- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد‌رضا نعمت‌زاده در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی صادرات کالا و خدمات در سال ۲۰۱۲، ۲۲.۸ میلیارد دلار بوده است که سهم کالا ۸۱ درصد و سهم خدمات ۱۹ درصد بوده است. به نحوی که سهم کشاورزی ۹ درصد، سهم سوخت و نفت ۱۸ درصد، سهم مواد معدنی ۴ درصد و سهم صادرات صنعتی ۶۲ درصد بوده است و از این میان می‌توان به طور کلی گفت: سهم کالا ۱۸.۴ هزار میلیارد دلار و سهم خدمات ۴.۴ هزار میلیارد دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه متوسط نرخ رشد سالانه صادرات در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ حدود ۸.۳ درصد بوده است گفت: صادرات محصولات صنعتی رشد ۶.۷ درصدی داشته است که علت کاهش رشد آن افزایش قیمت سوخت در سالهای اخیر بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم صادرات در کشورهای در حال توسعه از ۳۴ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است و همچنین سهم واردات از ۲۹ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۴۲ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات ارتباط مستقیم با میزان سرمایه‌گذاری خارجی FDI دارد گفت: به طور متوسط هر واحد سرمایه‌گذاری باعث دو واحد صادرات می‌شود و بنابر اطلاعات وزارت بازرگانی کشور چین نیمی از صادرات این کشور مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است و ۳۰ درصد از ستانده بخش صنعت با استفاده از ۱۰ درصد نیروی کار تولید می‌شود.

نعمت‌زاده گفت: صادرات ایران در سال ۲۰۱۲ با احتساب نفت، کشاورزی، صنعت و خدمات ۹۶ میلیارد دلار بوده است که سهم ۵۵ صدم درصدی از صادرات جهانی دارد و صادرات غیرنفتی نیز ۳۷ میلیارد دلار بوده است که سهمی کمتر از ۲ دهم درصد دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۷.۹ میلیارد دلار و واردات ۱۹.۹ میلیارد دلار بوده است و اگر کمی همت کنیم می‌توان ارز مورد نیاز واردات را از محل صادرات غیرنفتی تأمین کرد.

وی افزود: صرفه‌نظر از تحریم‌های اقتصادی عدم دسترسی به نقدینگی و تسهیلات اعتباری به خاطر محدود بودن بانک‌های توسعه‌ای، اعمال محدودیت‌های صادراتی، عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی و گرانی حمل و نقل از دلایل کاهش صادرات است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در اندونزی سوخت خیلی گران است اما هزینه حمل و نقل زمینی کمتر از کشور ما است. لذا صادرات و تجارت ما متأثر از این نامهربانی‌ها است.

نعمت‌زاده با تأکید بر حذف تعهد ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: شب گذشته جلسه‌ای را به همراه آقای جهانگیری با سازمان مالیاتی داشتیم و تلاش کردیم تا موضوع مالیات صادرکنندگان منتفی شود اما این قول را می‌دهیم تا آخر هفته آینده مالیات صادر‌کنندگان منتفی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاخص رقابت‌پذیری کشور در سال ۲۰۱۲ در میان ۱۴۸ کشور با ۱۶ پله سقوط از ۶۶ به ۸۲ رسیده است شاخص فضای کسب و کار از ۱۵۵ کشور رتبه ۱۴۵ را دارد و در لجستیک و حمل و نقل رتبه ما از ۱۵۵ کشور به ۱۱۲ رسیده است و این در حالی است که همسایگان جنوبی ما رتبه ۱۷ و ترکیه رتبه ۲۷ را در لجستیک دارد.

نعمت‌زاده گفت: ظرف مدت کوتاهی از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدامات نسبتا مناسبی انجام گرفته است که می‌توان به تسهیل گشایش اعتبار ۳۰ درصدی که متاسفانه برخی بانک‌ها هنوز عمل نکرده‌اند و آقای سیف قول داده است تا این موضوع حل شود اشاره کرد.

همچنین تهیه دستورالعمل کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و ابلاغ آن به گمرکات کشور، تثبیت نرخ ارز، تلطیف فضای بین‌المللی و خروج تدریجی بانک‌ها از فهرست تحریم‌ها از جمله اقداماتی بوده است که در این مدت کوتاه رخ داده است.

وی افزود: تلاش دستگاه‌های دولتی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد، بهبود مستمر فضای کسب و کار و رقابت پذیری در فضای اقتصادی است.

وی افزود: هدفمند کردن جوایز صادراتی، پرداخت به موقع مشوق‌ها، توسعه حمل و نقل زمینی و ریلی، ساماندهی نظام اطلاع‌رسانی بازارها و برنامه‌ریزی و مدیریت در پشتیبانی، پیگیری برای الحاق ایران به WTO و تلاش همه جانبه برای امنیت سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم دولت برای حمایت از صادرات است.