نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات دولت از محل ثروت محقق می‌شود

0 1,652

حسابداراپ

 برآورد می‌شود اعداد پیش‌بینی شده در پایه مالیات بر ثروت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ قابل تحقق بوده و قابل وصول هستند.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از سرفصل‌های اصلی مالیات‌های مستقیم در بودجه، مالیات بر ثروت است. ارقام مربوط به این بخش از درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۲ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم نسبت به رقم مصوب و پیش‌بینی عملکرد آن در سال‌جاری به‌ترتیب حاکی از افزایش حدود ۱۸ و ۲۷ درصدی است.

ترکیب مالیات بر ثروت و اجرای آن حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال آینده ۵۵۴ میلیارد تومان برای مالیات بر ارث، ۶.۵ میلیارد تومان برای مالیات‌های اتفاقی، ۸۲۲ میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سرقفلی، ۶۵۳ میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سهام، ۴۴۶ میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال املاک و ۴۷۲ میلیارد تومان برای حق تمبر و اوراق بهادار برآورد شده است.

این در حالی است که در رابطه با مالیات بر ثروت مصوبه بودجه سال ۱۳۹۵ این‌گونه بوده است: ۴۶۲ میلیارد تومان مالیات بر ارث، ۲۵ میلیارد تومان مالیات اتفاقی، ۷۲۳ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی، ۵۱۵ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام، ۳۶۰ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال املاک، ۴۲۱ میلیارد تومان حق تمبر و اوراق بهادار.

از سوی دیگر، عملکرد ۸ ماهه دولت در خصوص مالیات بر ثروت، نشان می‌دهد که از ۲ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان مالیاتی که مصوبه شده، تاکنون یک‌هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان محقق شده است. در سال ۱۳۹۵ رقم مالیات بر ارث نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۴ حدود ۴ درصد رشد داشته است. اما همین سال، یعنی سال ۱۳۹۴، عملکرد مالیات بر ثروت منفی ۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ بوده است.

در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل کرده است که کل رقم مالیات بر ثروت تنها حدود ۲.۵ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص داده است، بر این اساس، نسبت به سایر پایه‌های مالیاتی در وصول منابع برای دولت از اهمیت کمتری برخوردار است.

مالیات نقل و انتقال سرقفلی و مالیات نقل و انتقال سهام از مهمترین اجزای مالیات بر ثروت هستند که میزان رشد در نظر گرفته شده برای آنها نسبت به برآورد عملکرد در سال جاری به ترتیب ۲۵ و ۳۲ درصد است.

برآورد می‌شود اعداد پیش‌بینی شده در پایه مالیات بر ثروت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ قابل تحقق بوده و قابل وصول هستند.




محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.