نرم افزارحسابداری صدگان

تسهیل شرایط استرداد مالیاتی

0 567

حسابداراپ

رییس کل سازمان امور مالیاتی از برنامه های جدید برای ایجاد شرایط مناسب اقتصادی خبر داد و افزود: براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، ظرف مدت سه سال، شیوه علی الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد.


به گزارش ایلنا و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید کامل تقوی نژاد ، پس از شرکت در نشست مشترک هیات فرماندهی اقتصادی مقاومتی با نمایندگان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی استان اصفهان، در جمع فعالان اقتصادی، افزود:‌ همچنین با اجرای طرح جامع مالیاتی، مالیات عادلانه و دقیق براساس اظهارنامه مودیان و اطلاعات پایگاه جامع اطلاعات مودیان وصول خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این کاهش نرخ مالیات ها و ارایه معافیت ها و مشوق های جدید براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، از دیگر برنامه های سازمان برای تعامل با فعالان اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ایجاد درک مشترک میان سازمان امور مالیاتی و مودیان، زمینه ارتقای توان مالیاتی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را مهیا می سازد، گفت: این درک مشترک به معنای در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور در زمان وصول مالیات و نیز همراهی و همدلی مودیان با نظام مالیاتی برای تامین هزینه های کشور است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: با توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی، در حال حاضر نقش مالیات در اقتصاد کشور بسیار پررنگ شده و ارکان مختلف نظام به اهمیت پرداخت مالیات و نقش برجسته آن برای برون رفت از وابستگی به نفت و ایجاد اقتصادی درون زا واقف گشته اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین اعطای اختیارات قانونی به استان ها برای بخشودگی جرایم مالیاتی مودیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند را از دیگر برنامه های نظام مالیاتی برای حمایت از تولید کنندگان و فعالان اقتصادی برشمرد.

تقوی نژاد، مهمترین اولویت سازمان و دولت را عدالت در وصول مالیات و عدالت در هزینه کرد آن عنوان کرد و گفت: بر همین اساس، بخشی از مالیات بر ارزش افزوده وصول شده در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد تا در محل مطلوب خود هزینه گردد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر یکی از جهت گیری های اساسی سازمان، آگاه سازی مودیان از حقوق و همچنین تکالیف قانونی شان است، خاطر نشان کرد: براساس همین رویکرد، امسال برای نخستین بار با اصناف برای مالیات عملکرد سال ۹۴ به توافق رسیدیم و هیچ افزایش مالیاتی نداشتیم و در مقابل، شاهد اعتماد مودیان به دستگاه مالیاتی و مشارکت بالای مردم برای پرداخت مالیات به عنوان حقوق حقه دولت بودیم.

پندار سیستم

تقوی نژاد، با اشاره به اینکه همینک در شرایط تکامل نظام مالیاتی و گذار از وضعیت سنتی به وضعیت نوین به سر می بریم، ‌عنوان داشت: طبیعتا دراین وضعیت گذار، ممکن است مشکلاتی نیز بروز کند که امیدواریم با همدلی و همراهی مردم این مشکلات مرتفع شود.

وی در ادامه به نگرانی برخی از واحدهای صنفی از بابت شفاف شدن درآمدهایشان پس از ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: این نگرانی ها عمومیت ندارد و صرفا مربوط به برخی از گروه های صنفی است و اغلب مشمولان این قانون، در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده اند.

وی در ادامه، ‌از طرح جامع مالیاتی به عنوان عظیم ترین پروژه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، نه تنها اطلاعات اقتصادی کشور شفاف خواهد شد، بلکه عدالت مالیاتی نیز برقرار و همچنین از فرارهای مالیاتی به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد و باتوجه به حجم اطلاعات موجود ازمودیان و تکمیل طرح جامع تحول وانقلابی درنظام اقتصادی رخ می دهد.

وی افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، افزایش رضایت مندی مودیان و همچنین کاهش هزینه های عملیات وصول مالیات را از مهمترین اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی برشمرد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، سیستم مالیاتی هوشمند خواهد شد که این امر امکان مدیریت بر فرایندهای مالیاتی و کنترل اطلاعات را تسهیل خواهد کرد.

تقوی نژاد افزود: با هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، حدود۱۰ درصد از مودیان مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت، ضمن آنکه باتوجه به حجم بسیار گسترده اطلاعات از وضعیت مودیان پس از تکمیل طرح جامع تحول، شاهد انقلابی در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی از پیاده سازی طرح جامع مالیاتی در ابعاد ملی تا بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح و اخذ اطلاعات از دستگاه های ذیربط، عملا به سمت دریافت مالیات با رعایت عدالت مالیاتی حرکت خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنان خود از تسهیل شرایط استرداد مالیاتی خبر داد و گفت: مودیانی که در بخش مالیات بر ارزش افزوده بدهی نداشته باشند، ظرف یک ماه مالیات صادرات کالا به آنها استرداد خواهد شد.

گفتنی است، پیش از این نشست، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان و شماری از مدیران عامل بانک ها، گمرک و همچنین معاونین و مدیران کل برخی دستگاه‌های اجرایی این استان برگزار شده بود، شرکت کرده و همچنین در جلسه دیدار اعضای این ستاد با نمایندگان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی استان اصفهان حضور بهم رسانده بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.