نرم افزارحسابداری صدگان

مجلس چه کسانی را از ۲ شغله بودن ممنوع کرد؟

0 759

حسابداراپ

در حالی که بیکاری در کشور تبدیل به معضل شده است ، برخی می پندارند که مصوبه ممنوعیت بکارگیری دو شغله ها راهکار مشکل بیکاری است؛ اما رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس این مصوبه را در کاهش نرخ بیکاری بی تأثیر می داند.

پندار سیستم


در شرایطی که آمارها از بیکاری جوانان و بحرانی شدن نرخ بیکاری حکایت دارد بسیاری از افراد از شغل خود ناراضی هستند و مجبورند شغل دوم یا حتی شغل سوم داشته باشند، برخی آمارها از این حکایت دارد که بین ۴.۷ تا۷.۱ میلیون نفر در ایران دو شغله یا سه شغله هستند و نزدیک به ۵ میلیون نفر بیکار هستند.

اما سوال اینجاست چرا عده ای شغل دوم و سوم را انتخاب می‌کنند؟

عده ای عدم رضایت از شغل اول را علل گرایش به سمت شغل‌های دیگر می دانند و برخی دیگر گله از کافی نبودن درآمد شغل اول می‌کنند. اما در نهایت باید گفت مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دغدغه مردم برای انتخاب شغل دوم است.

 افرادی که به صورت دو شغله یا چند شغله فعالیت دارند قصدشان ضربه زدن به اقتصاد و ایجاد مانع نیست بلکه مجبورند با میزان دستمزدی که دریافت می‌کنند ناچار به انجام فعالیت بیش از ۱۶ ساعت در روز باشند و بدون انجام فعالیت های جانبی  حتی نمی توانند نیازهای روزمره خود را تأمین کنند. در این میان آن دسته از افرادی که مخالف دو یا چند شغله بودن افراد در حوزه مدیران و پست های مدیریتی هستند امید دارند که با این مصوبه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دارای مهارت های مدیریتی کاهش می‌یابد.  اما به راستی چنین است؟

سیاست های دولت در اشتغالزایی ناموفق است

سلمان خدادادی،‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباه نقش تأثیر مصوبه ممنوعیت به کارگیری دو شغله ها در دستگاه‌های دولتی می گوید: ممنوعیت به کارگیری دوشغله‌ها در حوزه مدیران و پست‌های مدیریتی است و به طور قطع این مصوبه تاثیر آنچنانی در افزایش اشتغال ندارد، اما این مصوبه تاثیر قابل قبولی در ارتقاء و افزایش سطح کیفی فعالیت مدیران به دلیل فعالیت در یک شغل دارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این قانون تاثیر بسزایی در حل مشکل بیکاری ندارد، می افزاید: به طورحتم تعداد مدیران دو شغله در آن حدی نیست که ممنوعیت به کارگیری آنها تاثیر بسزایی در کاهش بیکاری داشته باشد، بنابراین برای رفع بیکاری و افزایش اشتغال باید به دنبال راهکارهای دیگری بود اما تاکنون درکمیسیون اجتماعی درخصوص این قانون ۲ جلسه با مدیران وزارت تعاون برگزار شده و دراین جلسه مسئولان گزارش های قابل قبولی درجهت اجرای این قانون ارائه دادند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی و مجلس باید نظارت درستی بر اجرای این قانون داشته باشند، بیان می‌کند: خوشبختانه از زمان ابلاغ این قانون به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تعداد بسیاری از مدیران ۲ شغله از یک پست خود استعفا دادند که نیاز است که مسئولان اجرای این قانون را با سرعت عمل بیشتری پیگیری کنند.

بیکاری به صورت رسمی ۶میلییون و غیر رسمی ۱۱ میلیون است

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه درحال حاضر به صورت رسمی ۶ میلیون نفر و به صورت غیررسمی تا ۱۱ میلیون نفر بیکار در جامعه وجود دارد،می گوید: به طورعمده حجم وسیعی ازبیکاران در میان نیروهای تحصیلکرده وجود دارد، به طوری که طبق آمارها برخی رشته های تحصیلی ۴۰ درصد بیکار دارند؛ بنابراین برای حل بیکاری تنها یک راه بیشتر وجود ندارد آن هم اشتغالزایی از طریق سرمایه گذاری در تولید و افزایش مراکز تولیدی است.

خدادادی با تاکید براینکه یکی از اشکالات فعلی این دولت بی‌توجهی به ازدیاد افراد جویای کار است، می افزاید: دولت باید در ایجاد مراکز تولیدی، ارتقاء بخش کشاورزی، صنعت و اقتصادی در جهت اشتغالزایی اقدامات موثری انجام دهد البته درحال حاضر مراکز تولیدی تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند که همین موضوع یکی ازدلایل اصلی افزایش بیکاری درجامعه است؛ همچنین نقدینگی درمراکز تولیدی افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل عدم حمایت‌های دولت یا عدم وجود توانایی کشور در بحث مساعدت‌های مالی برای اشتغال، سیاست‌های دولت در بحث مبارزه با بیکاری موفق نبوده است، بیان می‌کند: البته در بحث سیاست خارجی و تعاملات با کشورهای خارجی برای حضور سرمایه‌گذاران در داخل کشور در جهت افزایش اشتغال تاکنون اقدامات خوبی انجام شده اما این اقدامات در حدی نیست که بتوان به حل معضل بیکاری امید داشت.

منبع:تسنیم



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.