نرم افزارحسابداری صدگان

۱۲ روش برای رضایت شغلی کارکنان

0 1,294

حسابداراپ

رضایت شغلی کارکنان در هر سازمان و موسسه ای یکی از موضوعات بسیار مهم است که علاوه بر تاثیر مستقیم روی بهره وری و کارایی سازمان تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شخصی و شغلی کارکنان و کارمندان نیز دارد. در این مقاله ۱۲ راهکار پیشنهاد می شود که باعث رضایت شغلی کارکنان می شود.


برای اینکه شما از شغل تان راضی باشید این ۱۲ عامل را در نظر داشته باشید.

پندار سیستم

۱. به منظور موفق شدن، علت نارضایتی‌تان را در خودتان جست‌وجو کنید.

به منظور تغییر روحیه، قبل از هر چیز باید علت نارضایتی خودتان را بفهمید. پیدا کردن راه‌حل برای مشکلی که به خوبی شناخته شده نیست، بسیار دشوار است. از خودتان بپرسید که چه چیزی را در موقعیت کاری حالتان دوست ندارید. آیا مشکل در درآمدتان است یا نوع کارتان؟ شما می‌توانید با شناخت موانع و با قرار دادن آنها در کنار اولویت‌هایتان، و خامت اوضاع را بررسی و قضاوت کنید. بعد از انجام دادن این بررسی، پیدا کردن راه‌حل و اجرا ساختن آن راحت تر می‌شود. شاید راه‌حل تغییر شغل، تصمیم گیری در مورد مسئولیت‌های جدید باشد؛ حتی احتمال دارد ناچار شوید محل کارتان را عوض کنید.

۲. برای خودتان هدف تعیین کنید.

از خودتان بپرسید که در چه زمینه و حرفه‌ای می‌توانید، مفید باشید. این مسئله روزه به روز اهمیت بیشتری در زندگی روزانه ما پیدا کرده است. اینکه حرفه ما با اهداف ما همخوانی داشته باشند بر میزان درآمد و موقعیت شغلی مقدم است. بسیار اهمیت دارد که کاری که انجام می‌دهیم برای ما لذت بخش باشد و فقط در این صورت است که ما می‌توانیم در حرفه خود موفق باشیم. بنابراین ضروری است که موقعیت کاری اکنون شما با ارزش‌های شما سازگار باشد. اگر شغلتان این شرایط ندارد، چه کاری برای سازگار کردن آن با خواسته‌هایتان می‌توانید انجام دهید؟ همیشه راهی برای تغییر اوضاع وجود دارد، حتی اگر به معنای تغییر شغل و زمینه کاری شما باشد.

۳. در زمینه حرفه خود آموزش ببینید تا پیشرفت کنید.

آموزش یکی از راه‌های ارتقای وضعیت شغلی است. اگر احساس می‌کنید مدتی است که در یک سطح مانده‌اید و پیشرفت نمی‌کنید، مهارت‌های جدیدی بیاموزید و به سمت پیشرفت و ارتقای شغلی گام بردارید.بعد از چند سال باقی ماندن در یک پست، تغییر ایجاد کردن اجتناب ناپذیر است. این به شما بستگی دارد که کمی همت کنید و تخصص و تجزیه خود را بهبود ببخشید.

۴. حرفه خودتان را به صورت تخصصی آموزش دهید.

آموزش صحیح در زمینه‌های ما، می‌تواند به شکوفایی کاری را به ارمغان بیاورد. در نتیجه در حرفه خود متخصص می‌شویم. از طرفی یک متخصص می‌تواند دانش خود را به دیگران نیز منتقل کند. این رویکرد بسیار پر ارزش، می‌تواند ارتقای شغلی شما را به همراه داشته باشد: به این طریق شما می‌توانید با دیدگاه‌های مختلف ( حتی از طریق کارآموزی که در حال آموزش است ) در رابطه به شغلتان آشنا شوید.

