نرم افزارحسابداری صدگان

گره مجامع بانکی باز شد

0 764

حسابداراپ

بانک مرکزی و سازمان حسابرسی درباره فرمت صورت‌های مالی بانک‌ها در مجامع امسال بانک‌ها به توافق رسیدند تا امکان برگزاری مجمع ۱۳ بانک فراهم شود.


به گزارش اقتصادنیوز، مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی از توافق این بانک با وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی برای رسیدگی به صورت‌های مالی و چگونگی ارایه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و ابلاغ اجرای مفاد آن به بانک‌های عامل خبر داد. این در حالیست که مجامع بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی امسال به علت اختلاف‌نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی بر سر انطباق صورت‌های مالی بانک‌ها براساس استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) یا برگزار نشدند یا به تنفس خوردند.

آنگونه که خبرگزاری‌های اعلام کرده‌اند، عباس كمرئی گفته‌است  براساس این توافق‌نامه، همه موسسه‌های اعتباری موظفند صورت‌های مالی ابلاغی موضوع بخشنامه ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۴ بانک مرکزی را حداکثر تا تاریخ ۳۰ مردادماه امسال، همراه با رسیدگی و اظهار نظر حسابرس در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

به گفته این مقام نظارتی بانک‌مرکزی،  براساس این توافق نامه، ضرورت دارد حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوطه، صورتهای مالی موسسه اعتباری تحت حسابرسی خود را طبق استانداردهای حسابرسی ایران که از سوی سازمان حسابرسی تعیین شده و نیز برمبنای الزامات بانک مرکزی، مورد رسیدگی و اظهار نظر قرار دهد.

او تاکید کرد که این صورت‌های مالی در مجامع عمومی موسسه های اعتباری، مبنای تصمیم‌گیری قرار دارد.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی پیش از این نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت فردا درباره  اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی برای صورت‌های مالی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفته بود: ما با سازمان حسابرسی اختلاف نظر اساسی نداریم بلکه تفاوت دیدگاه است. چون اختلاف یک معنی بارزتری دارد. این تفاوت دیدگاه و نگرش است. به هر حال در این خصوص جلسات گوناگونی برگزار شده است.

پندار سیستم

او همچین عنوان کرده بود که ما به نوبه خود به دنبال نزدیک کردن دیدگاه‌ها هستیم. هم در بانک مرکزی و هم در سازمان حسابرسی و هم در وزارت امور اقتصادی و دارایی، جلسات متعددی برگزار شده است که امیدورایم منتج به نتیجه شود.

کمرئی گفته بود که هر بانکی که سازمان حسابرسی متولی حسابرسی آن باشد، عمدتاً باقی مانده است، که اکثراً بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده ما هستند و البته برخی از بانک‌های خصوصی که حسابرسی سهامداران عمده‌شان بر عهده سازمان حسابرسی است و مجبور به تلفیق هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه شب گذشته، عضو هیات عامل سازمان حسابرسی از توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره فرمت صورت‌های مالی بانک‌ها در مجامع امسال بانک‌ها خبر داد تا امکان برگزاری مجمع ۱۳ بانک فراهم شود.

موسی بزرگ اصل با اشاره به جلسه عصر دیروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای توافق درباره فرمت صورت‌های مالی بانک‌ها به فارس گفت: در این جلسه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توافق کردند، مجامع بانک‌ها براساس استاندارهای صورت‌ مالی سازمان حسابرسی برگزار شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد بانک‌ها پس از برگزاری مجامع، گزارش صورت‌های مالی خود را در قالب فرمت IFRS (ابلاغی بانک مرکزی) تهیه و ارائه کنند.

گفتنی است؛ بانک مرکزی، این توافق‌نامه را به مدیران عامل بانک‌های مربوطه ابلاغ و تاکید کرده که تا پایان وقت اداری شنبه ۱۶مردادماه فرصت دارند نسبت به ارائه برنامه جدید برگزاری مجمع عمومی به بانک مرکزی براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده در این توافق، اقدام کنند.

این ابلاغیه به بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، سینا، رفاه کارگران، کشاورزی، پست بانک، صنعت و معدن، ملی، سپه، مسکن، توسعه تعاون و توسعه صادرات ارسال شده است.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.