نرم افزارحسابداری صدگان

اخذ مالیات ارزش افزوده طلا از کل محصول یا اجرت ساخت؟

0 1,041

حسابداراپ

طلا یک کالای مصرفی نیست و تنها چیزی که در طلا هنگام فروش از بین می رود اجرت ساخت آن بوده و اصل کالا قابل خرید می باشد بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود.

پندار سیستم


قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال ۸۹ به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواسته شد که جهت ثبت نام اقدام نمایند. تقریبا تمامی اعضای این صنف اقدام به ثبت نام در سایت خواسته شده کردند و هر سه ماه یکبار اظهارنامه های خود را اعلام و ثبت نمودند. از همان شروع اجرای قانون مورد نظر این صنف با مشکلات زیادی روبرو گشت. دلیل این امر این است که سازمان امور مالیاتی نظرش راجع به قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا می باشد.

بعنوان مثال اگر قیمت یک گرم طلای خام ۱۱۵۰۰۰ تومان و اجرت متوسط برای هر گرم کار ساخته شده ۱۵۰۰۰ تومان در نظر بگیریم مبلغ طلا و اجرت برای هر گرم می شود ۱۳۰۰۰۰ تومان و به این مبلغ ۷% سود فروشنده نهایی (مغازه خرده فروشی) اضافه می گردد. در نهایت مبلغ هر گرم طلای ساخته شده با اجرت و سود مغازه دار می شود ۱۳۹۰۰۰ تومان.

سازمان امور مالیاتی می فرماید که به این مبلغ ۹% هم ارزش افزوده اضافه و از مشتری اخذ و به این سازمان پرداخت گردد. یعنی برای هر گرم فروش طلا حدود ۱۲۵۰۰ تومان هم به مبلغ فوق اضافه شود. (در واقع مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برای ارزش افزوده ۱ گرم طلا طلب می کند از سود مغازه دار بیشتر می باشد.) حالا ما به نحوی اجرای قانون ارزش افزوده در مورد طلا اعتراض داریم و می گوییم طلا یک کالای مصرفی نیست وتنها چیزی که در طلا هنگام فروش از بین می رود اجرت ساخت آن بوده واصل کالا قابل خرید می باشد.

ضمن اینکه باید در نظر گرفت طلا کالایی است که مجددا وارد چرخه شده و دوباره تبدیل به محصول ساخته شده می گردد. یعنی به عنوان مثال از یک کیلو طلا که قرار است چندین بار ساخته شده و دوباره ذوب گشته و مجددا ساخته شود چند بار ارزش افزوده اخذ خواهد شد؟

بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود. مثال بالا را در نظر می گیریم که برای هر گرم طلا با مبالغ ذکر شده ۱۲۵۰۰ تومان مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد و اگر از اجرت جنس حساب شود برای هر گرم ۱۳۵۰ تومان می شود.

بنابراین تفاوت بسیار زیاد و این عادلانه نیست که ارزش افزوده از کل مبلغ اخذ گردد. در صورتی که نظر سازمان امور مالیاتی در مورد ارزش افزوده شفاف سازی در معاملات می باشد حال اگر این مالیات از کل طلا یا از اجرت ان اخذ شود چه فرقی در شفاف سازی دارد.

ما اعضای صنف طلا و جواهر هرگز مخالف پرداخت مالیات نیستیم و به قانون احترام می گذاریم همچنان که تا کنون همه ی طلا فروشان مالیات بر درامد خود را هر سال پرداخت و در مقابل قانون سر تعظیم فرود اورده وهرگز فرار مالیاتی در این صنف معنایی ندارد.چرا چون ۹۰% یا ۱۰۰% اعضای این صنف دارای پروانه کسب از بدو تاسیس فروشگاه خود بوده و بدون پروانه کسب حق فعالیت ندارند.

بنابراین از ابتدای شروع به کار پرونده ای در سازمان امور مالیاتی برای وی تشکیل و هر سال مالیات بر درآمد خود را پرداخت نموده و می کند. می ماند مالیات بر ارزش افزوده، که در واقع این مالیات را مشتری هنگام خرید باید پرداخت و فروشنده آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. ولی در ذهن آحاد مردم این است که طلافروشان مالیات پرداخت نمی کنند و از زیر بار آن شانه خالی می کنند.

مردم عزیز این مالیات را شما باید پرداخت کنید، نه طلافروشان. این صنف در شهرستان زنجان تاکنون ریالی بابت مالیات ارزش افزوده از هیچ فردی دریافت نکرده است. در حقیقت موفق به دریافت آن نبوده. زیرا این قانون همان طور که توضیح آن رفت برای این صنف دارای ایرادات فراوان می باشد. امیدواریم با تعامل مسئولین محترم مربوطه این قانون اصلاح و اجرا گردد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.