نرم افزارحسابداری صدگان

همه جای دنیا مالیات بر ارزش افزوده از واردات تا تولید و مصرف را شامل می شود

0 1,309

حسابداراپ

مدیر کل فنی و اعتراضات معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در گفت و گو با سایت اتاق تهران گفت :مشکلات عموما بر می گردد به این که مودیان علاقه مند نیستد صورت حساب صادر کنند و با شفاف سازی حساب هایشان مشکل دارند.


باوجود اینکه حدود ۸ سال از اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد، هنوز سؤالات بسیاری در بین اصناف و فعالان بخش خصوصی درباره این قانون وجود دارد تا جایی که به گفته مدیر کل فنی و اعتراضات معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، کارشناسان و مسئولان این سازمان هر از چندی در جلسه با تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی تلاش می‌کنند، تا به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند، با جعفر ابراهیم بیگی درباره مهم‌ترین مشکلات فعالان بخش خصوصی در ارتباط با مالیات برارزش افزوده گفت و گو کرده‌ایم:

فعالان بخش خصوصی حوزه‌های مختلف همچنان سؤالات بسیاری روی مالیات بر ارزش افزوده و اخذ آن دارند و معتقدند چالش‌های بسیاری روی این مالیات همچنان وجود دارد.

مالیات بر ارزش اقزوده از سال ۱۳۸۷ درحال اجرا شدن است بنابراین مشکلات اجرای آزمایشی قانون در این سال‌ها مشخص شده است و هر صنعتی چالش‌های اجرایی خودش را با این قانون دارد البته مشکلات قانونی که در این بین وجود دارد را ما داریم به‌موجب قانونی اصلاح می‌کنیم، لذا صنایع مختلفی به ما مراجعه می‌کنند و یا ما با آن‌ها جلسه می‌گذاریم، مثلاً صنایع گچ، سیمان و… علاوه به راین در جلسات و گروه‌های اقتصادی دولت و سایر جلسات هم ما به‌صورت مؤثر حاضر هستیم و به دنبال آن هستیم تا متوجه شویم که ذی‌نفعان چه مشکلاتی دارند و درصدد حل آن‌ها در چارچوب قانون هستیم.

مهم‌ترین مشکلاتی که به شما انتقال داده می‌شود از سوی فعالان بخش خصوصی در ارتباط با مالیات برارزش افزوده چیست؟

مشکلات عموماً برمی‌گردد به این‌که مقامیان علاقه‌مند نیستد که صورت‌حساب صادر کنند و با شفاف‌سازی حساب‌هایشان مشکل‌دارند و هیچ‌کس دوست ندارد حساب‌هایش مشخص شود، از آن‌طرف نظام مالیات هم که نمی‌تواند بدون اطلاعات اقدامی انجام دهد، این می‌شود که مالیات را علی ارس می‌نویسد، که البته در قانون مالیات مستقیم علی ارس از بین رفت. این واقعیت است که اطلاعات را باید فعالان اقتصادی در اختیار ما بگذارند وقتی به‌درستی اطلاعات منعکس نمی‌شود اختلاف هم‌شکل می‌گیرد.

پندار سیستم

بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های تولیدی معتقدند در هیچ جای دنیا از تولید مالیات برارزش افزوده اخذ نمی‌شود و این نوع مالیات، مالیات مصرف است.

نه اصلاً به این‌گونه نیست، مالیات برارزش افزوده یک مبانی دارد و مبانی آن این است که از مبدأ واردات تا تولید و تا مصرف گرفته می‌شود.

آن‌ها اعلام می‌کنند که این در کشورهای دیگر وجود ندارد

این مبانی که دنیا است و بر اساس اصل مقصد گرفته می‌شود. ما دوتا مبانی داریم اصل مبدأ و اصل مقصد، برای ما بر اساس اصل مقصد هست و به‌این‌ترتیب شامل تولید هم می‌شود؛ در اصل مبدأ برعکس این است ولی اصلاً در ایران قابل‌اجرا نیست والان در کشور ما اصل مقصد است که شامل واردات و تولید تا مصرف می‌شود.

دولت و سازمان برنامه هم‌اکنون درحال تهیه لایحه بودجه سال آینده هستند، آیا مالیات بر ارزش افزوده، افزایش پیدا خواهد کرد؟ برنامه دولت در این زمینه چیست؟

فعلاً چیزی نمی‌توانیم اعلام کنیم و هم‌اکنون لایحه بودجه در گروه‌های اقتصادی دولت در حال بررسی شدن است و بعد از تصویب در دولت این مجلس است که باید نظر بدهد، فعلاً عدد مالیات برارزش افزوده در کشور ما ۹ درصد است و در شرایط کنونی هنوز برنامه‌ای برای افزایش این عدد وجود ندارد مگر اینکه دولت و مجلس در کلان برای سال آینده برنامه دیگری را تصویب کنند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.