- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

لزوم تطبیق استانداردهای سازمان حسابرسی با الزامات بین المللی

یکی از الزامات ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را رعایت استانداردهای بین المللی است لذا وزارت اقتصاد استانداردهای سازمان حسابرسی را با استاندارهای بین المللی مالی مطابقت و متوازن کند.


عباس نیکچری مدیرعامل کارگزاری بانک ملت روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، درباره اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در خصوص صورت های مالی بانک ها و جلسه ای که قرار است امروز با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شود، گفت: بانک ها صورت های مالی سال ۱۳۹۴ خود را براساس استانداردهای سازمان حسابرسی تهیه کرده بودند ولی پس از توافق برجام، بانک مرکزی تاکید کرد که صورت های مالی بانک ها باید براساس استانداردهای بین المللی باشد.

وی با بیان اینکه سازمان بورس نیز از آنجایی که باید صورت های مالی بانک ها را در سامانه کدال منتشر کند به نوعی درگیر اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی شد، افزود: علیرغم اینکه صورت های مالی بانک ها برای سال ۱۳۹۴ بر روی سامانه کدال منتشر شده بود، بانک مرکزی مجوز برگزاری مجامع بانک ها را نمی داد و تاکید داشت شرط برگزاری مجامع تهیه صورت های مالی براساس استانداردهای بین المللی است.

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت ادامه داد که یکی دیگر از شروط بانک مرکزی برای برگزاری مجامع بانک ها، ذخیره گیری و شناسایی سود کم بود.

نیکچری یکی از دلایلی را که برخی از بانک ها مانند بانک ملت و تجارت هیچ سودی را در جریان برگزاری مجامع خود تقسیم نکردند، این موضوع عنوان کرد و گفت: تنها بانکی که مجمع آن هنوز تشکیل نشده است، بانک صادرات است که بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع آن را نیز صادر کرده است.

این فعال بازار سرمایه به حضور گسترده سرمایه گذاران و شرکت های خارجی برای همکاری با بانک ها و شرکت های ایرانی پس از برجام اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین مسائلی که در مذاکرات شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی به آن اشاره داشتند این بود که صورت های مالی بانک های ایرانی برای آنها قابل فهم نیست.

وی با بیان اینکه صورت های مالی شرکت های ایرانی در بورس هنوز به زبان های بین المللی ترجمه نمی شود، اظهار داشت: یکی از الزامات ورود سرمایه گذار خارجی به ایران رعایت الزامات بین المللی مالی است و وزارت اقتصاد می تواند استاندارهای سازمان حسابرسی را با استاندارهای بین المللی متوازن کند.

نیکچری پیشنهاد کرد که وزارت اقتصاد به عنوان متولی سازمان حسابرسی دست کم از شرکت ها بخواهد برای سال آینده صورت های مالی خود را مطابق با یکی از استانداردهای بین المللی و به زبان های مختلف منتشر کنند.