نرم افزارحسابداری صدگان

دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود

1 567

حسابداراپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود.

پندار سیستم

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد‌رضا نعمت‌زاده در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی صادرات کالا و خدمات در سال ۲۰۱۲، ۲۲.۸ میلیارد دلار بوده است که سهم کالا ۸۱ درصد و سهم خدمات ۱۹ درصد بوده است. به نحوی که سهم کشاورزی ۹ درصد، سهم سوخت و نفت ۱۸ درصد، سهم مواد معدنی ۴ درصد و سهم صادرات صنعتی ۶۲ درصد بوده است و از این میان می‌توان به طور کلی گفت: سهم کالا ۱۸.۴ هزار میلیارد دلار و سهم خدمات ۴.۴ هزار میلیارد دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه متوسط نرخ رشد سالانه صادرات در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ حدود ۸.۳ درصد بوده است گفت: صادرات محصولات صنعتی رشد ۶.۷ درصدی داشته است که علت کاهش رشد آن افزایش قیمت سوخت در سالهای اخیر بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم صادرات در کشورهای در حال توسعه از ۳۴ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است و همچنین سهم واردات از ۲۹ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۴۲ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات ارتباط مستقیم با میزان سرمایه‌گذاری خارجی FDI دارد گفت: به طور متوسط هر واحد سرمایه‌گذاری باعث دو واحد صادرات می‌شود و بنابر اطلاعات وزارت بازرگانی کشور چین نیمی از صادرات این کشور مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است و ۳۰ درصد از ستانده بخش صنعت با استفاده از ۱۰ درصد نیروی کار تولید می‌شود.

نعمت‌زاده گفت: صادرات ایران در سال ۲۰۱۲ با احتساب نفت، کشاورزی، صنعت و خدمات ۹۶ میلیارد دلار بوده است که سهم ۵۵ صدم درصدی از صادرات جهانی دارد و صادرات غیرنفتی نیز ۳۷ میلیارد دلار بوده است که سهمی کمتر از ۲ دهم درصد دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۷.۹ میلیارد دلار و واردات ۱۹.۹ میلیارد دلار بوده است و اگر کمی همت کنیم می‌توان ارز مورد نیاز واردات را از محل صادرات غیرنفتی تأمین کرد.

وی افزود: صرفه‌نظر از تحریم‌های اقتصادی عدم دسترسی به نقدینگی و تسهیلات اعتباری به خاطر محدود بودن بانک‌های توسعه‌ای، اعمال محدودیت‌های صادراتی، عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی و گرانی حمل و نقل از دلایل کاهش صادرات است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در اندونزی سوخت خیلی گران است اما هزینه حمل و نقل زمینی کمتر از کشور ما است. لذا صادرات و تجارت ما متأثر از این نامهربانی‌ها است.

نعمت‌زاده با تأکید بر حذف تعهد ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: شب گذشته جلسه‌ای را به همراه آقای جهانگیری با سازمان مالیاتی داشتیم و تلاش کردیم تا موضوع مالیات صادرکنندگان منتفی شود اما این قول را می‌دهیم تا آخر هفته آینده مالیات صادر‌کنندگان منتفی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاخص رقابت‌پذیری کشور در سال ۲۰۱۲ در میان ۱۴۸ کشور با ۱۶ پله سقوط از ۶۶ به ۸۲ رسیده است شاخص فضای کسب و کار از ۱۵۵ کشور رتبه ۱۴۵ را دارد و در لجستیک و حمل و نقل رتبه ما از ۱۵۵ کشور به ۱۱۲ رسیده است و این در حالی است که همسایگان جنوبی ما رتبه ۱۷ و ترکیه رتبه ۲۷ را در لجستیک دارد.

نعمت‌زاده گفت: ظرف مدت کوتاهی از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدامات نسبتا مناسبی انجام گرفته است که می‌توان به تسهیل گشایش اعتبار ۳۰ درصدی که متاسفانه برخی بانک‌ها هنوز عمل نکرده‌اند و آقای سیف قول داده است تا این موضوع حل شود اشاره کرد.

همچنین تهیه دستورالعمل کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و ابلاغ آن به گمرکات کشور، تثبیت نرخ ارز، تلطیف فضای بین‌المللی و خروج تدریجی بانک‌ها از فهرست تحریم‌ها از جمله اقداماتی بوده است که در این مدت کوتاه رخ داده است.

وی افزود: تلاش دستگاه‌های دولتی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد، بهبود مستمر فضای کسب و کار و رقابت پذیری در فضای اقتصادی است.

وی افزود: هدفمند کردن جوایز صادراتی، پرداخت به موقع مشوق‌ها، توسعه حمل و نقل زمینی و ریلی، ساماندهی نظام اطلاع‌رسانی بازارها و برنامه‌ریزی و مدیریت در پشتیبانی، پیگیری برای الحاق ایران به WTO و تلاش همه جانبه برای امنیت سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم دولت برای حمایت از صادرات است.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. قاسم مصطفی لو می گوید

    سلام با توجه به اینکه جناب اقای دکتر نعمت زاده از منتفی شدن دریافت مالیات از صادرکنندگان خبر داده بودند ولی هنوز از طرف وزیر محترم اقتصادی اقدامی نشده است و بیشتر صادرکنندن بعلت تمدید نشدن کارت بازرگانی وممنوع الخروج بودن به کشورهای هدف که با هراران زحمت ومشکلات ایجاد کسب و کار صادرات میکردند الان به طور کلی از بازارهای هدف در حال حذف شدن هستند اگر اقدامی عاجل حاصل صادرگنندگان نشود متحمل ضرر وزیانهای جبران ناپذیری خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.