نرم افزارحسابداری صدگان

نمره ایران در تبدیل ثروت به رفاه شهروندان چند است؟

0 578

حسابداراپ

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران روی گزارش گروه مشاوره بوستون که در آن به وضعیت کشورمان از نظر وضعیت رفاه شهروندان پرداخته شده است، تحلیل کوتاهی ارائه داده است.


مطالعات نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی به تنهایی نمی‌تواند تصویر کاملی از کارایی یک کشور ارائه دهد و رفاه شهروندان نیز معیار مهمی است. گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group) مدلی را در مورد ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی (SEDA) تهیه کرده که به عنوان یک ابزار تشخیصی قوی برای بهره‌برداری دولت‌ها طراحی شده است و میزان کارآمدی آنها را در زمینه تبدیل ثروت و رشد اقتصادی به زندگی مناسب و رفاه شهروندان ارزیابی می‌کند.

گروه مشاوره بوستون به عنوان یکی از شاخص‌ترین شرکت‌های بزرگ مشاوره مدیریتی در جهان شناخته می‌شود و غول‌های بزرگ اقتصادی جهان مانند مایکروسافت، گوگل، آی‌بی‌ام، فورد و گروه تاتا جزو مشتریان این شرکت مشاوره هستند. این شرکت مدلی را در مورد ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی تهیه کرده که به عنوان یک ابزار تشخیصی قوی برای بهره‌برداری دولت‌ها طراحی شده است.

این مدل، میزان کارآمدی دولت‌ها را در زمینه تبدیل ثروت و رشد اقتصادی به زندگی مناسب و رفاه شهروندان، ارزیابی می‌کند. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به تحلیل گزارش اخیر گروه مشاوره بوستون پرداخته و وضعیت ایران را در خصوص شاخص‌های تبدیل ثروت به رفاه شهروندان و مقایسه آن با سایر کشورها را بررسی کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بررسي‌هاي گروه بوستون نشان مي‌دهد كه بخش خصوصي مي‌تواند مشاركت مهمي در ارتقا سطح زندگی شهروندان ايفا كند. در مورد برخي از موارد قابل سنجش، بررسي‌ها حاكي از نقش محوري بخش خصوصي در ارائه راه‌حل‌هاي پايدار براي برخي از چالش‌هاي اجتماعي است.

در گزارش گروه مشاوره بوستون، به موضوع تاثیر فراگیری مالی بر بهبود امتیاز کشورها در ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی و مشارکت بخش‌خصوصی در این امر از طریق ایفای نقش موثر در توسعه منافع اجتماعی اشاره شده است. منظور از فراگیری مالی امکان دسترسی همه گروه‌ها به خدمات مالی از جمله پرداخت یا خدمات انتقال وجه، حساب‌های سپرده، اعتبار و بیمه است. نتایج بررسی‌های گروه مشاوره بوستون نشان می‌دهد که ارتباط روشن و قابل اندازه‌گیری بین فراگیری مالی و رفاه وجود دارد. در مطالعه صورت گرفته این گروه مشاوره، برای هر کشور چهار معیار که سطح نسبی زندگی مناسب (رفاه) را ارائه می‌دهد، با استفاده از داده‌های مراجع بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول محاسبه شده است.

توفیق اندک کشورهای نفت‌خیز
در حال حاضر امتیاز فعلی کشور ایران در سطح امتیاز شاخص برابر با ۴۲.۲ از ۱۰۰ و امتیاز کشورمان در زمینه پیشرفت حاصل شده طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ برابر با ۴۰.۵ تعیین شده است. در این مطالعه، شاخص ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی به تفکیک ابعاد دهگانه برای کشورها مورد بررسی قرار گرفته است. ابعاد دهگانه شامل؛ درآمد، ثبات اقتصادی، اشتغال، سلامت، آموزش، زیرساخت، برابری درآمد، جامعه شهری، حکمرانی و محیط زیست است.