از طرفی در هنگام آموزش دادن، به جنبه‌های مختلف کارتان مسلط تر می‌شوید. اغلب مؤسسات فقط کمی از تجربه‌های پیشکسوتان در زمینه آموزش استفاده می‌کنند؛ در حالیکه آنها آموزگاران عالی برای کارمندان هستند. اگر از انجام دادن حرفه خود خسته شده‌اید، به استقبال این چالش بروید و سعی کنید کارتان را به دیگران آموزش بدهید؛ آنچه که علاقه شما را نسبت به حرفه‌تان دوباره برخواهد گرداند.

۵. خودتان لحظاتی لذت بخش را در کارتان خلق کنید.

بندرت پیش می‌آید که ما فقط کارهای مورد علاقه مان را در حرفه خود انجام دهیم. اگر وظایف شما خسته‌کننده هستند، با این حال شما مختارید که وقت‌های آزاد خود را مدیریت کنید. شما می‌توانید زمان‌هایی را به انجام دادن کارهای مورد علاقه‌تان اختصاص بدهید. اگر فردی شصت درصد از زمانش را احساس مثبت و چهل درصد احساس منفی داشته باشد، انسانی شاد در نظر گرفته می‌شود. شما باید تقویم و برنامه کاری خودتان را طوری تنظیم که بین لحظات شاد و غیر شادتان تعادل برقرار باشد.

۶. روابط خود را با دیگران بهبود ببخشید.

زندگی شغلی معمولاً آشنایی با افراد مختلفی را در محیط کار برا شما به همراه دارد. روابطتان را با همکارتان بهبود ببخشید و محیطی شاد و پر انگیزه برای ادامه فعالیت خلق کنید. به حرفهای همکاران خود گوش بدهید و با آنها صحبت کنید. یک محیط دوستانه احساسات مثبتی را در شما ایجاد می‌کند. ما دقت کنید که تا چه حد به همکاران خود نزدیک می‌شوید. سعی کنید روابط را در حدی نگهدارید که به استقلال شما ضربه وارد نشود.

۷. نپذیرید که همیشه اوضاع بر وفق مراد ما نیست.

رضایت شغلی کارکنان همچنین به این معناست که بپذیریم اوضاع همیشه مطابق میل ما پیش نمی‌رود. لازم است که انتخاب و واقع نگر باشید. از خودتان بپرسید که بین درآمد، منافع کاری، شرایط کاری و جو بین همکاران و… کدام یک برایتان از همه مهم‌تر است. بعد از این بررسی در خواهید یافت که اوضاع آنچنان که شما فکر می‌کردید، هم بد نیست.

با وجود این اگر به این نتیجه رسید که موقعیت شغلی‌تان به هیچ عنوان به نیازهای شما پاسخ نمی‌گوید، می‌توانید به عوض کردن حرفه‌تان نیز بیاندیشید. در نظر داشته باشید که قرار نیست فقط در محیط کارتان پیشرفت کنید. بسیاری از احساسات مثبت ما از محیط غیر کاری نشأت می‌گیرند. به جای غر زدن درباره سختی کارتان، تمرکزتان را بر روی این بگذارید که بعد از تمام شدن کارتان و در آخر هفته‌ها چه لحظات شادی در انتظار شماست.

۸. به خودتان احترام بگذارید.

ترس از ناامیدی، ترس از کارفرما یا هر تر س دیگری در محیط کار سبب می‌شود که بخواهید از درگیری اجتناب کنید و هرگز نخواهید به همکارانتان یا مشتری‌ها “نه” بگویید. بنابراین در زیر خروارها کار فرو می‌ریزید و به جای می‌رسید که وظایفی را انجام دهید که هیچ علاقه‌ای به آنها ندارید. هر چه بیشتر به دنبال راضی کردن دیگران باشید بیشتر شکست می‌خورید. مراقب این باشید که این نوع رابطه خطرناک است. شما باید به خودتان احترام بگذارید و گاهی به دیگران “نه” بگویید. اگر با توجیه، استدلال و منطقی خواسته دیگران رد کنید، هیچکس از شما ناراحت یا عصبانی نمی‌شود.

