نرم افزارحسابداری صدگان

اخد عوارض تازه به نفع صندوق کاهش آلودگی هوای پایتخت

0 924

حسابداراپ

در سال ۱۳۹۰، تحقیقی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شده است که در آن پیشنهاد شده برای کاهش مصرف سوخت مالیات سوخت اخذ شود. پیشنهادی که در بیشتر کشورهای توسعه یافته اجرایی شده و پیامدهای مثبتی نیز داشته است.


«مالیات شهری بر سوخت» یکی از انواع مالیات‌های سبز محسوب می‌شود که با اخذ آن از خودروسواران درون شهری توسط دولت‌های محلی در خیلی از کشورها، از یک سو «جریان تامین مالی پایدار» برای توسعه شهر-به‌خصوص توسعه سیستم‌ حمل و نقل عمومی- تقویت می‌شود و از سوی دیگر «سبک‌سازی تردد خودروهای شخصی» و در نتیجه کنترل ترافیک و «کاهش منابع متحرک آلاینده هوا» اتفاق می‌افتد.

کارشناسان اقتصاد شهر در شرایط کنونی که هم افت شدید قیمت نفت، ضرورت کاهش مصرف سوخت را دو چندان کرده و هم اینکه، موج آلودگی شدید هوا در تهران، عرصه را برای ساکنان تنگ ساخته است، به مجموعه مدیریت شهری تهران پیشنهاد می‌کنند، طرح مالیات بر سوخت را اجرایی کنند.

در قالب این طرح، قیمت بنزین فقط در تهران به خاطر موقعیتی که این کلان‌شهر به لحاظ پایتخت بودنش دارد، می‌تواند با ۵۰ درصد رشد، به ازای هر لیتر، ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند و کل این رقم اضافی به صورت مالیات شهری بر سوخت، در ردیف منابع مالی  رفع آلودگی هوای شهر تهران قرار گیرد.

پندار سیستم

با توجه به مصرف روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین در تهران، پیش‌بینی می‌شود از محل اخذ مالیات بر سوخت با نرخ ۵۰ درصد قیمت بنزین، سالانه رقمی معادل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، درآمد جدید نصیب شهر تهران شود رقمی معادل هزینه ساخت  ۱۸ کیلومتر مترو. با توجه به اینکه در حدود ۸۰ درصد آلودگی این شهر ناشی از سوخت خودروها است، اجرای مقررات ویژه برای اخذ مالیات بنزین در این شهر ضروری به نظر می رسد. با وجود ضرورت اجرایی شدن چنین پیشنهاداتی اما مخالفت هایی در این زمینه وجود دارد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اگرچه معتقد است یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران، مدیریت سفرهای درون شهری از طریق افزایش عوارض سالانه خودرو و افزایش قیمت سوخت است اما می‌گوید در کنار استفاده از این راهکارها، باید موارد دیگری اجرایی شود.

او دسترسی راحت، آسان و ایمن به ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها، افزایش هزینه سوخت می‌داند و در توضیح بیشتر به مهر  می گوید: دسترسی ایمن به این معنی است که هر شهروند از هر نقطه شهر که اراده کرد، به وسیبه نقلیه عمومی دسترسی داشته باشد.

منبع:مهر

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.