- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تهاتر بدهی‌های مالیاتی با طلب از دولت

چنانچه بدهی قطعی دولت به اقشار مختلف به تایید وزارتخانه مربوطه رسیده و در وزارت اقتصاد ثبت شود، می تواند با بدهی مالیاتی به دولت تهاتر شود.


رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: رشد مصوب مالیات سال ۹۶ استان کرمان نسبت به سال جاری منطقی نیست که باید این مسئله در مجلس شورای اسلامی پیگیری و این درآمد تعدیل شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، سیدکامل تقوی نژاد در بیستمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، با بیان اینکه متوسط رشد مصوب مالیات کشور ۱۰ درصد است در حالی که این رقم برای استان کرمان ۳۱ درصد مصوب شده است، اظهار کرد: استان کرمان جزء هفت استانی است که رشد مصوب مالیات آن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، بالاتر از میانگین کشور است.

تقوی‌نژاد اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در شرایط خروج از رکود در کنار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است زیرا معتقدیم باید به شرکای اقتصادی خود کمک کنیم تا درآمد تعریف شده ما نیز محقق شود. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تولید، صادرات و اشتغال در نقطه مرکزی سیاست های این سازمان قرار دارد، بیان کرد: تلاش می کنیم به فعالان اقتصادی در زمینه های تقسیط بدهی، بخشودگی جرائم مالیاتی، تمدید مهلت ها و رسیدگی ها، کمک کنیم.

وی افزود: استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات نیز باید به صورت جدی پیگیری و بر طبق ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید حداکثر ظرف مدت یک ماه انجام شود. وی با تاکید بر اینکه به دنبال مالیات حقه دولت هستیم، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم قرار است سهم مالیات از درآمد تولید ناخالص ملی از ۷ درصد فعلی به ۱۱ درصد افزایش یابد که معتقدیم این مالیات نباید از مالیات دهندگان موجود گرفته شود بلکه باید به دنبال راههای دیگری برای وصول آن بود.

تقوی نژاد، ادامه داد: اگر چه فرار مالیاتی پدیده شومی است اما ظرفیت ویژه‌ای برای وصول مالیات در این بخش وجود دارد که می تواند در کنار وصول مطالبات گذشته، واحدیابی و شناسایی مودیان جدید، این افزایش درآمد مالیاتی را محقق کند. وی گفت: همچنین سامانه اطلاعاتی شامل اطلاعات هویتی، مکانی، مالی، بانکی و ملکی افراد را راه‌اندازی می کنیم تا بتوان تشخیص مالیات از این طریق انجام شود.

تقوی نژاد در ادامه با اشاره به هیات های حل اختلاف و حضور نمایندگان این سازمان در آنها تصریح کرد: رای سازمان امور مالیاتی با رای نماینده بخش خصوصی در هیات های حل اختلاف برابر است، همچنین بر حضور قاضی در این هیات ها تاکید داریم که بخش خصوصی باید برای ارائه راه‌های موثر و کیفی کمک کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره تهاتر بدهی‌های مالیاتی با طلب از دولت گفت: اکنون با توجه به اختیاراتی که مجلس داده، چنانچه بدهی قطعی دولت به اقشار مختلف به تایید وزارتخانه مربوطه رسیده و در وزارت اقتصاد ثبت شود، می تواند با بدهی مالیاتی به دولت تهاتر شود و رییس اداره مالیاتی استان می تواند روی این موضوع کار کند. وی در بخش دیگری اظهار کرد: اداره کل مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در ماه‌های اخیر در این سازمان ایجاد شده که تاکنون ۴۵ مورد فرارهای مالیاتی به میزان ۷۵۰ میلیارد تومان شناسایی شده است.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق کرمان دیدگاه مردم‌داری، برخورد خوب با مودیان و برقراری عدالت مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور را موجب رضایت و رغبت مودیان برای پرداخت مالیات دانست و دو دغدغه مالیاتی فعالان اقتصادی را تشریح کرد. سیدمهدی طبیب زاده، در ادامه به یکی از این موارد اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد سازمان مالیاتی در حد شرکت نفت تلقی شود باید به این نکته توجه داشت که منبع تامین مالی در دو  بخش با یکدیگر متفاوت است که در یک سو به چاه‌های نفت و در  سوی دیگر به جیب فعالان اقتصادی وابسته است.

وی ادامه داد: ممکن است در این زمینه اختصاص برخی مزایا به میزان درآمد منوط شود که این مسئله مشکلاتی را ایجاد می کند و میزان مدنظر وصول مالیات محقق نمی شود. طبیب‌زاده، دغدغه دیگر فعالان اقتصادی را رشد ۳۱ درصدی مصوب مالیاتی کشور برای استان کرمان در بودجه سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: اگر چه فعالان اقتصادی استان خوش حساب بوده‌اند و به اذعان مسئولان مالیاتی، وصول مالیات به خوبی محقق شده اما این رشد درآمد مالیاتی برای استان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتاق کرمان افزود: باید بررسی شود که چه تعداد پایه های مالیاتی جدید اضافه شده و به گونه‌ای نباشد که این افزایش مالیات به افرادی که تاکنون مالیات می دادند، تحمیل شود. وی در بخش دیگری به کمیسیون‌های حل اختلاف اشاره و سازمان امور مالیاتی را محور آنها دانست و بیان کرد: معمولا هر تصمیمی در این هیات ها گرفته می شود تابع نظر نماینده سازمان امور مالیاتی است. طبیب زاده ادامه داد: قضات و نمایندگان دارایی این دیدگاه را دارند که می گویند باید بیت المال را وصول کرد در حالی که باید توجه داشته باشند که نباید برای وصول بیت المال، حق الناس پایمال شود.

گفتنی است در این نشست فعالان اقتصادی به بیان موارد کلی و مشترک مالیاتی خود پرداختند که مقرر شد همه موارد توسط اداره کل امور مالیاتی استان خلاصه و دسته بندی شوند و  در قالب کارگروهی در تهران به آنها رسیدگی و برای رفع آنها تلاش شود.

این نشست با حضور جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، فعالان اقتصادی، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم سیرجان و بردسیر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.