نرم افزارحسابداری صدگان

بار مالیاتی همچنان بر دوش دولت

0 565

حسابداراپ

گزارش اخیر بانک مرکزی از داده‌های اقتصادی ایران در پنج ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در مدت یادشده درآمدهای مالیاتی کشور به ۳۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.


گرچه با استناد به آمار بانک مرکزی، درآمدهای مالیاتی کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته اما با این وجود، درآمد مالیاتی تحقق‌یافته با میزان مصوب فاصله زیادی دارد. بر اساس قانون بودجه ۹۵، باید در ۵ ماهه نخست سال جاری ۴۴هزا رو ۹۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد مالیاتی به خزانه دولت واگذار شود اما در این مدت دولت از محل مالیات ۳۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. البته نمی‌توان از رشد درآمدهای مالیاتی در ۵ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هم چشم‌پوشی کرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، درآمد دولت از محل مالیات‌ها در ۵ ماهه نخست سال گذشته، ۲۸هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که بر این اساس دولت در مقایسه با سال گذشته توانسته است ۷هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش درآمد را از طریق مالیات محقق کند. در این میان در بخش‌های مختلف در حوزه درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم، بیشترین درصد تحقق مربوط به مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمدها بوده است که تقریبا رقم مصوب در بودجه ۹۵ برای ۵ ماهه نخست سال جاری را پوشش داده‌اند. در بخش مالیات اشخاص حقوقی نیز عملکرد چندان نامطلوب نیست و این بخش توانسته است ۱۲هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان از ۱۴هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان مصوب در بودجه برای ۵ ماهه نخست سال جاری را محقق کند. اما مالیات بر واردات تنها توانسته است ۴۰ درصد از رقم مصوب را محقق کند.

  کیفیت درآمدها محل تردید است

 جزییات ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بار درآمدهای مالیاتی دولت همچنان بر دوش یک گروه خاص است که مهم‌ترین آنها خود دولت و شرکت‌های دولتی است. در همین رابطه غلامرضا سلامی عضو انجمن حسابداران خبره معتقد است کیفیت درآمدهای مالیاتی حاصل شده چندان مطلوب نیست چراکه همچنان بیشترین فشار به خود دولت وارد می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم از گروه‌هایی که پیش‌تر هم مالیات پرداخت نمی‌کرده‌اند، مالیات اخذ کنیم.

 سلامی با بیان اینکه کاهش درآمدهای نفتی به صورت غیرمستقیم روی درآمدهای مالیاتی تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: «وقتی درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کند اثر آن بر روی بودجه تنها اثر مستقیم نیست. بلکه بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی حاصل از واردات نیز تحت تاثیر وضعیت نفت است. وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، واردات کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن درآمدهای مالیاتی حاصل از واردات نیز دچار افت می‌شود.» این عضو انجمن حسابداران خبره تصریح کرد: «تولید در بسیاری از حوزه‌ها وابسته به اقلام وارداتی است. بنابراین وقتی تولید کاهش پیدا می‌کند، واردات آن اقلام نیز کاهش پیدا می‌کند و در مجموع افت درآمدهای مالیاتی حاصل از واردات را رقم می‌زند.»

 وی با بیان اینکه ظرفیت درآمدهای مالیاتی در ایران بالاتر از رقم‌های مصوب در بودجه است، اظهار کرد: «با این حال هنوز نتوانسته‌ایم از بسیاری از گروه‌ها مالیات دریافت کنیم. همچنان دولت بیشترین فشار را در زمینه درآمدهای مالیاتی متحمل می‌شود. خواه شرکت‌های دولتی سود داشته باشند و خواه زیان‌ده باشند، باید مالیات را پرداخت کنند. بنابراین باید در کیفیت درآمدهای مالیاتی محقق شده شک کرد.»

  تحقق ۹۳ درصدی مالیات‌های مستقیم

 بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، مجموع مالیات‌های مستقیم در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۹هزار و ۸۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته دولت توانسته بود از محل مالیات‌های مستقیم ۱۶هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان عایدی داشته باشد. بر اساس قانون بودجه ۹۵، باید در سال ۹۵ در مجموع ۵۰هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات‌های مستقیم حاصل شود که از این میزان ۲۱هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان باید در ۵ ماهه نخست سال جاری محقق می‌شد که بر این اساس حدود ۹۳ درصد از مالیات‌های مستقیم مصوب برای ۵ ماهه نخست سال جاری محقق شده است.