۹. به دنبال تنوع و نوآوری در کارتان باشید.

هر گاه کار شما سنگین شود، خستگی در انتظارتان خواهد بود. اگر علاقه‌ای به پیشرفت ندارید و دائماً کارهای تکراری انجام می‌دهید، شاید زمان آن فرا رسیده که با چالش‌های جدید روبه‌رو شوید. البته این مسئله لزوماً به این معنا نیست که محل کار خود را عوض کنید. شما می‌توانید با ما فوق خودتان صحبت کنید یا به کارگزینی مراجعه و خواسته خود را در جهت پیشرفت و تغییر مطرح کنید.

گاه تغییراتی ساده و کوچکی همچون تغییر نوع وسیله نقلیه‌ای که برای آمدن به محل کار استفاده می‌کنید، تغییر عادات کاری، می‌تواند یکنواختی به‌وجود آمده در زندگیتان را از بین ببرند. بیشتر فعالیت کنید و به دنبال گرفتن پرونده‌های جدید و روبه‌رو شدن با چالش‌های جدید باشید. تنوع در کار، توجه شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود با علاقه بیشتری کار کنید.

۱۰. خانواده و دوستان خود را فراموش نکنید.

حتی اگر در کارتان موفق هستید، ضروری است که زندگی خصوصی موفقی همراه باشد. فراموش نکنید که شغل فقط ابزاری برای گذران زندگی است و نه تمام. تعادل به این دو به شما کمک می‌کند همواره در مسیر پیشرفت گام بردارید و در نتیجه هر گاه در شغلتان پیشرفت کنید بر زندگی‌تان اثر مثبت دارد و بلعکس.

حداقل هفته‌ای یک یا دو بار کمی زودتر محل کار خود را ترک کنید و با خانواده و دوستان خود به تفریح بپردازید. این کار به شما کمک می‌کند از استرس‌های روزمره رها شوید. گاهی بعد از یک دوره کاری سخت، مسافرتی کوتاه دو یا سه روزه در پایان هفته می‌تواند، آرامش بخش باشد این فقط یک پاداش ساده است.

 ۱۱. روح سالم در بدن سالم است.

برای موفقیت و پیشرفت و در نتیجه رضایت شغلی کارکنان ، داشتن سلامت جسمی و روحی برای انسان ضروری است. در شرایط سخت کاری و فکری، ورزش کمک می‌کند که اکسیژن کافی به مغز برسد. ساعات منظم خواب، تغذیه مناسب نیز در آرامش و شادی شما ضروری هستند. به تغذیه خودتان در محل کار بیشتر دقت کنید. مصرف قهوه برای بیدار ماندن می‌تواند برای سلامت شما بسیار مضر باشد.

۱۲. تمامی احتمالات و گزینه‌ها را در نظر بگیرید.

گاهی تنها راه رضایت شغلی کارکنان از شغلشان، تغییر محل کار است. روابط پیچیده با مافوق، مورد علاقه نبودن وظایف شغلی یا درآمد پایین، نارضایتی شما را به همراه دارند و گاه شرایطی طوری پیش می‌روند که امکان تغییر آنها وجود ندارد. زمانی که متوجه شوید نمی‌توانید کاری برای بهتر کردن اوضاع انجام دهید، آخرین راه‌حل باقیمانده عوض کردن محل کارتان است. شاید این کار با دوره‌ای از بیکاری همراه باشد، اما مطمئناً از فرسودگی شغلی بهتر است. نگران نباشید، شرایط می‌تواند تغییر کند و شما حرفه مورد علاقه‌تان را خواهید یافت. کافیست به این مسئله ایمان داشته باشید.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.