نرم افزارحسابداری صدگان

بدهکاران مالیاتی طبق قانون، ممنوع‌الخروجند

0 840

حسابداراپ

در صورتی که مودی مالیاتی بدهکار قصد خروج از کشور را داشته باشد یا باید تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی انجام دهد یا با اثبات ضرورت سفر، می تواند تضمین لازم را برای بازگشت به کشور ارائه و با اخذ مجوز، سفر خود را انجام دهد.


در ماده ۲۰۲ (اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴) قانون مالیاتهای مستقیم درباره ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی تصریح شده است:
وزارت امور اقتصادی و دارائی یا سازمان امور مالیاتی كشور می‌تواند از خروج بدهكاران مالیاتی كه میزان بدهی قطعی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط از بیست درصد (۲۰%) سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد (۱۰%) سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و سایر اشخاص حقیقی از یكصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال بیشتر است، از كشور جلوگیری نماید. حكم این ماده در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بردرآمد شخص حقوقی یا مالیات‌هایی كه به موجب این قانون شخص حقوقی مكلف به كسر و ایصال آن می‌باشد و مربوط به دوران مدیریت آنان بوده نیز جاری است. مراجع ذیربط به اعلام وزارت یا سازمان مزبور مكلف به اجرای این ماده می‌باشند. حكم این ماده در مورد اشخاص عازم سفر واجب با درخواست و تأیید مراجع ذیربط اعزام‌كننده مبنی بر میسور نبودن پرداخت بدهی‌مالیات مربوط، با اخذ تضمین لازم جاری نمی‌باشد.
تبصره – در صورتی كه مؤدیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و یا فرزندان نمایند سازمان امور مالیاتی كشور می‌تواند نسبت به ابطال اسناد مذكور از طریق مراجع قضایی اقدام نماید.
طبق بخش ذیل این ماده، در صورتی که مودی مالیاتی بدهکار، قصد رفتن به سفر واجب را داشته باشد، با اخذ تضمین لازم، امکان رفع ممنوعیت خروج مودی از کشور فراهم می شود. به بیان دیگر، باید مودی بدهکار، ثابت کند سفر او به خارج از کشور، واجب و ضروری است و تضمینات لازم را هم برای استیفای حقوق عمومی مردم، به دولت بدهد. در این صورت سفر او به خارج از کشور بلامانع است.
در ماههای اخیر کف بدهی مالیاتی جهت ممنوع الخروج کردن افراد را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده اند و لیست بدهکاران توسط مرجع سازمان امور مالیاتی به پلیس گذرنامه اعلام می شود و طبق قانون، پلیس گذرنامه نسبت به ممانعت خروج مشمولان این محدودیت، از کشور اقدام می کند.

پندار سیستم

در صورتی که مودی مالیاتی بدهکار قصد خروج از کشور را داشته باشد یا باید تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی انجام دهد یا با اثبات ضرورت سفر، می تواند تضمین لازم را برای بازگشت به کشور ارائه و با اخذ مجوز، سفر خود را انجام دهد.

منبع:خبرآنلاین



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.