نرم افزارحسابداری صدگان

در زمان ترک کارتان، چه باید بکنید؟

0 696

حسابداراپ

شما تصمیم به ترک کار خود گرفته‌اید و به رئیس خود این موضوع را اطلاع داده‌اید. اما زمانی که شما چنین مکالمه دشواری را پشت‌سر گذاشتید، باید بدانید چگونه این موضوع را به دیگران بگویید.


شاید شما مربی دارید که در شکل دادن به زندگی حرفه‌ای شما نقش مهمی داشته است و همین‌طور در مورد اعضای تیمی که شما برای مدت طولانی با آنها کار کرده‌اید، آیا نیاز است که به‌طور مجزا به هرکس بگویید یا یک ایمیل کافی خواهد بود؟ برنامه شما برای اینکه این موضوع را به اطلاع افراد برسانید به‌گونه‌ای که روابط‌تان تغییری نکند و در برابر سیاست‌های سازمان شما با احترام برخورد شود، چیست؟

زمانی که شما کاری را آغاز می‌کنید سخت کار می‌کنید تا اولین تاثیر بزرگ را ایجاد کنید، در هنگام کناره‌گیری نیز شما نیاز دارید تا خروجی برازنده شخصیت خود داشته باشید. به گفته جودی گلیکمن، نویسنده موفقیت در کار و مشارکت‌کننده در راهنمای مدیریت منابع انسانی می‌گوید: «حتی اگر شما با ترک شغل فعلی به سوی شغل رویایی خود می‌روید، هیچ دلیلی وجود ندارد تا پل‌های پشت سرتان را خراب کنید و زمانی که از کار خود کناره‌گیری می‌کنید، احساسات منفی ایجاد کنید.»

 

چگونه یک کناره‌گیری مناسب داشته باشیم

دیلون می‌گوید «مهم است که یک استراتژی خروج مناسب داشته باشید» به این معنی که شما با مدیر خود قبل از اینکه همه در مورد کناره‌گیری شما اطلاع پیدا کنند، گفت‌وگو کنید. «به این ترتیب شما می‌توانید به سوالاتی در مورد آنچه ممکن است برای مجموعه اتفاق بیفتد، پاسخگو باشید. این موضوع باعث می‌شود همیشه طرح و نقشه‌ای بجا وسازنده داشته باشید.

این روزها ایمیل ممکن است امری بدیهی برای اطلاع‌رسانی به نظر برسد، اما هیچگاه نمی‌تواند جایگزینی برای گفت‌وگوی چهره به چهره و رودررو باشد، به‌ویژه در مورد کسانی که در محل کار به شما نزدیک هستند یا کسانی که با شما ارتباط مستقیم دارند. در هر مکالمه، در مورد اینکه چه زمانی به نفر بعدی خلاصه و مختصر دلیل کار خود را توضیح دهید برنامه‌ریزی کنید.

به گفته دیلون: سخت است از مردم بخواهید تا رازی را برای شما حفظ کنند. زمانی که به افراد اطلاع می‌دهید به راحتی از آنها بخواهید تا چند روز به خواسته شما احترام بگذارند و در این مورد صحبت نکنند. این موضوع به شما زمان می‌دهد تا مکالمات چهره به چهره بیشتری داشته باشید بدون اینکه اخبار یا شایعه‌ای پخش شود.

 

پندار سیستم

بر آینده تمرکز کنید

اگر دلیل خروجتان مثبت نیست – به این دلیل که شاید شما احساس می‌کنید با سرعت کافی پیشرفت نمی‌کنید یا شما و مافوق‌تان با هم برخورد بدی داشته‌اید- در برابر اصرار به افشای جزئیات مقاومت کنید. به اعتقاد دیلون این کار ارزشی ندارد. این مساله به رابطه شما با همکارانتان و احساس آنها نسبت به شما لطمه می‌زند. زمانی که افراد به ناچار از شما می‌پرسند که چرا شغل خود را ترک می‌کنید، با پاسخ‌هایی مانند زمانش رسیده تا من تغییری ایجاد کنم (جابه‌جایی انجام دهم) جواب دهید و نارضایتی‌های گذشته را یادآوری نکنید. دیلون: «شما می‌خواهید به‌عنوان فردی که به دنبال فرصت‌های رشد جدید است به نظر برسید نه به عنوان کسی‌که شغل خود را به‌دلیل نارضایتی ترک می‌کند، شناخته شوید.»

 

بر این احساس که شما غیرقابل جایگزینی هستید، فائق آیید

بازه زمانی از لحظه‌ای که شما به افراد اجازه می‌دهید تا دلایل ترک شغل شما را بدانند و تاریخ خروج واقعی شما می‌تواند آزاردهنده باشد. ما همیشه دوست داریم فکر کنیم غیرقابل جایگزین هستیم، اما ناگهان ممکن است به جلسات دعوت نشویم یا در بحث‌های مهم شرکت نکنیم بنابراین با احساس طردشدگی خود را پریشان نکنیم. گلیکمن می‌گوید؛ «شما نمی‌توانید همزمان هم در کار مشارکت داده شوید هم در حال ترک شغل خود باشید.»

شما انتخاب کرده‌اید تا ترک کنید و باید به یاد داشته باشید که دادو ستد قبلی شما همچنان ادامه دارد. دیلون می‌گوید: «سعی کنید در هفته‌های پایانی کمتر به بودن در تمام جلسات تمرکز کنید و بیشتر بر اینکه شما در حال خداحافظی با افرادی هستید که برای شما مهم هستند تمرکز کنید و راه‌هایی برای در تماس ماندن با آنها پیدا کنید، به طوری که روابط شما حفظ شود.»

 

تا آخرین روز کاری خود سخت کار کنید

اعتباری را که به سختی به دست آورده‌اید در چند هفته نهایی با تنبلی و سستی از بین نبرید. یک یادداشت عالی منتشر کنید تا اطمینان بدهید که فایل‌ها و کارها به موقع و سازمان‌یافته منتقل شده است و اینکه آخرین مهلت‌ها در غیاب شما نادیده گرفته نمی‌شوند. زمانی را به قدردانی از فرصت‌‌هایی که به شما داده شده بود، اختصاص دهید. شما ممکن است مدیران و همکاران سابق خود را دوباره در شرکت‌های دیگر ملاقات کنید، به‌خصوص اینکه اگر شما در همان صنعت باقی بمانید. گلیکمن می‌گوید: «شما می‌خواهید درها برای شما باز بمانند. (فرصت‌های آینده را از دست ندهید.) مسیر شغلی شما طولانی است و شما هرگز نمی‌دانید که فرصت بعدی از کجا می‌آید.» نکاتی که باید توجه داشت:

  • به کسانی که به شما نزدیک هستند شخصا اطلاع دهید به جای اینکه از طریق ایمیل آنها را مطلع سازید.
  • در هفته‌های قبل از خروج خود احساس کنار گذاشته شدن از جلسات و تصمیم‌گیری‌ها و احساس طردشدگی را کنار بگذارید. شما انتخاب کرده‌اید تا شغل خود را ترک کنید.

 

منبع:دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.