- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تعطیلی واحدهای تعاونی و اتحادیه‌ها درآمد مالیاتی دولت را کاهش داد

تعطیلی اتحادهایه‌هایی با گردش مالی ۱۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی به دلیل بی‌توجهی دولت است وتعطیلی این واحدها درآمد مالیاتی دولت را نیز کاهش داده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا آل‌سارا رئیس اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر کشور در میزگرد اشتغال در اتحادیه‌ها و واحدهای صنعتی کشور که در خبرگزاری فارس در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه این اتحادیه در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد، گفت: در آن موقع حدود ۱۵۰۰۰ نفر عضو داشت که توانست در زمان جنگ تحمیلی نیز نقش مؤثری را از طریق همین اعضا ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در شرایط فعلی، آینده درخشانی برای این اتحادیه متصور نیست، گفت: امیدواریم نگاه مسئولان به اتحادیه تغییر کند.

آل‌سارا با اشاره به اینکه در بیش از یک‌هزار و خورده‌ای از شهرهای ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم، نمایندگان ما مشغول به فعالی هستند، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد هستیم که تعاونی‌ها از آن تعداد درخشان سال‌های قبل، فقط به ۳۰ تا ۳۵ شرکت رسیده‌اند و غالباً نیمه‌تعطیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت شبکه گسترده توزیع بتواند از طریق دولت حمایت شود، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مؤثر و تأثیرگذار نیز در کنار حمایت دولت می‌تواند نقش مؤثری را در ایجاد شکوفایی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها داشته باشد، اما اگر این بی‌توجهی ادامه داشته باشد، قطعاً دیگر واحدهایی که هم‌اکنون هستند، تعطیل خواهد بود.

مدیر اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر کشور با اشاره به درآمد دولت از قبال اتحادیه‌ها گفت: در گذشته اتحادیه‌هایی وجود داشتند که سالانه از ۱۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند و دولت با دریافت مالیات از این واحدها، درآمد قابل توجهی را به دست می‌آورد که امروزه متأسفانه این واحدها یا عمدتاً تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند.

وی با اشاره به موضوع اشتغال این واحدها گفت: به طور مثال، اگر ۵ هزار واحد صنعتی فعال در کشور وجود داشته باشد، هر کدام از اینها دو نفر نیز جذب کنند، تعداد قابل ملاحظه‌ای شاغل در کشور خواهد بود، اما متأسفانه باید گفت، عدم حمایت دولت از اتحادیه‌ها موجب شده است تا تعداد بیکاران این بخش افزوده شود.

آل‌سارا با تأکید بر اینکه مدیران اجرایی کشور به هیچ عنوان وقت نمی‌گذارند تا درد و دل مدیران اتحادیه‌ها را بشنوند، تصریح کرد: اگر مدیران اجرایی کشور این کار را انجام می‌دادند، هم ما مشکلات را به آنها می‌گفتیم و هم راه‌حل‌هایی که برای برطرف کردن این مشکلات وجود داشت.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در گذشته، وزارت تعاون به صورت مستقل فعالیت می‌کرد و بودجه قابل‌توجهی داشت، گفت: امروز این وزارتخانه با دو وزارت دیگر ادغام شده که بر این اساس، بودجه مورد نیاز این اتحادیه‌ها و تعاونی ها به نسبت کاهش پیدا کرده است و این شرایط نگران‌کننده موجب شده است که انگیزه برای فعالیت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها کاهش پیدا کند، به طوری که این روند موجب فراموشی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها خواهد شد.