- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استقبال فارغ التحصیلان از کارورزی به شرط بیمه و دستمزد!

مصوبه [1] امروز مجلس در خصوص جذب فارغ التحصیلان لیسانس به شکل کارورزی تنها به شرط مشخص شدن وضعیت بیمه و نحوه پرداخت حقوق آنها از سوی کارفرمایان مورد استقبال کارجویان قرار می‌گیرد.


نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه ششم توسعه در بخش اصلاح مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق برنامه، ماده ۸۶ را به این شکل به تصویب رساندند که به منظور ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی بر اساس برنامه ششم آن دسته کارفرمایانی که نسبت به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی، به صورت کارورزی اقدام کنند، از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف خواهند شد.

 در این زمینه رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت وگو با ایسنا، درباره مصوبه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت کارفرمایانی که اقدام به استخدام نیروهای جوان جویای کار کنند، می‌گوید: در صورتی که در طرح کارورزی موضوع بیمه و نحوه پرداخت حقوق نیروهای کار جوان و دانش آموختگان دارای مدرک لیسانس مشخص شده باشد این مصوبه خوب است و با استقبال مواجه خواهد شد.

فتح اله بیات افزود: آنچه مسلم است باید موضوع بیمه شدن این افراد و ساعات کار آنها در هفته مشخص شود تا فارغ التحصیلانی که قرار است دو سال تمام در خدمت کارفرما باشند با رغبت و انگیزه مشغول کار شوند.

بیات گفت: در صورتی که این طرح موضوع پرداخت حق بیمه و میزان حقوق و دستمزد از سوی کارفرما را مشخص کرده باشد و نیروی کار جویای کار هم منع خدمت سربازی نداشته باشد قطعا در رونق اشتغال و تحرک بازار کار موثر خواهد بود.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه در این مصوبه را مثبت ارزیابی کرد و گفت:  این کار موجب می‌شود تا استخدام و جذب نیروی کار به بازار به شکل مطلوبتر صورت گیرد.

به اعتقاد وی طرح کارورزی بیشتر برای دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند مفید است تا دوره‌های کارآموزی را در حین تحصیل بگذرانند در حالی که دو سال کار در قالب طرح کارورزی بدون بیمه و حقوق برای نیروی جویای کار بی معنا است.

وی گفت: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی عملا از تحصیل فارغ می‌شوند گذراندن طرح کارورزی برای دو سال باید به گونه‌ای باشد که آنها امکان ورود به بازار کار را پیدا کنند و بابت کاری که به آن مشغول می‌شوند حقوق و دستمزد دریافت کنند.

به گفته این مقام مسئول کارگری مصوبه مذکور ضمن پیش بینی معافیت حق بیمه برای کارفرما این امکان را فراهم می‌کند تا از وجود یک نیروی مفید و ارزنده بهره ببرد و او را نزد خود نگهدارد.