- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پایین ترین حداقل دستمزد ایرانیان در جهان+جدول

 در نمودار حداقل دستمزدها که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منتشر شد مکزیک با پایین ترین میزان در کف نمودار قرار گرفته و این در حالی است که ایران نیز با ۱.۱ دلار در ساعت هم‌ردیف با این کشور در کف جدول قرار می گیرد.


حداقل دستمزد کمترین اجرتی است که کارفرمایان باید طبق قانون به کارگران بپردازند. افزایش نابرابری اجتماعی در سطح جهان، سطح حداقل دستمزد به کارگران در کشورهایی مختلف را به یکی از مهمترین مباحث بین‌المللی تبدیل کرده است.

در حال حاضر قوانین مختلفی در خصوص حداقل دستمزد در حال اجراست و دیدگاههای مختلفی در باره مزایا و معایب آن وجود دارد.

حامیان این قانون می‌گویند، حداقل دستمزد استاندارد زندگی کارگران را زیاد، فقر و نابرابری را کم می‌کند و کاروپیشه را را مجبور به کارامد تر شدن می‌کند  مخالفانش اما می‌گویند اگر زیادی بالا باشد، بیکاری را زیاد می‌کند خصوصاً بین کارگران کم بازده به دلیل بی تجربگی یا ناتوانی ازین رو به کارگران کم مهارت ضرر می‌زند و برخی گروهها را از بازار کار حذف می‌کند و ممکن است از دیگر راهها کاهش فقر کم کارامد تر و آسیب زننده تر باشد.

البته یکی از نظرهایی که درباره معایب حداقل دستمزد از سوی مخالفان آن وجودد دارد این است که شرکت‌های کوچک با پرداختی حقوق محدود نمی‌توانند به ارزشمندترین کارکنان خود دستمزدهایی منصفانه و جذاب بالاتر از کارگران بی مهارتی بدهند که به طور مصنوعی دستمزدی بالاتر از حداقل دستمزد می‌گیرند، و شاهد افزایش نرخ مانع افزودن به تعداد کارگران خواهند بود.

همچنین پایین بودن حداقل دستمزد می تواند منجر به انتقال شغل‌ها به مناطق و کشورهای دیگری ‌شود که اجازه نیروی کار کم هزینه را می‌دهند.

حداقل دستمزد در کشورهای جهان

یکی از بحران‌های جامعه بین‌الملل افزایش روز افزون اختلاف درآمد جوامع است. برای دولت‌ها افزایش حداقل دستمزدها یکی از عواملی است که می‌تواند باعث خروج افراد کم درآمد از فقر تضمین بشود و می‌تواند به توزیع مناسب‌ ثروت در جامعه کمک موثری نماید.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که به نظارت و بررسی ۳۴ کشور می‌پردازد، نمودار حداقل دستمزد خالص را منتشر کرد.

در این نمودار شاغلان در کشور استرالیا ساعتی ۹.۵۴ دلار دریافتی دارند و این میزان برای افراد شاغل در کشور بلژیک ساعتی ۸.۵۷ دلار است. از سویی شاغلان در لوکزامبورگ ساعتی ۹.۲۴ دلار و مکزیکی ها نیز برای هر ساعت کار ۱.۱ دلار دریافت می کنند. با محاسبه نرخ حداقل حقوق ماهانه، حداقل دستمزد هر ایرانی در ماه ۲۳۰ دلار و در ساعت حدود ۱٫۱ دلار است که با حداقل دستمزد در مکزیک که کف این نموادر قرار دارد برابر است.

 


با روندی که دولت در سال های اخیر و دولت های قبل از آن درباره افزایش سالیانه حقوق و دستمزد نیروی کار داشته اند، نمی توان انتظار داشت حتی در سال ۹۶ هم حداقل دستمزد کارگران به یک میلیون تومان برسد و اگر روال سال های ۹۴ و ۹۵ در افزایش مزد طی شود، احتمالا حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ از مرز یک میلیون تومان در ماه خواهد گذشت که احتمالا تا آن زمان نیز هزینه های ماهیانه هر خانوار شهری از ۵ میلیون تومان عبور کرده است./پارسينه