- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نگاهي به هفت مرحله فراخوان ماليات بر ارزش افزوده

ماليات بر ارزش افزوده از مهرماه سال ۱۳۸۷ در ايران اجرا شده است، قانوني که در اغلب کشورهاي توسعه يافته اعمال مي‏شود و طي سه دهه اخير با استقبال وسيع کشورهاي در حال توسعه نيز روبه روشده است.


اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، راهي مناسب براي تامين هزينه هاي عمومي و مدرنيزه کردن سيستم مالياتي کشور است.سازمان امور مالياتي براي اجراي بهتر و بدون چالش‌ قانون ماليات بر ارزش افزوده، به‌تدريج و به‌صورت مرحله‌اي واحد‌هاي صنفي مختلف را تحت شمول اين قانون قرار داد؛به اين صورت که بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، يکباره تمام واحدهاي صنفي و تجاري موظف به اجراي آن نشده اند، بلكه به‌صورت دوره‌اي و در بازه‌هاي زماني مشخص گروهي از واحدهاي صنفي مشمول آموزش واجراي اين قانون اعلام ‌شدند.

– درسال ۱۳۸۷ مرحله اول فراخوان ارزش افزوده کليه واردکنندگان و صادر کنندگان و همچنين فعالان اقتصادي با مجموع فروش يک ميليارد و دويست پنجاه ميليون ريال يا بيشتر،مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده شدند.

– در مرحله دوم که از اول مهرماه ۱۳۸۸ به اجرا گذاشته شدکارخانه ها و واحدهاي توليدي داراي جواز تاسيس و پروانه بهره برداري، بهره برداران معادن،ارائه دهندگان خدمات حسابرسي ودفترداري،حسابداران رسمي، خدمات مديريتي ومشاوره اي، خدمات انفورماتيک،هتل ها ومتل هاي سه ستاره و بالاتر،بنکداران وعمده فروشان، نمايندگان موسسات تجاري و صنعتي،موسسات حمل ونقل، موسسات مهندسي،تبليغاتي وبازاريابي فراخوان شدند.

– در مرحله سوم که از اول فروردين ۱۳۸۹ به اجرا گذاشته شد، دامنه شمول موديان گسترش يافت و کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که براساس شرايط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بودند و در صورتي که در سال ۱۳۸۷ يا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها سه ميليارد ريال و بالاتر بود، مشمول اين مرحله شدند.

– مرحله چهارم از تاريخ ۱۳۸۹/۷/۱ اجرا شد و در اين مرحله کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که بر اساس شرايط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بودند، در صورتي که شاغل به فعاليتهاي موضوع بند «ب» ماده ۹۶ قانون مالياتهاي مستقيم(صاحبان کارگاههاي صنعتي، فروشندگان طلا وجواهرو ساير فلزات تزييني، فروشندگان آهن آلات و ساير فلزات، صاحبان تالارهاي پذيرايي ورستوران ها، صاحبان متل و هتل‌هاي يک و دوستاره و هتل آپارتمان، صاحبان نمايشگاه هاي و فروشگاههاي خودرو ومعاملات املاک، تعميرگاههاي مجازخودرو، چاپخانه‌داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمي، مراکز ارتباط رايانه‏اي، دفاتر خدماتي، دولت الکترونيک، خدمات الکترونيک شهر و صاحبان سينماها، تماشاخانه ها ومکان هاي ورزشي وتفريحي) بودند با هر ميزان فروش يا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آموزش و اجراي قانون شدند.

– درمرحله پنجم که از تاريخ ۹۰/۷/۱ اجرا شد کليه اشخاص حقوقي که در مراحل قبلي مشمول نبودند و مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف) آنها در هر يک از سالهاي ۸۷، ۸۸ و۸۹ يک ميليارد ريال وبيشتر ‌بود وکليه اشخاص حقوقي که قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد، تأسيس و به ثبت رسيده يا مي‌رسند و حائز شرايط مذکور نشده بودند، در صورتي که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غير معاف يا معاف و غير معاف) آنها در سال ۱۳۹۰ يا سال‌هاي بعد، يک ميليارد ريال و بيشتر بود، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون شدند.

– مرحله ششم ارزش افزوده از ابتداي سال ۱۳۹۴ اجرا شد. که در اين مرحله اشخاص حقوقي و همچنين حقيقي (صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده «۹۵» قانون مالياتهاي مستقيم که به فعاليت‌هاي چلوکبابي‌ها، سالن‌ هاي غذاخوري، سفره خانه هاي سنتي و اغذيه فروشي‌ هاي زنجيره اي با مالکيت واحد و يا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز مشمول ماليات بر ارزش افزوده شدند.

– از ابتداي مهرماه ۱۳۹۵ مرحله هفتم ماليات بر ارزش افزوده به اجرا در آمد. بر اين اساس کليه اشخاص حقوقي فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که به موجب فراخوان هاي قبلي تاکنون براي اجراي قانون فراخوان نشده اند، طي اين مرحله مکلف به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده و اجراي اين قانون از ابتداي مهرماه سال جاري مي باشند. براساس اختيارات حاصل از مقررات ماده «??» قانون ماليات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادي عرضه کننده کالا و ارائه دهنده خدمات مشمول مرحله هفتم ثبت نام نظام ماليات بر ارزش افزوده به منظور آموزش و اجراي مقررات موضوع اين قانون فراخوان شده اند.هچنين اشخاص حقوقي که بعد از تاريخ اجراي فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت مي‌رسند و يا شروع به انجام فعاليت مي‌کنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولين دوره مالياتي بعد از شروع فعاليت مشمول اجراي اين قانون مي‌باشند.

فعالان اقتصادي که واجد شرايط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بوده اند، حتي در صورت انطباق با شرايط مشموليت مرحله هفتم ثبت نام اين نظام مالياتي جزو مؤديان مشمول مراحل قبلي ثبت نام و اجراي قانون محسوب و مکلف به اجراي مقررات از تاريخ شمول فراخوان مربوط از جمله وصول ماليات و عوارض ارزش افزوده از خريداران، ارائه اظهارنامه و واريز ماليات و عوارض بر ارزش افزوده به حساب‌هاي تعيين شده توسط سازمان امور مالياتي کشور مي‌باشند.

بايد توجه داشت که معافيت هاي قانون ارزش افزوده همچنان به قوت خود باقي است.براساس ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده، اشخاص حقوقي که در زمينه عرضه کالا و ارايه خدمات يا واردات محصولات کشاورزي فراوري نشده، دام و طيور زنده، آبزيان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال، آرد خبازي، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سويا، شير، پنير، روغن نباتي، شيرخشک کودکان، کتاب، مطبوعات، دفاتر تحرير و انواع کاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات، انواع دارو و لوازم مصرفي درماني و خدمات درماني، خدمات حمل و نقل عمومي مسافري، فرش دستباف و خوراک دام و طيور فعاليت دارند، الزامي به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده ندارند.

سازمان امور مالياتي با اجراي گام به گام ماليات بر ارزش افزوده سعي در نوسازي نظام مالياتي و ايجاد عدالت مالياتي داشته است.اجراي منظم، اطلاع رساني و فرهنگ سازي مداوم، شناسايي فرصت ها و چالش هاي هر مرحله واصلاح گام هاي بعدي از جمله اقدامات اين حوزه بوده است.با اجراي مرحله هفتم ماليات بر ارزش افزوده گامي ديگر براي مشارکت همه شهروندان در توسعه کشور فراهم شد.

منبع:سازمان امورمالیاتی