نرم افزارحسابداری صدگان

فرارهای مالیاتی و ماندن بار مالیات بر دوش تولید

0 613

حسابداراپ

کارشناسان اقتصادی بر این باورند مشکلات زیربنایی در نظام مالیاتی وجود دارد و یک نظام عملیاتی و پویایی که به درستی تشخیص دهد که از چه کسانی باید مالیات بگیرد و از چه کسانی نگیرد وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات یکی از حوزه هایی است که فعالان اقتصادی نسبت به آن نقد دارند؛ بسیاری از کارشناسان و مسئولان در حوزه صنعت معتقدند همه کشورها وقتی دچار رکود می شوند در بخش تولید شرایط سهل گرفته می شود تا از رکود خارج شوند در صورتی که دولت یازدهم امروز می خواهد همه کمبودهایش را از طریق اخذ مالیات از بخش خصوصی تامین کند اما فشار دولت در بخش مالیات و نپرداختن بدهی های خود باعث شده است که بخش خصوصی هر روز ضعیف‌تر شود.

محمد بیاتیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین بار پرداخت مالیات بر دوش تولیدکنندگانی که عملکرد شفافی دارند، افتاده است.

وی افزود:در حال حاضر واحدهای تولیدکننده و کارخانجات و شرکت ها تقریبا از تسهیلات بانکی محروم اند یا تعدادی از این واحدها از قبل به دلیل دیرکرد پرداخت تسهیلات جریمه شدند و نقدینگی مناسبی ندارند و از طرفی با واردات بی رویه به داخل کشور عملا فروشی ندارند و در کل از وضعیت نابه سامانی برخوردارند ؛ با این وجود متاسفانه از آنها مالیات گرفته می شود.

پندار سیستم

بیاتیان در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی که حوزه تولید دچار مشکل است دولت نه تنها نباید از آنها مالیات زیادی بگیرد بلکه باید کمکی به واحدهای تولیدی کند تا از این وضعیت خارج شوند چراکه نجات این واحدها بدنه دولت را قوی می کند .

ناکارآمدی نظام مالیاتی و عدم پویایی در اخذ مالیات

در این راستا کمیل طیبی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: اگر سیستم مالیاتی کارآمد باشد، اصلاح اقتصادی به ویژه تعادل در بودجه دولت به درستی شکل می گیرد. درحال حاضر دولت به دنبال درآمدهایی که جنبه ثروت دارند, نمی رود. مالیات یک درآمد جاری برای دولت است و هر چه سطح ثروت بالاتر برود درآمدهای جاری ناشی از این نوع ثروت ها بیشتر می شود.

وی افزود: امروزه مشکل در ناکارآمدی نظام مالیاتی است و در اخذ مالیات, پویایی لازم وجود ندارد بدیهیست که افزایش مالیات می تواند به بودجه دولت کمک کند اما در شرایط رکود بیشترین فشار بر بخش های تولیدی حاکم می شود. از طرفی بسیاری از معاملاتی که در حوزه کسب و کار خدمات و تولید و… ثبت شده نیست و گریز مالیاتی وجود دارد.

طیبی تصریح کرد: هنوز بخش های پردرآمدی وجود دارند که از طریق مختلف گریز مالیاتی انجام می دهند چراکه قوانین و مقررات به درستی اصلاح نشده و کمکی که کارشناسان مالیاتی و حسابداری برای فرار مالیاتی برخی شرکت ها می کنند ناکارآمدی سیستم مالیاتی و عدم فرهنگ سازی مناسب را نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در مجموع مشکلات زیربنایی در نظام مالیاتی وجود دارد و یک نظام عملیاتی و پویایی که به درستی تشخیص دهد که از چه کسانی باید مالیات بگیرد و از چه کسانی نگیرد وجود ندارد؛ اگر ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود و به سمت تقویت بخش خصوصی برود می توان انتظار داشت نظام مالیاتی کارآمدتر شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.