- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

گزارش صورت‌های مالی دولت توسط بانک مرکزی منتشر شد

گزارشی که از صورت‌های مالی توسط بانک مرکزی منتشر شده حاکی از آن است که حجم بدهی‌های بخش دولتی به این بانک طی دو سال گذشته با رشد دو برابری به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.


به گزارش اقتصاد آنلاین، بخش دولتی اعم از دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی در تیرماه سال ۱۳۹۳ حدود ۳۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشتند که این رقم با روند  افزایشی در پایان سال گذشته به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

 اما آخرین تغییرات صورت‌های مالی نشان می‌دهد که این بدهی با رشد حدود ۱۹.۷ درصدی در پایان سال گذشته تاکنون به بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بنا به این گزارش  بدهی دولت به بانک مرکزی از حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ابتدای تابستان سال ۱۳۹۳ به  ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۳ رسید.همچنین  بدهی دولت از پایان سال قبل تا چهار ماهه ابتدایی امسال از رشد  ۴۱.۳ درصدی برخوردار شد.

این گزارش حاکی از آن است که حدود به ۲۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بخش‌های دولتی به بانک مرکزی مربوط به شرکت‌ها و موسسات دولتی است که نسبت به سال ۱۳۹۳ حدود ۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش تا پایان تیرماه بدهی بخش دولتی به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با تیرماه سال ۱۳۹۳ که رقمی حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان بوده از رشد ۴۰ هزار میلیارد تومانی برخوردار شده استکه از این میزان  ۱۳۰ هزار میلیارد تومان متعلق به دولت و حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌ها و موسسات دولتی است.

میزان پول در تیر ماه سال جاری ۱۳۹۴.۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند ماه ۹۴ معادل دو درصد رشد داشته است در همین حال میزان شبه پول در تیر ماه معادل ۹۴۲۴.۳ هزار میلیارد ریال بوده که با ۷ درصد رشد نسبت به اسفند ماه سال گذشته مواجه شده است.

 مجموع دارایی و بدهی سیستم بانکی در تیر ماه سال جاری ۲۴۵۲۳.۱ هزار میلیارد ریال است که این رقم نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۰.۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی دارایی های خارجی سیستم بانکی در تیر ماه ۹۵ معادل ۵۶۷۵.۳ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به اسفند سال ۹۴۲.۵ درصد کاهش داشته است.