نرم افزارحسابداری صدگان

انتقاد رییس مجلس از نحوه اجرای اصل ٤٤ و مالیات بر ارزش افزوده

0 567

حسابداراپ

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی گفت که قانون مالیات بر ارزش افزوده در عین حالی که فلسفه درستی داشته در اجرا دچار مشکل شده و اکنون مخل تولید است.

پندار سیستم


به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم تقدیر از پیشکسوتان اقتصاد ایران که عصر امروز دوشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده اکنون به مشکلی برای تولید و کسبه تبدیل شده در حالی که فلسفه اصلی آن درست بوده است. ما باید سیستم‌ها را به نحوی مکانیزه کنیم که درصدی که قرار است به عنوان مالیات لحاظ شود مستقیم به حساب خزانه برود. از کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌ها نیز خواسته‌ایم سامانی به این وضعیت بدهند و از کمیسیون تلفیق نیز خواسته‌ام زمان مشخصی برای مکانیزه شدن سیستم‌ها تعیین کنند.

رئیس مجلس یادآور شد: البته فلسفه اصلی این قانون درست بوده اما اجرای آن اشتباه است و به یک عامل مخل تولید تبدیل شده است. این موضوع دغدغه ماست که چطور آن را به ریل درستی برگردانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین مربوط به اصل ۴۴ به درستی اجرا نشده یادآور شد:‌ فلسفه اصل ۴۴ و قانون مجلس در این باره قانون درستی بود .  اخیرا هم دیدم که مجمع تشخیص اجرای این قانون را بررسی کرده و گزارش خوبی ارائه کرده که در آن نشان می دهد در اکثر اینها توفیقی وجود نداشته است. در حالی که بنا بود با اجرای این قانون کارآفرینی توسعه یابد،‌بخش خصوصی تقویت شود و بار دولت کاهش یابد. اما در حال حاضر بودجه جاری کشور نود درصد بودجه کل کشور است و معلوم است که ما نتوانستیم به چابک سازی دولت برسیم که علت آن اجرای بد قانون بوده است. ما معتقدیم این قانون در مقام اجرا به درستی اجرا نشده در حالیکه یک قانون مترقی بوده است.

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه عمدتا توفیقی نداشته اند، افزود: شاید دولت ها به خاطر افکار عمومی برخی کارهایی را می‌کنند که در واقع از ریل خارج کردن مسیر اقتصاد است . متاسفانه مجموعه برنامه های توسعه ما خیلی موفق نبوده شاید در این میان برنامه سوم  به خاطر مبانی دقیق‌تری داشته از همه موفق‌تر بوده اما بقیه برنامه ها در مقام اجرا خیلی دقیق نبوده است.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس مشکلات ایجاد شده از سوی بانک ها که برخی به خاطر بی تدبیری بوده است را دنبال می‌کند افزود: ا کثر مشکلات ما مشکلات درونی است و اگر هم منشاء بیرونی داشته باشد خیلی کم است، ما باید ببینیم که در داخل مشکل ما چیست که وضع این قدر پیچیدگی پیدا می‌کند . ما هنوز پارادایم مشترکی در کشور برای یک حکمرانی خوب تعریف نکرده ایم.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانین مربوط به تسهیل فضای کسب و کار در مجلس اظهار کرد: برخی دستورالعمل ها و آیین نامه ها در این ارتباط با قانون مصوب مغایرت دارد و ماهیت آن را زیرسوال برده لذا لازم  است آیین نامه های مخل به مجلس ارائه شود و در هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین بررسی شود و در صورت مغایرت لغو شود.

لاریجانی اضافه کرد:‌ بخش های حکومتی و دیوانی دردسرهای زیادی در بخش خصوصی ایجاد می‌کنند. از جمله عوارضی که شهرداری ها در جاهای مختلف قرار می دهند و نمی گذارند که بخش خصوصی نفس بکشد. همه رسانه ها باید در این زمینه کمک کنند و چه در بخش قانونگذاری چه در جمع‌های دولت، مجلس و بخش های قضایی این حمایت صورت گیرد تا فضای فعالیت برای بخش خصوصی فراهم شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل بحث انحصارات است مثلا خوراک پتروشیمی در دست دولت است در حالیکه اگر کسی بخواهد در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری کند افق ده ساله دارد و باید از قیمت و فرمول ثابتی برخوردار باشد من از کمیسیون تلفیق خواستم برای این بخش ها که نقش مثبتی در صادرات دارند فرمول ثابتی به تولیندکنندگان از جمله دربخش پتروشیمی ارائه کنیم.

رئیس قوه مقننه خطاب به اعضای اتاق بازرگانی گفت:‌ شما در جهت توانمند کردن بخش خصوصی به ما پیشنهادبدهیم ما هم معتقدیم باید فضای جدیدی خلق شود و انگیزه ها به سمت تولید بیشتر هدایت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای تنفسی جدید برای بخش تولید ، حمایت از تولید و تشویق صادرات خاطر نشان کرد: ما از شما می خواهیم پیشنهادات خود را به ما بدهید تا در برنامه ششم بگنجانیم. خوب است که از ظرفیت شما برای رسیدن به هدف مشترک استفاده شود زیرا دغدغه ما هم روان سازی تولید و رفع موانع در این زمینه است و اگر در بخش تحلیل و نظارت کاری از دستمان بر آید آن را انجام می دهیم.

لاریجانی با اشاره به بررسی وضعیت بانک‌ها و استقلال بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما استقبال می کنیم که شما نظرات خود را در بخش های تخصصی به شکل مدون به ما برسانید تا در عرصه تقنین آنرا مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره گلایه میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر کم توجهی به فعالان اقتصادی گفت:‌این گله را مطرح کردند که برای صنوف مختلف جلسات بزرگداشت می گذارند در حالیکه به فعالان اقتصادی کم توجهی می‌شود اما من فکر می کنم شاید پیشکسوتان سیاست مهجورتر از شما باشند. ما هم معتقدیم کار مفیدی است کسانی که عمرشان در تولید و پیشرفت اقتصادی کشور داشته اند در محفلی بنشینند و فکری برای آینده بکنند و خوب است که ما از کارآفرینان نمونه در تولید و راه اندازی چرخه اقتصاد استفاده کنیم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.