نرم افزارحسابداری صدگان

دارایی مشهود و نامشهود و نحوه ارزش گذاری جامعه

0 1,151

حسابداراپ

مرتضی یوسفی طهارم

قریب پانزده سال پیش در کلاس درس اقتصاد خرد مرحوم دکتر متقی روانش شاد با ادبیات دلنشین به نقد یک موضوع انشاء پرداختند (( علم بهتر است یا ثروت)) و چون خودم همانند بیشتر دانش آموزان انشاء نوشته و با تعصب علم بهتر است را بر گزیده بودم به دقت به این نقد توجه میکردم .


که آن مرحوم فرهیخته فرمودند که اساسا این سوال غلط است و علم خود نوعی ثروت است. پذیرفتم و در نهایت خرسند شدم که دیگر اشتباه نمی کنم . ودر خلوت به خود و معلمینی که چنین موضوعی را دادند خندیدم .

 شاید اکنون معلمین به جهت شرایط کنونی از دادن چنین موضوعی منصرف شده اند نه غلط بودن موضوع. در حسابداری دارایهای نامشهود نیز مانند داراییهای مشهود سرفصل دارد، محاسبه و در ترازنامه نیز گنجانده میشود. در مدیریت دارایهای نامشهود و نقش آن در سازمانها موضوع پر بحث و داغ بوده و یکی از چالشهای مدیریت امروزه نحوه کسب و مدیریت و همچنین اندازه گیری آن است.

پندار سیستم

 یکی از روشهای اندازه گیری تفاوت ارزش بازاری و ارزش دارایهای مشهود است . در اقتصاد امروزی عمده ارزش شرکتهای پیشرو بزرگ را دارای نامشهود انها تشکیل میدهد . اما در تعمیم موضوع به حوزه فردی دارایهای مشهود هر انسان میتواند شامل زمین خانه، کارخانه اتومبیل و….شود و تلاش زیادی جهت افزایش اینگونه دارایها نیر از جانب انسان صورت میگیرد و دارایهای نامشهود یک انسان نیز میتواند شامل دانش، عزت نفس ،صداقت، درستکاری، استغنا،و…شود.

آیا در جامعه امروزی چون اقتصاد امروزی عمده ارزش انسانها بر مبنای دارایهای نامشهود انها است ؟یا بر مبنای دارایهای مشهود ؟ و آیا تلاش انسان امروزی جهت افزایش و کسب دارایی نامشهود بیشتر است یا مشهود ؟ ارزش گذاری جامعه بر چه مبنایی صورت میگیرد و آیا جامعه و علوم اجتماعی چالشی در این زمینه دارند؟

بنظر میرسد بیشتر ارزش گذاری جامعه در مورد افراد بر مبنای دارایهای مشهود است و متاسفانه در این مورد پیشرفت داشته ایم و مسیری معکوس طی میکنیم. به نحوه ارزش گذاری و احترام جامعه کنونی به فرهنگیان با جامعه حتی دو دهه پیش توجه فرمایید. یا به نحوه احترام وارزش گذاری دانشجو یان به اساتید با توجه به نوع اتومبیلی که دارند وکت شلواری که می پوشند دقت فرمایید.

شاید دانش آموز امروزی در برخورد با موضوع علم بهتر است یا ثروت بی درنگ پاسخ ثروت را انتخاب کند. بدون تردید این نحوه ارزش گذاری جامعه ناصواب و ضرورت پرداختن به این موضوع امری جدی است.
منبع: اقتصاد روز



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.