پندار سیستم

 همچنین داده‌ها حاکی از آن است که میزان درآمدهای مالیاتی حاصل از مالیات‎‌های مستقیم در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲٫۵ درصد رشد یافته است. در همین حال، مجموع مالیات‌های غیرمستقیم در ۵ ماهه نخست سال جاری از سوی بانک مرکزی ۱۵هزار و ۸۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹٫۶ درصد افزایش یافته است. درآمدهای مالیاتی دولت از محل مالیات‌های غیرمستقیم در ۵ ماهه نخست سال گذشته ۱۲هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است. مقایسه درآمدهای مالیاتی غیرمستقیم محقق شده با میزان مصوب در قانون بودجه ۹۵ نشان می‌دهد ۶۹ درصد از هدفگذاری بودجه برای ۵ ماهه نخست سا‌ل‌جاری محقق شده است. بر اساس قانون بودجه، دولت باید از محل مالیات‌های غیرمستقیم در این مدت ۲۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد که بر این اساس، دولت با خلأ ۷هزار میلیارد تومانی در درآمدهای حاصل از مالیات‌های غیرمستقیم مواجه است.

  ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات حقوقی‌ها

 آمارهای بانک مرکزی از جزئیات درآمدهای مالیاتی دولت در ۵ ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت مالیات اشخاص حقوقی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹٫۶ درصد افزایش یافته است. در مدت یادشده، درآمدهای عایدی از محل مالیات اشخاص حقوقی ۱۲هزار و ۷۷۰میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که درآمدهای مالیاتی دولت از همین محل در ۵ ماهه نخست سال گذشته ۱۰هزار و ۶۷۰میلیارد تومان بوده است. با این حال، دولت نتوانسته است به رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۹۵ برای ۵ ماهه نخست سال جاری دست پیدا کند چراکه بر اساس قانون بودجه باید در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۴هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی حاصل می‌شد. در بخش مالیات اشخاص حقوقی، بیشترین افزایش مربوط به مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵٫۱ درصد افزایش یافته و به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

  تحقق ۱۰۰ درصدی مالیات بر درآمد

 در حوزه مالیات بر درآمدها، دولت توانسته است در ۵ ماهه نخست سال جاری ۶هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ رشد ۲۹٫۴ درصدی را نشان می‌دهد. در این میان، مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی در مقایسه با سال گذشته ۳۸٫۹ درصد افزایش یافته و به ۲هزار و ۳۰ میلیارد تومان رسیده است. مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نیز با ۱۹٫۷ درصد افزایش از یک هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان در ۵ ماهه نخست سال گذشته به یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان در مدت مشابه امسال افزایش یافته است.

 در بخش مالیات بر درآمدها، پس از مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی با ۳۸٫۹ درصد افزایش، بیشترین افزایش مربوط به مالیات مشاغل است که در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰٫۴ درصد افزایش یافته و به یک هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده است. در حوزه مالیات بر درآمدها، دولت توانسته است در ۵ ماهه نخست سال جاری رقم مصوب برای مدت یادشده در قانون بودجه ۹۵ را محقق کند. در قانون بودجه، ۵هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر درآمد پیش‌بینی کرده بود که عملکرد ۵ ماهه رقمی بالاتر از رقم مصوب را نشان می‌دهد و مالیات بر درآمد با ۶هزار میلیارد تومان از رقم مصوب هم پیشی گرفته است.

 همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، مالیات بر ثروت در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱٫۶ درصد افزایش یافته و به یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان رسیده است. در حوزه مالیات بر ثروت نیز دولت تقریبا توانسته است هدفگذاری خود در قانون بودجه ۹۵ را محقق کند. بر اساس قانون بودجه، برای ۵ ماهه نخست سال جاری یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر ثروت پیش‌بینی شده بود که یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است. در این بخش از درآمدهای مالیاتی مستقیم، بیشترین افزایش مربوط به مالیات نقل و انتقال سرقفلی با ۴۴٫۳ درصد بوده است.

  عقب‌ماندگی مالیات بر واردات

 جزئیات بندهای درآمدی دولت از محل مالیات‌های غیرمستقیم حاکی از آن است که درآمدهای مالیاتی حاصل از واردات در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵٫۹ درصد افزایش یافته و به ۲هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان رسیده است. این رشد مالیات بر واردات در حالی است که هنوز درآمدهای مالیاتی واردات فاصله زیادی از رقم مصوب در بودجه دارد. بر اساس قانون بودجه ۹۵، در ۵ ماهه نخست سال جاری باید ۷هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل مالیات بر واردات حاصل می‌شد که تنها ۴۰ درصد آن محقق شده است. آمارها همچنین حاکی از آن است که مالیات بر کالاها و خدمات در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳٫۱ درصد افزایش یافته است.

 مالیات بر کالاها و خدمات در ۵ ماهه نخست سال ۹۴ به میزان ۹هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۱۲هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده است. رقم مصوب در قانون بودجه ۹۵ برای مالیات بر کالاها و خدمات در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۵هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان بوده است که ۸۲ درصد از این میزان تحقق یافته است. در بخش مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی ۱۶۹٫۲ درصد افزایش یافته و از ۹۸۰ میلیارد تومان در ۵ ماهه نخست سال گذشته به ۲هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در مدت مشابه امسال رسیده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.