- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نگاهي بر مشمولين مرحله هفتم ماليات بر ارزش افزوده

از مهرماه سال ۱۳۸۷ ، اين قانون در سيستم مالياتي كشور ما در هفت مرحله فراخوان و اجرايي شده است. سازمان امورمالياتي کشور بر اساس قانون ملزم به تهيه زيرساخت هاي فني و ايجاد شرايط و درمراحل مختلف، گروه هايي از موديان را مشمول ثبت نام و پرداخت ماليات بر ارزش افزوده با نرخ تعيين شده از طرف مجلس شوراي اسلامي نمود.


درمرحله هفتم [1] که از مهر ماه ۱۳۹۵ ابلاغ و اجرايي شده است، کليه اشخاص حقوقي فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان هاي قبلي تاکنون براي اجراي قانون فراخوان نشده اند، مکلف به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده هستند.

براساس ماده «??» قانون ماليات بر ارزش افزوده، کليه اشخاص حقوقي فعال مکلفند اطلاعات درخواستي سازمان مالياتي ارائه و به تکميل فرمهاي مربوطه اقدام و ثبت نام نمايند.

موديان مالياتي مطابق ماده۱۹ بايد در قبال عرضه کالا يا خدمات خود، صورتحسابي با رعايت قانون نظام صنفي و حاوي مشخصات متعاملين و مورد معامله به‌ ترتيبي که توسط سازمان امور مالياتي کشور تعيين و اعلام کرده است، صادر و ماليات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمايند و در مواردي که از ماشين‌هاي فروش استفاده مي‌شود، نوار ماشين جايگزين صورتحساب خواهد شد.

همچنين اشخاص حقوقي که بعد از تاريخ اجراي فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت مي‌رسند و يا شروع به انجام فعاليت مي‌کنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولين دوره مالياتي بعد از شروع فعاليت مشمول اجراي اين قانون هستند.

فعالان اقتصادي فراخوان شده مي توانند با مراجعه به سامانه عمليات الکترونيکي ماليات بر ارزش افزوده به نشاني WWW.EVAT.IR اظهارنامه هر دوره مالياتي را طبق نمونه و دستورالعملي که توسط سازمان امور مالياتي کشور تعيين و اعلام شده است، حداکثر ظرف پانزده روز از تاريخ انقضاء هردوره، به ترتيب مقرر تسليم و ماليات متعلق به دوره را پس از کسر مالياتهايي که طبق مقررات اين قانون پرداخت کرده‌اند و قابل کسر مي‌باشد، در مهلت مقرر مذکور به حسابي که توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي (خزانه‌داري کل کشور) تعيين و توسط سازمان امور مالياتي کشور اعلام مي‌گردد، واريز نمايند.

همچنين فعالان اقتصادي در صورتي که نياز به آموزش قانون و مقررات ماليات بر ارزش افزوده دارند، مي توانند از طريق سامانه ياد شده و يا مراجعه حضوري به ادارات کل امور مالياتي استان ها و شهرستان ها براي آموزش ثبت نام نمايند، تا اقدام لازم براي آموزش آنها به صورت رايگان صورت گيرد.

منبع:سازمان امورمالیاتی