نرم افزارحسابداری صدگان

مروري بر هفت مرحله فراخوان براي ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده

1 8,886

حسابداراپ

 

قانون ماليات بر ارزش افزوده که اجراي عملياتي آن به مهرماه ۱۳۸۷ برمي گردد، از جمله قوانين مترقي در حوزه ماليات است که تاکنون پيامدهاي اثربخشي را براي اقتصاد کشور به دنبال داشته است.


ايجاد منابع درآمدي پايدار براي تامين هزينه خدمات عمومي، بويژه خدمات زيربنايي شهري و خدمات بهداشتي و درماني از جمله مهمترين پيامدهاي اجراي اين قانون تاکنون بوده است. ماليات بر ارزش افزوده در عين حالي که نقش موثري در تامين درآمدهاي پايدار دارد، بخش هاي توليدي و صنعتي جامعه را تحت فشار مضاعف قرار نمي دهد، چرا که بر اساس قانون، پرداخت اين نوع از ماليات بر عهده مصرف‏ کنندگان نهايي گذاشته شده است.


اين قانون که در خردادماه ۱۳۸۷ به تاييد شوراي نگهبان رسيد، سازمان امور مالياتي کشور را مکلف کرده است آيين نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرايي لازم براي اجراي قانون را تهيه کند. سازمان نيز بر همين اساس از سال ۱۳۸۷ تاکنون طي هفت مرحله فراخوان از تمامي موديان ماليات بر ارزش افزوده براي ثبت نام در سامانه مربوطه (WWW.EVAT.IR) دعوت کرده است. ماده ۱۸ اين قانون نيز موديان را موظف کرده است به ترتيبي که سازمان امور مالياتي کشور تعيين و اعلام مي نمايد نسبت به ارائه اطلاعات درخواستي سازمان مذکور و تکميل فرم هاي مربوطه اقدام و ثبت نام نمايند.


سازمان امور مالياتي کشور در اولين فراخوان خود در سال ۱۳۸۷، اشخاص حقيقي و حقوقي واجد حداقل يکي از شرايط زير را دعوت به ثبت نام کرده است: الف) کليه وارد کنندگان؛ ب) کليه صادر کنندگان؛ ج) کليه فعالان اقتصادي که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶سه ميليارد ريال يا بيشتر بوده است؛ د) کليه فعالان اقتصادي که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازين سال ۱۳۸۷، يک ميليارد و دويست پنجاه ميليون ريال يا بيشتر بوده است.


در مرحله دوم ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده نيز شاغلين به فعاليت در هر يک از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (۹۶) قانون ماليات‌هاي مستقيم (بجز فعاليت‌هاي معاف موضوع ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده) به شرح زير، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي شده بودند: کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي که براي آنها جواز تأسيس و پروانه‌ي بهره‌برداري از وزارتخانه‌ي ذيربط صادر شده يا مي‌شود؛ بهره‌برداران معادن؛ ارائه دهندگان خدمات حسابرسي، حسابداري و دفترداري و همچنين خدمات مالي؛ حسابداران رسمي شاغل و موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران؛ ارائه دهندگان خدمات مديريتي و مشاوره‌اي؛ ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتيک، رايانه‌اي اعم از سخت افزاري، نرم افزاري و طراحي سيستم؛ متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر؛ بنکداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، واسطه‌هاي مالي، نمايندگان توزيع کالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها؛ نمايندگان موسسه‌هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي؛ مؤسسات حمل و نقل موتوري و باربري داراي مجوز از مراجع ذيربط، زميني، دريايي و هوايي باربري (به استثناء واحدهايي که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛ مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور؛مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.


پندار سیستم

سازمان امور مالياتي کشور در سومين فراخوان خود کليه اشخاص حقيقي و حقوقي را که براساس شرايط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده بودند و در سال هاي ۱۳۸۷يا ۱۳۸۸مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها سه ميليارد ريال و بالاتر بود ، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجراي قانون قرار داد.


