نرم افزارحسابداری صدگان

برخورداري فعالان اقتصادي از تسهيلات مالياتي در قبال استفاده از صندوق هاي فروش

0 638

حسابداراپ

نظام ماليات بر ارزش افزوده يکي از پايه هاي جديد مالياتي است که اجراي آن از نيمه دوم سال ۱۳۸۷ با مشمول قرار دادن بخش محدودي از فعالان اقتصادي در مرحله نخست آغاز گرديد.


نظر به اينکه اجراي صحيح نظام ماليات بر ارزش افزوده مستلزم يک سري ملزومات و مقدمات از جمله استقرار صندوق فروش مي باشد، به همين دليل مسئولين و دست اندر کاران اين نظام تاکيد خاصي به استفاده و بهره مندي فعالان اقتصادي از اين وسيله (صندوق فروش) مبذول داشته اند.

صندوق فروشگاهي به رايانه کوچکي گفته مي شود که داراي نرم افزار فروشگاهي بوده و به منظور ثبت اطلاعات خريد و فروش روزانه، نگهداري هزينه و موجودي کالا در يک واحد صنفي مورد استفاده قرار مي گيرد. در بعضي از واحد هاي شغلي نيز در کنار صندوق فروشگاهي از يک بارکد خوان، کشوي پول و چاپگر فيش جهت تسريع امور کاري خود و همچنين مديريت بهتر استفاده مي شود.

هدف از به کارگيري سامانه فروش اين است که؛ مديريت خريد، فروش، هزينه، موجودي کالا، ارائه انواع گزارشات جهت تصميم گيري بهتر يا تهيه يک آمار مشخص، تسريع و بهبود روند فروش و در نهايت صدور الکترونيکي فاکتور فروش مي باشد.

پندار سیستم

حال به برخي از مزايا و قابليت هاي ديگر يک صندوق فروشگاهي يا سامانه فروش اشاره مي کنيم؛ سرعت در پردازش محاسبات، صرفه جويي در زمان، ارائه انواع گزارشات مديريتي، صرفه جويي در هزينه ها، امکان شناسايي اقلام خاص، افزايش دقت و نظم در امور کاري، کاهش درصد اشتباه به پايين ترين حد.

بر همين اساس هر سال با توجه به اولويتهاي در نظر گرفته شده از سوي سازمان مالياتي تعدادي از صنوف ملزم به نصب اينگونه صندوق ها گرديده اند که بالطبع دستاوردهايي براي آنها به همراه خواهد داشت که در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود: شفافيت در مبادلات تجاري اعم از درآمدها و هزينه ها، استفاده از مشوق ها و تسهيلات مالياتي،کاهش اختلاف موديان با ادارات امور مالياتي، کاهش فرايند قطعيت ماليات. اهميت اين موضوع تا به آنجاست که قانونگذار حتي در بازنگري قانون مالياتها مصوب ۳۱/۴/۹۴ بدين موضوع تاکيد نموده است که در ذيل به آن اشاره مي شود؛” مؤديان مالياتي موضوع اين ماده موظفند از سامانه صندوق فروش و تجهيزات مشابه استفاده کنند. معادل هزينه هاي انجام شده بابت خريد، نصب و راه اندازي تجهيزات فوق اعم از نرم افزاري و سخت افزاري از ماليات قطعي شده مؤديان مزبور در اولين سال استفاده و يا سالهاي بعد آن قابل کسراست.”.

سازمان امور مالياتي موظف است به تدريج و براساس اولويت، اشخاص مشمول حکم اين تبصره را تعيين کند و تا شهريور ماه هر سال از طريق درج در يکي از روزنامه هاي کثيرالانتشار و روزنامه رسمي کشور اعلام و از ابتداي فروردين ماه سال بعد از آن اعمال نمايد.

معادل ده درصد( ۱۰ %) از ماليات ابرازي عملکرد مؤدياني که توسط سازمان امور مالياتي ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهيزات مشابه شده اند مشروط به رعايت آيين نامه اجرائي مربوط، براي مدت دو سال اول بخشوده مي شود. عدم اجراي حکم اين تبصره موجب تعلق جريمه اي به ميزان دودرصد( ۲%) فروش مي باشد. در خاتمه يادآور مي شود فعالان اقتصادي که ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش مي باشند در صورت عدم استفاده از سامانه هاي مذکور نمي توانند از تسهيلات و معافيتهاي مالياتي مقرر در قانون بهره مند گردند.

منبع:سازمان امورمالیاتی



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.