نرم افزارحسابداری صدگان

هیات‌های حل اختلاف مالیاتی نیازمند افراد متخصص

0 750

حسابداراپ

پندار سیستم

جواد زمانی- معاون استان‌های اتاق ایران
یکی از وظایف اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، معرفی و اعزام نماینده برای شرکت در جلسات هیات‌های حل اختلاف مالیاتی به استناد بند ۳ ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم به‌منظور صیانت از حقوق قانونی متقابل مودیان و سازمان امور مالیاتی است.

اعضای این هیات در نقش داور بوده و هر یک رای مستقل دارند و رای نهایی براساس رای اکثریت داوران صادر می‌شود.
برای حضور نماینده اصلح و واقف به امور باید توجه داشت مؤدیان در متن لایحه اعتراض خود نماینده خود را از بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی، مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های صنفی یا شورای شهر براساس بند ۳ ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم انتخاب کنند. در غیراین صورت سازمان امور مالیاتی در انتخاب نماینده با توجه به نوع فعالیت صنفی مؤدی مخیر خواهد بود و مودی حق اعتراض نخواهد داشت.طلب مهم دیگری که باید مورد توجه مؤدیان قرار گیرد، رسمیت جلسات هیات حل اختلاف با حضور هر سه نماینده براساس تبصره۱ ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم است. چنانچه جلسه‌ای با حضور یک یا دو نماینده تشکیل شود و مؤدی که در جلسه حضور دارد، در قسمت اظهارات قید نمایند «در جلسه حضور یافتم و جلسه با یک یا دو نفر تشکیل گردید»، هیات حل اختلاف به این موضوع توجه نکند و رای را با امضای سه نفر ابلاغ کند، این عمل به‌عنوان رای محسوب نمی‌شود، بلکه صورتجلسه بوده و سازمان مکلف است برای رسیدگی به پرونده، جلسه دیگری تشکیل دهد.

عدم آشنایی مؤدیان برای تنظیم صحیح دفاتر مالیاتی و عدم پذیرش دفاتر از سمت ممیزین مالیاتی، موجب محاسبه مالیات به‌صورت علی الرأس شده و از جمله موارد اختلاف میان سازمان امور مالیاتی و مؤدی است. به همین دلیل ضرورت دارد فعالین اقتصادی با استفاده از حسابداران عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، نسبت به تنظیم صحیح دفاتر اقدام کنند. اتاق‌های بازرگانی جایگاه ویژه و بااهمیتی به‌منظور حمایت از اعضای اتاق‌های بازرگانی و سایر مؤدیان در انتخاب نمایندگان شایسته، باتجربه و دارای تخصص دارند و می‌توان در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، به وضعیت هیات‌های حل اختلاف سر و سامان داده و موجبات کاهش مشکلات مربوط به مؤدیان و به خصوص اعضای اتاق‌های سراسر کشور را فراهم آورد.



 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.