فراخوان چهارم نيز آن دسته از فعالان اقتصادي را مشمول قرار مي‏داد که شاغل به فعاليتهاي موضوع بند «ب» ماده «۹۶» قانون مالياتهاي مستقيم محسوب مي شدند. اين گروه عبارت بود از: صاحبان کارگاه هاي صنعتي (اعم از صنفي و غير صنفي که داراي حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد)؛ فروشندگان طلا و جواهرو ساير فلزات زينتي (شامل پلاتين و نقره)؛ فروشندگان آهن‌آلات و ساير فلزات؛ صاحبان تالارهاي پذيرائي و رستورانها؛ صاحبان متل و هتل‌هاي يک و دوستاره و هتل آپارتمان؛ صاحبان نمايشگاهها و فروشگاههاي خودرو و بنگاه معاملات املاک؛ صاحبان تعميرگاههاي مجازخودرو؛ چاپخانه‌داران ؛ صاحبان دفاتراسناد رسمي؛ صاحبان مراکز ارتباطات رايانه‌اي، دفاتر خدمات ارتباطي (دفتر خدمات مشترکين تلفن همراه و آژانس‌هاي پستي) و دفاتر خدمات دولت الکترونيک (پليس+۱۰)و دفاتر خدمات الکترونيک شهر؛ صاحبان دفاترخدمات مسافرتي و جهانگردي؛ صاحبان سينماها، تماشاخانه‌هاو مکانهاي تفريحي و ورزشي.


سازمان امور مالياتي در مرحله پنجم ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده آن دسته از اشخاص حقوقي را مشمول ثبت نام قرار داد در مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده‌ بودند و در هر يک از سال‌هاي ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ يا ۱۳۸۹ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها يک ميليارد ريال و بود. بر اساس فراخوان مرحله چهارم، همچنين کليه اشخاص حقوقي که قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد، تأسيس و به ثبت رسيده و حائز شرايط مذکور در فراخوان هاي قبلي نگرديده‌ بودند، در صورتي که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۹۰ يا سال‌هاي بعد، به يک ميليارد ريال و بيشتر برسد، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون قرار مي گرفتند.


چلوکبابي‌ها، سالن‌ هاي غذاخوري، سفره خانه هاي سنتي و اغذيه فروشي‌ هاي زنجيره اي با مالکيت واحد و يا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز نيز جزء گروه هايي بودند که در مرحله ششم براي اجراي قانون بر ماليات ارزش افزوده فراخوان شده بودند.


سازمان امور مالياتي در جديدترين فراخوان از اين گروه ها براي ثبت نام در سامانه ماليات بر ارزش افزوده دعوت به عمل آورده است: کليه اشخاص حقوقي فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد (كالا و خدمت) که به موجب فراخوان‌هاي قبلي تاکنون براي اجراي قانون فراخوان نشده اند، مشمول اجراي قانون خواهند شد.


اشخاص حقوقي كه بعد از تاريخ اجراي فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت مي‌رسند و يا شروع به انجام فعاليت مي‌كنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد (كالا و خدمت) از اولين دوره مالياتي بعد از شروع فعاليت (عرضه كالا و ارائه خدمات) مشمول اجراي قانون مي‌باشند. در متن اطلاعيه فراخوان مرحله هفتم ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده تاکيد شده است که فعالان اقتصادي كه واجد شرايط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بوده اند، حتي در صورت انطباق با شرايط مشموليت مرحله هفتم ثبت نام اين نظام مالياتي جزو مؤديان مشمول مراحل قبلي ثبت نام و اجراي قانون محسوب و مكلف به اجراي مقررات از تاريخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.


سازمان امور مالياتي کشور در تمامي اين اطلاعيه ها و فراخوان ها راهنمايي هاي لازم براي ثبت نام موديان ماليات بر ارزش افزوده در سامانه WWW.EVAT.IR را ارائه کرده است. موديان ماليات بر ارزش افزوده همچنين مي توانند با مراجعه به سامانه يادشده و يا مراجعه حضوري به ادارات کل امور مالياتي استان و شهرستان ذيربط براي دريافت آموزش هاي رايگان در خصوص اين نوع ماليات اقدام کنند.

نگاهي به حجم درآمدهاي مالياتي به دست آمده از قانون ماليات بر ارزش افزوده و پيامدهاي اثربخش اين قانون در بخش هايي همچون خدمات شهري و زيربنايي، خدمات بهداشت و درمان و ساير خدمات رفاهي نشان از برنامه ريزي و عملکرد موفقيت آميز سازمان امور مالياتي براي اجراي دقيق قانون ماليات بر ارزش افزوده دارد. از اين رو انتظار مي رود با گسترده تر شدن دايره شمول موديان ماليات بر ارزش افزوده و همچنين دائمي شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده راه رهايي از اقتصاد نفتي هموارتر شده و از آسيب پذيري نظام اقتصادي کشور از تکانه ها و نوسانات بيروني براي هميشه کاسته شود.

منبع:سازمان امورمالیاتی



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. علیرضا سیاح زاده می گوید

    ممنون مطلب خوبی بود ولی ای کاش تاریخهای شروع اجرای هر مرحله را قید می کردند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.