نرم افزارحسابداری صدگان

پرسش پاسخهایی در خصوص کارگاههای خانوادگی ، سنوات کار و…

0 1,373

حسابداراپ

کارگاه‌های خانگی از شمول قانون کار خارج هستند؟

پندار سیستم


 برای گرفتن حق بیمه از کارفرما ارائه مدارک و شکایت الزامی است.

کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” بنده ۱۰ ساله پیش پدرم تو کارگاه ریخته گری مشغول کار بودم و هستم در این مدت متاسفانه بدلیل سهل انگاری هیچ بیمه ای رد نشده است. امکانش هست اقدامی بکنم بدون اینکه از پدرم شکایتی بکنم ممنون.

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد:” در ابتدا باید مدارک اشتغال خود را به شعبه تامین اجتماعی محل ارائه کنید . اگر نتیجه نگرفتید راهی جز شکایت باقی نمی ماند. البته اگر کارگاه خانوادگی باشد از شمول قانون کار خارج است و مراحل دیگری را باید طی کنید.


مشاغل ۱۵ روزه هم شامل بیمه اجباری می‌شود

 از اولین روزی که شخص در کارگاههای مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی مشغول به کار می شود بیمه شامل او می‌شود.

 کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” فرق بیمه ۱۵ روزه و کامل در چی هست !؟ و آیا در بیمه ۱۵ روزه هم سابقه رد می شود!؟”

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد:” از اولین روزی که شخص در کارگاههای مشمول قانون کار و تامین اجتماعی مشغول به کار می شود کارفرما باید حق بیمه وی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و در مشاغلی که ۱۵ روزه اشتغال دارد نیز این حکم پابرجاست.


یک ماه پایه حقوق برای هرسال اشتغال تعلق می‌گیرد

 برای هر سال اشتغال کارفرما موظف است یک ماه حقوق پایه به عنوان سنوات پایان اشتغال پرداخت کند.

 کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” سلام . لطف می کنید بگویید اگه شخصی بعد از ۳۱ ماه از کار اخراج بشود چقدر سنوات بهش تعلق می گیرد ؟

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد:” برای هر سال اشتغال کارفرما موظف است یک ماه حقوق پایه به عنوان سنوات پایان اشتغال پرداخت کند برای کسی که یک ماه کار کرده یک دوازدهم حقوق پایه باید پرداخت شود. “


پرداخت معادل دو ماه حقوق به کارگر برای عیدی

 کارفرما باید معادل ۲ ماه حقوق به کارگر خود عیدی پرداخت کند.

کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” من مدت ۲ سال در یک بانک دولتی به عنوان راننده مشغول به کار بودم و الان بیرون آمدم و اصلا بیمه من را رد نکردند و حتی عیدی این دو سال رو هم به من ندادند. اوایل کار ازمن یک تعهد محضری گرفتند که در صورت شکایت از حقوق و مزایای خودم جهت بیمه کردن کسر می کنند.

حالا می خواستم از بانک به خاطر دو سال بیمه رد نکردن بیمه شکایت کنم آیا قانون به من حق می دهد ؟ممنون از لطفتون
در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد:”بله بیمه اجباری است و با توافق طرفین زائل نمی شود. دادن عیدی هم قانونی است و کارفرما باید معادل ۲ ماه حقوق به کارگر خود پرداخت کند.”

منبع:خبرآنلاین



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.