- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

الزام ۷۷ بانک و شرکت به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد: همه بانک ها و شرکت های ثبت شده در این سازمان با دوره مالی اول فرودین ۱۳۹۵ به بعد، به تهیه صورت‌های مالی سالیانه خود طبق استانداردهای «آی.اف.آر.اس» (IFRS) ملزم شدند [1].

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «سعیدمحمد علیزاده» در این زمینه گفت: اکنون ۲۷ بانک‌ و موسسه اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، ۲۳ شرکت بیمه ثبت شده و ۲۷ شرکت پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس که سرمایه ثبت شده آنها ۱۰ هزار میلیارد ریال به بالاست، باید صورت‌های مالی خود را طبق استانداردهای آی.اف.آر.اس تهیه کنند.
وی اعلام کرد شرکت‌های زیرمجموعه آنها باید این روند را رعایت کنند و افزود: این شرکت‌ها باید به دلیل مسائل مالیاتی، دو مجموعه صورت‌های مالی سالیانه، بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری ایران تهیه کنند.
علیزاده اعلام کرد: شرکت‌های که به تهیه صورت‌های مالی طبق آی.اف.آر.اس ملزم شده اند، باید این صورت‌های مالی را به صورت حسابرسی‌شده منتشر کنند.

وی گفت: تهیه صورت‌های مالی بر اساس آی.اف.آر.اس برای سایر شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۵ اختیاری است.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار از پیگیری جایگزینی کامل آی.اف.آر.اس به جای استانداردهای حسابداری ملی در این شرکت‌ها از طریق مراجع ذیصلاح و تصویب قوانین و مقررات مرتبط خبر داد.
علیزاده درباره زمان تهیه و انتشار ترجمه فارسی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی گفت: ترجمه و انتشار استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی طبق مقررات بنیاد آی.اف.آر.اس مستلزم ضوابط مشخصی است که سازمان حسابرسی به عنوان نهاد استانداردگذار هماهنگی‌های لازم را با بنیاد آی.اف.آر.اس برای عقد قرارداد و ترجمه تخصصی این استانداردها انجام داده است و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک این استانداردها به زبان فارسی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گیرد.