نرم افزارحسابداری صدگان

فسخ معامله با وجود امضای شرط “ساقط‌ شدن خیار غبن”،امکان‌پذیر است

0 671

حسابداراپ

 اگر در قولنامه‌ای خیار غبن ساقط شده باشد و خریدار پس از امضای قولنامه احساس مغبون شدن کند، می‌تواند از حق فسخ معامله برخوردار شود؟ کارشناسان وکیل‌‌آنلاین به این پرسش پاسخ داده‌اند.


به گزارش خبرگزاری میزان، پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین، درباره  فسخ معامله این است:

پندار سیستم

سلام، مدتی پیش مغازه ای از کسی خریدم که متاسفانه بعدا فهمیدم از چند جهت کلاه سرم رفته. اول اینکه ملک حکم تخریب داشته و بعد اینکه فروشنده ملک را بر اساس انتقال قطعی قیمت نموده و با بیان اینکه این قیمت بر اساس انتقال وکالتی است، وکالتی به من فروخته و تمام جریمه های ملک را گردن من انداخته. البته من نرخنامه را دارم و کارشناس قیمتگذار گفته من میام و توی دادگاه میگم قیمت گذاری بر اساس انتقال قطعی بوده. وقتی متوجه شدم بلافاصله با فروشنده تماس گرفتم و گفتم من چکها را پاس نمی کنم. اونم گفت من خبر حکم تخریب را نداشتم و برای برداشتن حکم تخریب اقدام کرد. حالا رای کمیسیون که آمده گفته باید زیرزمین که تجاریه راه ورودیش مسدود بشه و انباری بشه. من با توجه به موارد بالا و اینکه مالی که من خریدم تجاریه و تو حالا میخوای بر اساس حکم، انباری به من تحویل بدی و از طرفی من را فریب دادی؛ چون بر اساس انتقال قطعی قیمت کردی و با همون نرخنامه به من وکالتی فروختی و جریمه ها را انداختی گردن من، من چکها را پاس نمیکنم؛ یا فسخ کن یا ضرر من را جبران کن. زیر بار نرفت و چکها را برگه کرده و از طریق دادگاه جهت وصول چک اقدام کرده. چکار کنم؟ البته خیار غبن در قولنامه ساقط شده و من نخوانده امضا کردم. جریمه ملک هم حدود یک چهارم قیمت ملک است.

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
غبن دارای چندین مرتبه بوده که عموما در قراردادها صرفا غبن ساده اسقاط می‌گردد. درصورتیکه غبنِ صورت گرفته، عرفا قابل اغماض نباشد، شما می توانید به استناد ماده ۴۱۷ قانون مدنی، تحت عنوان فسخ قرارداد به علت غبن فاحش یا افحش، اقامه دعوی نمایید.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.