نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات سبز

1 662

حسابداراپ

محسن حاجی میرزایی-دبیر هیات دولت

واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی برای تولید خود هزینه هائی را متحمل می شوند و با احتساب این هزینه ها در حسابهای مالی خود و پس از کسر هزینه ها به سود دست می یابند در کنار هزینه هائی که خود برای تولید می کنند هزینه هائی را نیز به جامعه تحمیل می کنند که یک هزینه بیرونی محسوب می شود و در بسیاری از موارد این هزینه ها به حساب نمی آیند.


پندار سیستم

یکی از این هزینه ها، میزان آلایندگی هر واحد تولیدی است که هزینه های متعددی را به جامعه تحمیل می‌کند. وقتی این هزینه ها به حساب نمی آیند چون هزینه محسوب نمی شوند کسی نیز در صدد کاستن و به حداقل رساندن آن نیست و اصولا رابطه تولید کننده با آن رابطه با دیگر هزینه های داخلی نیست.

هیات وزیران در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد این هزینه خارجی را نیز به هزینه های داخلی افزود و مالیاتی را به عنوان مالیات سبز تعیین کرد تا واحدهائی که حد مجاز و استاندارد محیط زیست را رعایت نمی کنند بر اساس معیارهائی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ های نیم،  یک و یک و نیم در صد به ماخذ فروش یا درآمد ارائه خدمات حسب مورد مشمول مالیات سبز شوند.

این تصمیم علاوه بر اینکه محیط زیست ما را پاک تر و قابل زیست تر می کند به ارتقای استاندارد واحدهای تولیدی ما نیز کمک خواهد کرد و انگیزه بیشتری به تولید کنندگان برای بهبود  محیط زیست می دهد.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. ميثم رحيمي می گوید

    اين اساتيد عزيز قبل از انتشار اينگونه مطالب ايكاش كه كمي با متخصصين مشورت كرده علت و معلول را جويا شوند،سالهاست كه بحث حسابداري زيست محيطي در دنيا باب شده و متاسفانه اين كشور ماست كه صرفا در حد چند مقاله روي اين موضوع كار كرده،به عنوان نمونه شركت بزرگ توتال در صورتهاي مالي خود افشا ميكند كه مثلا در منطقه اي در دريا باعث ايجاد آلودگي زيست محيطي شده و براي جبران آن هزينه اي جهت از بين بردن آن زيان متحمل شده(ريختن تخم ماهي به آب).اينكه واحدهاي صنعتي و توليدي بصورت قانوني مجاب شوند كه در راستاي حفظ محيط زيست و به ميزان زيان وارده جبران ضرر كنند به مراتب بهتر از ماليات ستاني به روش مشروحه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.