نرم افزارحسابداری صدگان

ناکامی انضباط پولی با کسری تراز بودجه

0 631

حسابداراپ

یک اقتصاددان با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی و کاهش سپرده‌گذاری دولت در این بانک، گفت: این دو متغیر نشان می‌دهد رابطه دولت و بانک مرکزی تورمی شده است.


هوشنگ شجری در گفت‌ؤگو با فارس، با اشاره به جدید‌ترین متغیرهای پولی که رویکرد سیاست‌گذار پولی را نشان می‌دهد، اظهارداشت: نقدینگی دو جزء اصلی حجم پول شبهه پول دارد و در صورتی که نسبت نقدینگی به شبهه پول افزایش یابد و به عبارت دیگر افزاییش نقدینگی ناشی از رشد شبه پول باشد، رشد نقدینگی آثار تورمی خفیف‌تری دارد.

وی افزود: نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده‌های دیداری به حجم پول و نسبت شبه پول به نقدینگی دو نسبت مهم در تحلیل اثرگذاری نقدینگی بر تورم است.

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر نسبت اول افزایش یابد، رشد نقدینگی منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، تصریح کرد: اما اگر شبه پول سهم اصلی در رشد نقدینگی را داشته باشد، نباید انتظار افزایش قابل توجه تورم را داشت. در شرایطی که نقدینگی افزایش می‌یابد اما تورم رشد نمی‌کند، باید این نسبت‌ها را مورد توجه قرار داد.

پندار سیستم

شجری با اشاره به رشد ۲۱.۴ درصدی حجم پول و افزایش ۳۱.۱ درصدی شبهه پول در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال، گفت: طبق این اعداد و ارقام درصد رشد حجم پول که سهم بیشتری در شکل‌گیری تورم دارد به اندازه رشد کل نقدینگی رشد نکرده است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که نقدینگی خطرناک نباشد.

وی درخصوص رشد بدهی دولت به بانک مرکزی بیان‌کرد: در حوزه بدهی دولت به بانک مرکزی در کنار توجه به رشد بدهی دولت به بانک مرکزی باید میزان سپرده‌گذاری دولت نزد بانک مرکزی را هم مورد توجه قرار داد،چرا که رشد خالص بدهی بر تورم اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ۹۴ و کاهش ۷.۷ درصدی سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی، گفت: وقتی بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش می‌یابد اما سپرده‌گذاری دولت نزد بانک مرکزی کاهش یابد، می‌توان گفت که دولت و بانک مرکزی وارد رابطه تورمی شده‌اند.

شجری در پاسخ به این سوال که با توجه به این اعداد و ارقام دولت و بانک مرکزی در تحقق انضباط پولی و مالی موفق بوده است، اظهارداشت: در مجموع خیر؛ کسری تراز عملیاتی بودجه به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: انضباط مالی در زمانی محقق می‌شود که کسری تراز عملیاتی کاهش یابد اما وقتی این کسری کاهش نیافته بنابراین در زمینه انضباط مالی موفق نبوده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.