نرم افزارحسابداری صدگان

چه کسانی شامل بیمه کارگر ساختمانی می‌شوند؟

0 1,264

حسابداراپ

شرایط بیمه اجباری کارگران ساختمانی و مشمولان آن اعلام شد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تا کنون کاربران سئوالات زیادی در مورد بیمه اجباری کارگران ساختمانی و خدمات وتعهدات ناشی از آن داشته اند. از این رو قوانین و مشمولان این بیمه ، خدمات و حمایتهای بیمه کارگران ساختمانی شرح داده می شود:

قانون بيمه اجتماعی كارگران ساختمانی در تاریخ نهم آبان سال ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، ولی اجرای آن به دلایل اجرایی و بار مالی، بیش از۲ سال به تعویق افتاد. این قانون که تمام کارگران ساختمانی را تحت پوشش کامل بیمه های اجتماعی قرار می دهد پیش بینی می شود بیش از یک و نیم میلیون نفر را تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دهد. در حال حاضر یک میلیون نفر از طریق این قانون بیمه هستند.

بر اساس این قانون كارگران شاغل در كارهای ساختمانی اعم از ايجاد يا توسعه ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسی و يا تخريب مربوط به ساختمان نزد سازمان تأمين اجتماعی بيمه می شوند.

پندار سیستم

البته موارد زیر ازشمول قانون بیمه کارگران ساختمانی خارجند:
۱) عملیات ساختمانی که انجام کاربا انعقاد قرارداد به پیمانکار واگذار می شود.
۲) وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات و شركتهاي دولتي و وابسته به دولت.
۳) مؤسسات عمومي غيردولتي.
۴) شهرداريها.
۵) بانكها.
۶) مؤسسات عام المنفعه.
۷) كارخانجات داراي پروانه بهره برداري اعم از اين كه انجام كار را به پيمانكار واگذار نمايند يا رأساً انجام دهند.

شرایط بیمه کارگران ساختمانی

یکی از شروط بیمه برای کارگران ساختمانی اخذ کارت فنی مهارت از مراکز فنی حرفه ای است. در واقع شناسایی و پذیرش کارگر ساختمانی منوط به ارائه کارت مهارت فنی بوده و این افراد در طول دوره اعتبار این کارت، می توانند رأساً با مراجعه و ثبت نام در یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه سهم بیمه شده مشمول بیمه قرار گیرند. ثبت نام متقاضیان با ارائه مدارکی از قبیل کارت ملی، کارت مهارت فنی معتبرو دارای مهلت قانونی، شناسنامه خود و افراد تحت تکفل وتکمیل فرم ثبت نام انجام می پذیرد.

میزان حق بیمه کارگران ساختمانی

میزان حق بیمه سهم کارفرما: حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شامل ۲۰ درصد از محل ۱۵ درصد مجموع عوارض پروانه بیمه ساختمانی، تأمین و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. بر این اساس حق بیمه مطابق با متراژ احداث ساختمان هنگام صدور پروانه محاسبه و از کارفرما دریافت می شود.
واحدهایی که در مناطق روستایی یا در مناطق کمتر توسعه یافته احداث می شوند حق بیمه سهم کارفرمایی ساختمان با رعایت جدول ضرایب حق بیمه واحدهای ساختمانی به ازای هر متر مربع زیر بنا محاسبه و به هنگام دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی ساختمان به ازای واحد احداث از۵۰ درصد حق بیمه محاسبه شده معاف خواهند بود. چنانچه واحدهای ساختمانی در مناطقی احداث شود که حوادث غیرمترقبه از قبیل زلزله و سیل بروز کند و این موضوع مورد تایید وزارت مسکن و شهرسازی و محدوده جغرافیایی و زمانی آن دقیقاً تعیین شود، نحوه محاسبه حق بیمه سهم کارفرمایی ساختمان،۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی خواهد بود.
میزان حق بیمه سهم کارگر: حق بیمه کارگر ساختمانی درزمان اشتغال معادل «۷ درصد» دستمزد ماهانه ای خواهد بود که طبق ماده «۳۵» قانون تامین اجتماعی – مصوب ۱۳۵۴- و اصلاحات بعدی آن تعیین وهمه ماهه رأساً توسط بیمه شده به صندوق تامین اجتماعی پرداخت می شود. شروع بیمه از تاریخ ثبت نام بوده ومتقاضی باید حق بیمه سهم خود را هرماه حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت نماید. دستمزد مبنای کسر حق بیمه با توجه به باید توجه داشت که احتساب سابقه بیمه پردازی برای ایامی خواهد بود که کارگرساختمانی بیمه شده بابت آن ایام حق بیمه پرداخت کرده است.

