نرم افزارحسابداری صدگان

پرداخت کمک‌ هزینه حسابرسی به شرکت‌های دانش‌بنیان با فروش کمتر از یک میلیارد تومان

0 575

حسابداراپ

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه حسابرسی برای تمام شرکت‌های دانش‌بنیان مفید است، گفت: به شرکت‌هایی که فروش آنها کمتر از یک میلیارد تومان باشد، کمک هزینه تشویقی حسابرسی پرداخت خواهد شد.

پندار سیستم


دکتر محمد صاحبکار خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا هدف از قوانین مرتبط با مالیات شرکت‌های دانش بنیان را رشد این شرکت‌ها دانست و افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به مسائل مالی غافل هستند و به آن توجهی ندارند؛ از این رو اغلب این شرکت‌ها مشکلاتی در زمینه بیمه و حسابداری دارند.

وی با تاکید بر اینکه افراد متخصص در حوزه فنی الزاما مسلط به مسائل مالی نیستند، اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان داد شرکت‌هایی که به مسائل بیمه و حسابداری کم توجه بوده‌اند، با آسیب‌های زیادی مواجه هستند.

صاحبکار بیمه، مالیات، میزان سود و زیان و قیمت تمام شده کالا را از جمله مسائل مطرح در شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: تعیین قیمت تمام شده کالا نیاز به محاسبات تخصصی حسابداری دارد.

وی با بیان اینکه در معاونت ما این معضلات را شناسایی کرده‌ایم، اضافه کرد: برای رفع این مشکل و آگاهی شرکت‌ها از مسائل مالی و بیمه سامانه «دانش بنیان» راه‌اندازی شده و در کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان دو نوع خدمات «ارائه خدمات نرم افزاری حسابداری» و « مشاوره حسابرسی» ارائه می‌شود.

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در خصوص این دو نوع خدمات توضیح داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که سیستم حسابداری دقیق ندارند، به دلیل نبود حسابداران حرفه‌ای است؛ از این رو برنامه‌ریزی کردیم که در صورت تقاضای شرکت‌ها، مشاوران حرفه‌ای حسابداری به صورت «ساعتی» به آنها معرفی کنیم.

صاحبکار با بیان اینکه امور حسابداری شرکت‌ها از طریق نرم‌افزارهای حرفه‌ای صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها از افراد متخصص در حوزه حسابداری دعوت به همکاری کرده‌اند؛ ولی نرم‌افزارهای حرفه‌ای در اختیار ندارند.

وی افزود: به منظور تقویت اسناد و فاکتورهای شرکت‎ها بر روی سامانه «دانش‌بنیان» نرم‌افزارهای حرفه‌ای حسابداری را قرار دادیم و شرکت‌ها می‌توانند با تخفیفات در نظر گرفته شده، این نرم‌افزارها را خریداری کنند. این خدمت متفاوت از مشاوره‌های حسابداری است که از سوی افراد متخصص ارائه می‌شود.

معافیت مالیاتی در راستای تقویب شرکت‌های دانش‌بنیان

صاحبکار معافیت‌های مالیاتی را مهمترین تسهیلات معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و افزود: بر این اساس تا پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، تا پایان سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰ شرکت و تا پایان سال مالی ۹۴ تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

صاحبکار با تاکید بر اینکه در سال ۹۲، صددرصد شرکت‌های متقاضی معافیت‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تائید شدند، اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد معدودی از این شرکت‌ها مشمول این حمایت نشدند که دلیل آن عدم هماهنگی ممیزها بوده است؛ ولی ما به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردیم که در صورت بروز مشکل با این کارگروه در میان بگذارند.

بهبود فعالیت شرکت‌ها با انجام حسابرسی

صاحبکار یادآور شد: شرکت‌های بزرگ برای بهره‌مندی از مزایای معافیت مالیاتی باید حسابرسی مالی شوند تا اطمینان حاصل شود که این شرکت‌ها فاکتور سازی نکرده‌اند.

وی با تاکید بر مزایای انجام حسابرسی در شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ این اقدام را راهکاری برای تقویت فعالیت‌های شرکت‌ها دانست و ادامه داد: بر این اساس ما به شرکت‌ها اعلام کردیم در صورتی که این شرکت‌ها حسابرسی را انجام دهند، مشمول کمک هزینه‌های معاونت خواهند شد.

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه انجام حسابرسی دقیق مالی از سوی یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان امور حسابرسی خود را به جامعه رسمی حسابداران ایران واگذار کنند، از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه حسابرسی اعطاء خواهد شد.

شرایط اعطای کمک‌هزینه حسابرسی

وی به بیان شرایط اعطای کمک هزینه حسابرسی پرداخت و گفت: تمام شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؛ ولی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که فروش حاصل از محصولات تولیدی آنها بیشتر از یک میلیارد تومان باشد و تقاضای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی را دارند، الزامی برای انجام حسابرسی در نظر گرفته شده است.

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه هزینه‌های مربوط به انجام حسابرسی باید از سوی این دسته از شرکت‌ها پرداخت شود، اضافه کرد: انجام حسابرسی به ما اطمینان می‌دهد که فعالیت این شرکت‌ها شفاف است و فاکتور سازی نکرده‌اند.‌

وی یادآور شد: این شرکت‌ها باید گزارش حسابرسی خود را که از سوی یک حسابرس تائید شده باشد، برای ما ارسال کنند.

صاحبکار ادامه داد: در صورتی که فروش حاصل از محصول دانش‌بنیان از سوی شرکتی کمتر از یک میلیارد تومان باشد، نیازی به انجام حسابرسی ندارند؛ ولی ما به آنها پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه اقدام کنند تا از این طریق توانمندی شرکت ارتقاء یابد.

به گفته وی در صورتی که شرکت‌هایی با فروش کمتر از یک میلیارد تومان اقدام به حسابرسی کنند، از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری کمک‌هزینه حسابرسی به مبلغ ۳ میلیون تومان بلا عوض به آنها اعطاء خواهد شد.

اهمیت حسابرسی شرکت‌ها

صاحبکار به اقدامات حسابرسان در شرکت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: حسابرسان با مراجعه به شرکت‌ها امور حسابداری و فاکتورهای آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند که این اقدام به نفع همه شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش‌بنیان است.

به گفته وی، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیانی که فروش آنها کمتر از یک میلیارد تومان است، حتی بدون دریافت مشوق‌های در نظر گرفته شده نسبت به حسابرسی مالی اقدام کرده‌اند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.