- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کاهش مالیات طرح‌های تحقیقاتی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از کاهش مالیات طرح‌های تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت: براساس دستور وزیر بهداشت مالیات طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی از ۲۰ به ۵ درصد کاهش یافت.


به گزارش ایسنا، دکتر افشین زرقی در نشست خبری امروز با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره ابوریحان بیرونی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  گفت: هفدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی حدود سه سالی است که با هدف برندسازی طرح‌های پژوهشی عرصه سلامت با این عنوان تغییر نام داده به طوری که در این جشنواره صرفاً نگاه داخل دانشگاهی نداریم و از پژوهشگران برجسته حوزه سلامت در سه عرصه داخل دانشگاه، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بین‌المللی تقدیر خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تقدیر از پژوهشگران عرصه بین‌المللی از مهمترین ویژگی‌های جشنواره ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است به طوری که این جشنواره از معدود جشنواره‌های داخل کشور محسوب می‌شود که از پژوهشگران برگزیده بین‌المللی تقدیر می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۳ نفر به عنوان پژوهشگر برتر در سه عرصه داخل دانشگاه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بین‌المللی انتخاب شدند که سه نفر از این پژوهشگران بین‌المللی، دو نفر خارج دانشگاهی و ۱۸ نفر نیز داخل دانشگاه محسوب می‌شوند به طوری که این پژوهشگران در سه سطح استاد، دانشیار، استادیار و در عرصه علوم بالینی و پایه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

دکتر زرقی افزود: مراکز تحقیقات برتر، دانشکده‌های علوم پزشکی برتر، مجلات و کتاب‌های برتر نیز در هفدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی تقدیر می‌شود. همچنین در این جشنواره عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی یک سال گذشته نیز ارائه خواهد شد چرا که پاسخگویی اجتماعی به عنوان شعار اصلی این دانشگاه ما را ملزم می‌کند عملکرد خود را در عرصه نقد قرار دهیم که در این جشنواره این عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه این دانشگاه در عرصه پژوهش و فناوری عملکرد خوبی را داشته است، اظهار کرد: خوشبختانه طی یک سال گذشته تعداد مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یک به عدد چهار افزایش یافت به طوری که ما از نظر مراکز رشد پیشرفت ۴۰۰ درصدی داشته‌ایم و در سال جاری نیز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه به ۳۳ دانشگاه رسیده است و انتظار داریم با حمایت‌های پژوهشی محصول‌محور بتوانیم در عرصه اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به تخلف علمی اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: ایران سالیانه با تولید ۴۱ هزار مقاله علمی به عنوان مقام اول در منطقه شناخته شده است و حتی از کشورهایی نظیر ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز پیشی گرفته همچنین آمار ۵۸ مورد خطا در تعداد مقالات ثبت‌ شده بسیار ناچیز است اگرچه ما معتقد هستیم این اتفاق نیز نباید در کشور روی بدهد.

وی ادامه داد: دو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بین ۵۸ مورد افراد متخلف در تولید مقالات علمی منتشر شده است که البته با تمهیداتی که وزارت بهداشت انجام داده است با آنها برخورد خواهد شد.

دکتر زرقی از کاهش مالیات طرح‌های تحقیقاتی در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه حمایت دولت از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی حمایت می‌کند. به طوری که مالیات طرح‌های تحقیقاتی از نیمه آذر با دستور وزیر بهداشت و معاونت تحقیقات فناوری این وزارتخانه از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه دستیابی به محصول در عرصه فناوری نیازمند زمان است، گفت: بیش از ۳۰ سال است که در عرصه پژوهش فعالیت‌های زیادی انجام شده اما تنها سه سال است که کار در عرصه فناورانه و محصول‌محور را آغاز کرده‌ایم اگرچه در این مدت نیز دستاوردهای خوبی به دست آوردیم اما تولید فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان زیرساخت‌های لازم می‌خواهد و باید منتظر زمان شد.

منبع:دنیای اقتصاد