خدمات سازمان به کارگران ساختمانی

تعهدات نسبت به بیمه کارگران ساختمانی شامل موارد زير است كه به بيمه شده درصورت احراز شرايط ارائه خواهد شد:
الف- حوادث و بیماریها: شامل خدمات درمانی، معالجه شخص بیمه شده، تحویل پروتز و اروتز (اعضای مصنوعی و وسایل طبی)تامین اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان موصوف تا پایان دوره ای صورت خواهد پذیرفت که بیمه شده حق بیمه متعلقه را پرداخت کرده باشد.
ب- غرامت دستمزد: صرفاً شامل پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری درصورت استراحت و عدم اشتغال به کار برای حوادث ناشی از کار
پ- پرداخت هزینه کفن و دفن، هزینه سفر، فوق العاده سفرو اقامت بیمار و همراه بیمه شدگان با رعایت سایر ضوابط
ج- ازکارافتادگی: شامل تعیین درصد ازکارافتادگی، پرداخت مستمری ازکارافتادگی جزئی (ناشی ازکار) پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی
د -بازنشستگی: این گروه از بیمه شدگان مشمولان این قانون در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر می توانند درخواست بازنشستگی کند (ماده ۱۰ قانون بیمه کارگران ساختمانی)
۱) داشتن حداقل سابقه مقرر در قانون تامین اجتماعی(۲۰ سال سابقه با رعایت پرداخت حداقل حقوق سال مربوطه و یا حداقل«۱۰» سال سابقه بدون رعایت پرداخت حداقل حقوق و متناسب باسنوات پرداخت حق بیمه) قبل ازتاریخ تقاضای بازنشستگی و شصت سال تمام سن.
۲) داشتن سی و پنج سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون.
ﻫ- فوت: شرایط بیمه شده متوفی، بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی، نحوه برقراری مستمری بازماندگان و سهم مستمری هر یک از آنان طبق قانون تامین اجتماعی.
در صورتی که بر اثر حوادث ناشی از کار، کارگر دچار مصدومیت، فوت یا ازکارافتادگی شود، ولی متقاضی با وجود الزام به گرفتن پروانه نسبت به اخذ آن اقدام نکرده باشد، صندوق علاوه بر حق بیمه، جریمه ای بطور مقطوع معادل «۲۵درصد» اصل حق بیمه محاسبه و از مالک ساختمان وصول خواهد نمود، ولی همواره کارگر حادثه دیده مشمول، از تمامی تعهدات مندرج در قانون بهره مند خواهدشد.
فهرست عناوین شغلی کارگران ساختمانی مشمول تامین اجتماعی
– آرماتور بند
– بتن ساز و بتن ريز
– قالب بند و کفراژبند ۱۱
– گچ کار
– جوشکار
– بنای سفت کار
– کاشی کار
– لوله کش گاز خانگي و تجاري
– درب و پنجره ساز فلزي
– لوله کش و نصاب وسايل بهداشتي
– برق کار ساختمان
– عايقکار رطوبتی و آسفالت کار ابنيه
– نقاش ساختمان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.