پندار سیستم

این بررسی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴، بهترین امتیاز به دست آمده برای ایران در مقایسه با میانگین جهانی، مربوط به تحصیل، درآمد و زیرساخت است و بدترین وضعیت نیز مربوط به ابعاد ثبات اقتصادی، اشتغال و حکمرانی است و در مورد سایر ابعاد نیز وضعیت شاخص ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی ایران تقریبا در حد متوسط جهانی قرار دارد. این در حالی است که پیشرفت حاصله ایران در زمینه بهبود شاخص توسعه پایدار اقتصادی در زمینه‌های آموزش، زیرساخت و جامعه شهری بهتر از میانگین جهانی بوده اما در ابعاد ثبات اقتصادی، سلامت، برابری درآمد و محیط زیست، وضعیت ایران کمتر از میانگین جهانی بوده است.

همچنین در این بررسی، وضعیت فعلی شاخص توسعه پایدار اقتصادی کشورهای بر حسب تولید ناخالص داخلی سرانه آنها مورد توجه قرار گرفته است. نموداری نیز در این زمینه طراحی شده است که بر مبنای آن، کشورهایی که روی خط ضریب یک یا بالاتر قرار دارند، در تبدیل ثروت به رفاه برای شهروندان خود موفق‌تر عمل کرده‌اند. بر این اساس، کشور ایران نزدیک به خط ضریب ۰.۸ قرار گرفته که به معنی اثربخشی کمتر پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه بهبود شاخص و ارائه رفاه برای شهروندان خود بوده است.

موقعیت کشور ترکیه با دارا بودن سرانه تولید ناخالص داخلی بالاتر از ایران در نزدیکی خط ضریب یک قرار دارد و عربستان با سرانه تولید ناخالص داخلی حدود ۵۰ هزار دلار نیز در وضعیتی مشابه و با فاصله کمی از ایران قرار گرفته است.

در بررسی گروه مشاوره بوستون، ارزیابی مقایسه‌ای کشورها از حیث عملکرد آنها در تبدیل رشد اقتصادی به رفاه نیز صورت گرفته است. در این زمینه، پیشرفت اخیر حاصل شده در زمینه شاخص ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی بر حسب متوسط رشد حقیقی سالانه تولید ناخالص داخلی کشورها برای کشورهای جهان مشخص شده و کشورهایی که بالاتر از خط ضریب یک قرار می‌گیرند مشمول بهبود و کشورهایی که زیر این خط قرار دارند کارآمدی کمتری در این حوزه داشته‌اند.

موقعیت ایران از حیث این معیار در مقایسه با معیار تبدیل ثروت به رفاه در وضعیت قابل قبول‌تری قرار داشته و تقریبا روی خط ضریب یک قرار دارد. کشورهای ترکیه و عربستان سعودی هم از حیث رشد اقتصادی و هم از توان تبدیل رشد اقتصادی به رفاه در وضعیت بهتری در مقایسه با ایران قرار دارند و تقریبا هر دو کشور روی خط ضریب ۱.۱ قرار گرفته‌اند که به معنای کارآمدی بالاتر اقتصاد آنها در تبدیل رشد اقتصادی به رفاه برای شهروندان این کشورهاست.
کشور چین با رشد بالای اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی در کسب موقعیت مناسب از حیث تبدیل رشد اقتصادی به رفاه موفق بوده است. امتیاز این کشور از حیث پیشرفت حاصل شده در شاخص توسعه پایدار اقتصادی نزدیک ۱۰۰ تعیین شده است. این در حالی است که کشور چین به رغم وضعیت مناسب در این معیارها در شاخص محیط زیست وضعیت خوبی ندارد.

همچنین بر اساس ارزیابی گروه مشاوره بوستون، برای سال ۲۰۱۴ عمده کشورهای نفتی در تبدیل ثروت و رشد اقتصادی به رفاه برای مردم کشورشان موفق نبوده‌اند. یکی از معیارهایی که این کشورها در مقایسه با سایر کشورهای جهان از وضعیت نامناسبی برخوردارند، عدم کسب امتیاز مناسب در زمینه حکمرانی است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.