاف سازی فعالیت های پولی و مالی چشم اسفندیار فساد است.

به گزارش خراسان، دکتر علی طیب نیا که ظهر دیروز به جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران آمده بود  دربرابر برخی دغدغه های حاضران دراین جلسه درباره ساماندهی وضعیت اقتصادی کشورگفت: می خواهیم ارتباط بین مودیان مالیات و ماموران مالیاتی را قطع کنیم یعنی طی فرایندی که تعریف می شود، معلوم نباشد چه کسی مالیات را برای چه شخصی محاسبه می کند که دراین زمینه سامانه و نرم افزار مربوط به آن درحال تهیه است.

به گفته وی سازمان امور مالیاتی هم اکنون قادر به تغییرات دراین سامانه است و نرم افزار این سامانه آماده است و سخت افزار آن نیز قبلا مهیا بود و داریم کسانی را شناسایی می کنیم که چندصد میلیون ارز را جابه جا می کنند ولی یک پرونده مالیاتی ندارند.

علی طیب‌نیاهمچنین با بیان این که زمان روی کار آمدن دولت فعلی بدهی‌های دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود؛افزود:هنگام مطرح کردن این رقم پشیمان شدم و بعد از آن نیز سوال در ذهنم ایجاد شد که آیا گفتن بدهی‌های دولت در جامعه مناسب است یا خیر زیرا این ها آثار و نتایجی دارد. الان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی است که باید آن ها را ساماندهی کنیم و برای این منظور بازار بدهی را ایجاد می کنیم.

وی ادامه داد: درکشوری که سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی اجرا می‌شود آیا منطقی است که ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت ‌شود؟ آن هم درشرایطی که درآمد حامل‌های انرژی ۳۱ هزار میلیارد تومان است و مابه التفاوت آن در بودجه اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ درست است که بدهی دولت نسبت به گذشته بیشتر شده، اما نسبت به GDP هنوز عدد قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیست.وی با اشاره به موضوع دریافت مالیات نیز‌گفت: مالیات را بیش از این نمی‌توان افزایش داد زیرا افزایش مالیات در چنین شرایطی هم به زیان اقتصاد ملی است و اقتصاد ما را دچار رکود عمیق می‌کند و هم با افزایش آن دولت به مالیاتش نمی‌رسد.

اعتقاد من بر این است که دولت با یک برنامه‌ریزی منطقی باید هزینه‌ها را کاهش دهد.وی افزود: نرم‌افزار سامانه اطلاعات مؤدیان مالیاتی طراحی شده و قرارداد تهیه نرم‌افزار این سامانه در زمان تحریم‌ها منعقد شده بود که بعد از تحریم دانش فنی این نرم‌افزار به ما منتقل شد و اکنون خودمان امکان تغییر در نرم‌افزار را داریم.طیب‌نیا با بیان این که شفاف‌سازی همواره مخالفانی را دربر دارد، گفت: در سه شهر بر روی مأموران گمرک بنزین ریختند و خواستند آن ها را به‌ آتش بکشند.