نرم افزارحسابداری صدگان

احتمال کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات طلا

0 645

حسابداراپ

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به احتمال کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا به ۳ درصد گفت: زمانی صادرکننده بزرگ محصولات طلا بودیم، اما الان به شدت رتبه ما کاهش یافته است.


پندار سیستم

به گزارش مهر، محمدرضا مودودی با اشاره به افزایش واردات قاچاق طلا به کشور گفت: ما معتقدیم که نباید مالیات ۹ درصدی برای واردات شمش طلا در نظر گرفته شود؛ چراکه این محصول وارد کشور شده و پس از ایجاد ارزش افزوده صادر می شود. بنابراین وقتی مالیات ارزش افزوده بر شمش طلا تعیین می شود، عملا توجیه اقتصادی خود را از دست می دهد. وی با اشاره به اینکه مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده باعث افزایش ورود غیرقانونی شمش طلا به کشور شده است، افزود: ما آماری از واردات این محصول نداریم؛ چراکه واردات رسمی آن بسیار کم اتفاق می افتد.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر بخواهیم شمش طلا را هم مانند سایر کالاها در نظر بگیریم، درست نیست؛ زیرا شمش طلا خام وارد کشور می شود و پس از تولید محصول به فروش می رسد، بنابراین اگر مالیاتی هم هست، باید بر روی کارمزد آن گذاشته شود. مدودی با تاکید بر اینکه معتقدیم طلا باید معاف از مالیات باشد، اظهار داشت: اول اینکه طلا یک ثروت است که باید به صورت قانونی وارد کشور شود و دوم اینکه حجم اشتغال‌زایی بالایی دارد و بخش عمده ای از اصناف وارد این کار می شوند.

وی با اعلام اینکه صادرات این محصول هم به نفع کشور است، گفت: در حال حاضر مشکل ما فقط مالیاتی است که برای واردات شمش طلا تعیین شده است و در حالی که ما یکی از بزرگترین صادرکنندگان طلا بودیم، امروزه به شدت در این بخش افت داشتیم. معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه مذاکراتی را برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده شمش طلا داشتیم، اظهار داشت: قول کاهش ۹ درصد یا ۳ درصد را به ما داده اند البته رقم ۹ درصد مصوب مجلس بود، اما در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است و قصد دارند آن را به ۳ درصد برسانند.

مودودی با اشاره به اینکه ما معتقدیم این مالیات باید صفر شود زیرا توجیه اقتصادی برای واردکننده ندارد، افزود: در حال حاضر کشور افغانستان معادن زیادی در بخش های زمرد و یاقوت دارد، اما عملا به جای ورود قانونی این سنگ ها به کشور ما آماری از واردات این محصولات نداریم. گفتنی است روز گذشته خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری هم نسبت به مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده واردات طلا انتقاد کرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.