- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برخی ممیزان ، مودیان را برای دادن برگه مفاصاحساب مالیاتی سرگردان می‌کنند

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: برخی از ممیزان سازمان امور مالیاتی بدون اطلاع کافی مودیان را برای دادن برگه قطعی مفاصا حساب مالیاتی سرگردان می‌کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران ، محمدرضا جعفریان افزود: متاسفانه زمانی که یک مودی درخواست برگه تسویه حساب مالیات یا به عبارتی درخواست مفاصا حساب مالیاتی می‌کنند، برخی ممیزان اظهار می دارند که مودی باید اجرای ماده ۱۶۹ را از سال ۹۰ بیاورد؛ در حالی که این منطقی و اصولی نیست.

وی تصریح کرد: در حالی که مودیان از سال ۹۰ تا ۹۲ طبق اصل ۹۴ توافق مالیاتی انجام داده اند و این گونه مودیان سنوات خود را پرداخت کرده و برگه قطعی گرفته اند و زمانی که برگه قطعی دارند، نیاز نیست دوباره برگه اجرای ماده ۱۶۹ را ببرند در حالی که ماده ۱۶۹ در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۳ آماده  شده چطور مودی می تواند از سال ۹۰ این برگه را داشته باشد.

جعفریان اظهار کرد: مودیان در مدت زمانی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند، گزارش فصلی خود را ارائه داده اند و اگر می خواهند حوزه های مشاغل را به جای ماده ۱۶۹ببیند، می توانند از طریق اداره کل مالیات برارزش افزوده درخواست کنند که آیا این مودی گزارش داده یا نداده ، چرا مودیانی که تسویه حساب مالیات را داده اند، سرگردان می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر این مساله به عنوان چالش و بروکراسی سازمان امورمالیاتی مطرح است و از رییس سازمان درخواست داریم در این خصوص دستوالعملی صادر کند مبنی بر اینکه کسانی که در سنوات قبل برگه قطعی مالیات خود را داده اند و برگه قطعی دارند، در واقع برگه اجرای ماده  ۲۳۵  قانون را دارند و درخواست دوباره اجرای ماده ۱۶۹ درست نبوده  و به صلاح فعالان اقتصادی نیست.

جعفریان تاکید کرد: قانونگذار به صورت شفاف گفته کسی که درخواست برگه تسویه حساب مالیاتی می کند، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف مدت ۵ مفاصا حساب مالیاتی را صادر و تسلیم کند