- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افزایش غیرفنی تعرفه و حقوق ورودی کالاها

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بررسی مصوبه شماره ۷۰۶۷۳/ت ۵۳۳۳۴ه مورخ ۱۳ شهریور ماه ۹۵ هیات وزیران که منجر به افزایش متوسط تعرفه‌های وارداتی شده است، این اقدام را مخالف رویه معمول برای تسهیل روند پیوستن به سازمان تجارت جهانی برشمرده است.


به گزارش کارشناسان معاونت بررسی‌های اتاق تهران، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی ۵۷۳ ردیف تعرفه‌های جداول کتاب مقررات صادرات و واردات تغییر کرده است. این اتفاق به دنبال مصوبه اخیر هیات وزیران رخ داده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت، بدون اغماض دست به تغییرات گسترده در جداول تعرفه‌ای زده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد که در این تغییر و تحول، حقوق ورودی ۵۵۱ تعرفه هشت رقمی، بین ۵ تا ۵۰ واحد درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در ۲۵۵ ردیف تعرفه که مشمول افزایش نرخ شده‌اند برابر آمار گمرک، در پنج ماه نخست سال جاری هیچ وارداتی صورت نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این بررسی نشان می‌دهد که واردات کالاهای مربوط به ۶۸ ردیف تعرفه هشت رقمی موکول به اخذ موافقت قبلی از وزارت جهاد کشاورزی شده است. جالب توجه این که در حالی واردات کالاهای مربوط به ۵۶ ردیف از این تعرفه‌ها که اکنون منوط به اخذ موافقت قبلی از این وزارتخانه شد، طی پنج ماه ابتدای امسال هیچ وارداتی برای این اقلام گزارش نشده است.

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گویای این موضوع است که دستاورد حاصل از اعمال تغییرات بندهای مزبور بر تعرفه‌ها، در افزایش بی‌مورد متوسط تعرفه‌های وارداتی و تشدید برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات خلاصه شده است. حال آنکه با توجه به ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، انتظار می رود علاوه بر به‌روزرسانی و ارتقا نظام تجاری کشور، در حوزه واردات مبانی و ضوابط تغییر تعرفه‌ها با رویکرد علمی و منطقی تنظیم شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و یک رویکرد جامع‌نگر در تنظیم سیاست‌های تعرفه‌ای اعمال شود.