- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کدام موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هستند؟

در سال‌های اخیر تعداد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور افزایش یافته و همچون نارنجک‌های عمل نکرده در نظام بانکی فعالیت دارند اما از سوی دیگر بسیاری از افراد همچنان موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهند.


به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در سال‌های اخیر در پی کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های خانوار، افراد برای دستیابی به درآمد بیشتر با ریسک بسیار کم راهی جز سرمایه گذاری در بانک‌ها پیدا نکردند، از این رو سپرده گذاری در نظام بانکی را بر هر روش دیگری مقدم شمرده و مبالغ مختلفی که حتی می‌توان مدعی شد تمام سرمایه خانوار است را در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای کسب سود سرمایه گذاری کرده‌اند.

در طی این سال‌ها موسسات و بانک‌های بسیاری در کشور ایجاد شده‌اند که در بین آن‌ها موسسات غیرمجازی از سال‌های دور که برخی از آن‌ها قدمت ۱۵ تا ۲۰ ساله دارند در سطح کشور همچون قارچ رشد کرده‌اند، قارچ‌هایی که در نگاه اول کاملا طبیعی و سالم بوده اما باطن آن‌ها سمی است و سرمایه بسیاری از افراد را به نابودی کشیده‌اند.

نکته قابل توجه در این میان آن است که اکثر افرادی که در اینگونه موسسات مالی و اعتباری سرمایه گذاری کرده‌اند، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه بارها بانک مرکزی نام موسسات و بانک‌های دارای مجوز رسمی را اعلام کرده است، در موسسات غیرقانونی سرمایه گذاری کرده‌اند، مدعی هستند، این موسسات دارای شعب بسیاری بودند و سر در هرکدام از نماد بانک مرکزی استفاده شده و حتی در آن‌ها اعلام شده بود “دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی” هستند.

بانک مرکزی در این زمینه بارها اعلام کرده بود که این نهاد امکان برخورد قانونی و قهری با چنین موسساتی را ندارد و تنها می‌تواند با استفاده از ابزارهای نظام بانکی همچون مسدود کردن حساب این موسسات در بانک‌ها و موسسات رسمی با موسسات غیررسمی برخورد کند.

فعالیت غیررسمی موسسات مالی زمانی بسیار به چشم آمد که بانک مرکزی و دولت در ابتدای سال ۱۳۹۴ بر آن شدند تا نرخ سود بانکی را دو درصد کاهش دهند، دو درصدی که مدیران عامل نظام بانکی تاکید داشتند باید با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برخورد شود تا کاهش نرخ سود در نظام بانکی به درستی اعمال شود.

در آن زمان بار دیگر خالی بودن دست بانک مرکزی در مبارزه با فعالیت موسسات غیرمجاز اعلام شد، از این رو مجلس مصوب کرد تا بانک مرکزی در برخورد با موسسات مالی و اعتباری توان بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر بتواند از ابزار دیگر نهادها استفاده کند.

حال با این شرایط بانک مرکزی در سایت رسمی خود نام موسسات رسمی در نظام بانکی و پولی کشور را اعلام کرده است، گشت و گذار در نام صندوق‌های قرض الحسنه نشان از آن دارد که بانک مرکزی تنها به ۳۶ صندوق قرض الحسنه مجوز اعطا کرده است. در کنار آن پنج موسسه مالی و اعتباری، پنج شعبه بانک‌های خارجی و تنها یک بانک مشترک ایرانی-خارجی از بانک مرکزی مجوز رسمی فعالیت دارند.

این تعداد موسسه معتبر در حالی در ایران فعالیت می‌کنند که به گفته حمیدرضا تهرانفر، معاون سابق نظارت بانک مرکزی، در کشور حدود ۷ هزار موسسه و صندوق قرض الحسنه غیرمجاز فعالیت دارند.

به نظر می‌رسد افراد برای سرمایه گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بد نیست تا حداقل یکبار سری به سایت بانک مرکزی زده و نام موسسات معتبر را استخراج کنند.

برای مشاهده نام بانک‌های قرض‌الحسنه [1]، موسسات اعتباری [2]، شعب بانک‌های خارجی [3] در ايران، بانک‌های مشترک ايرانی- خارجی [4]،  صرافی‌ها [5]، صندوق‌های قرض‌الحسنه [6] و صندوق‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها و موسسات اعتباری [7] بروی نام هر کدام کلیک کنید.