نرم افزارحسابداری صدگان

بهترین راهکارهای برگشت زدن چک

0 990

حسابداراپ

هنگامی که برای دریافت وجهِ چکی که در اختیار دارید به بانک مراجعه می نمایید، اگر متوجه شدید حساب فرد صادر کننده فاقد موجودی بوده یا موجودی حساب کمتر از مبلغ چک شما است و یا به دلایل دیگری مثل مغایرت امضا و نظایر آن، چک غیر قابل پرداخت است، بایستی از بانک تقاضا نمایید گواهی عدم پرداخت وجهِ چک صادر نموده یا به عبارت دیگر، چک را برگشت بزند.


این کار مقدمه اقدامات بعدی شما برای احقاق حق بوده و بدون آن، امکان مراجعه به دادسرا یا دادگاه را نخواهید داشت. ضمن این که برگشت خوردن چک، در شبکه بانکی برای صادرکننده مشکلاتی را ایجاد می نماید که باعث خواهد شد رغبت کمتری به تکرار این عمل داشته باشد و لااقل در آینده، از صدور چک بلامحل خودداری نماید.

برای این موضوع باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

۱ـ دقت فرمایید در گواهی عدم پرداخت وجه چک، حتما تاریخ صدور گواهی، مشخصات چک و حساب مربوطه، علت برگشت خوردن چک و مشخصات دارنده حساب و صادر کننده قید شود. همچنین در صورتی که حساب متعلق به یک شخص حقوقی (یعنی شرکت، مؤسسه و امثال آن) است، حتما باید نام امضا کننده یا امضا کنندگان در جلوی عبارت “صادره به امضای” ذکر شود. زیرا در این حالت، علاوه بر خود شرکت یا مؤسسه، علیه امضا کننده یا امضا کنندگان نیز می توان اقدام قانونی نمود.

پندار سیستم

۲ـ اگر حساب صادر کننده دارای موجودی بوده اما کمتر از رقم چک باشد (اصطلاحاً کسر موجودی داشته باشد) می توانید از بانک درخواست نمایید که موجودی حساب را به شما داده و بابت باقیمانده مبلغ چک، گواهی عدم پرداخت وجه صادر کند. در این حالت، اصل چک نزد بانک می ماند و فرم مخصوصی به شما می دهند که هم جای چک را می گیرد و هم جای گواهی عدم پرداخت را.

البته کارمندان بانک بعضاً از انجام این کار طفره می روند و اظهار میکنند که باید اول کسری را واریز نمایید تا کل رقم را به شما پرداخت نمایند. این اظهار درست نبوده و قانونی نیست. بنابراین در چنین مواردی حتما بر پرداخت موجودی و صدور گواهی بابت کسری آن اصرار نمایید و در صورت نیاز با رئیس شعبه ملاقات نموده یا حتی با بازرسی بانک تماس بگیرید.

۳ـ شعبه بانکی که چک را در آنجا برگشت میزنید، در تعیین محل دادگاه یا دادسرای رسیدگی کننده مؤثر خواهد بود. بنابراین بهتر است چک را در بانکی که در شهر محل اقامتتان و ترجیحاً در منطقه شهرداری محل سکونت شما قرار دارد برگشت بزنید تا بتوانید در دادسرا یا دادگاه نزدیک به خود، اقدامات قانونی را پیگیری و دنبال نمایید.

۴ـ زمان برگشت زدن چک (خواه حقوقی و خواه کیفری) مهم است. درباره این موضوع در قسمت های بعدی توضیح ارائه خواهد شد.

منبع:ایران قانون



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.