نرم افزارحسابداری صدگان

ناگفته‌های علی عسکری از خداحافظی با سازمان امور مالیاتی

0 943

حسابداراپ

 

پندار سیستم

رییس سابق سازمان امور مالیاتی با تشریح دلایل رفتنش از این سازمان نوشت: ماندن و رفتن از مسوولیت‌ها طبیعی است و در همه بخش‌ها اتفاق می‌افتد. اما اینکه من بمانم یا نمانم که دست من نیست، افراد دیگر تصمیم گرفتند.


علی عسکری، رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی استاد اقتصادی است که خودش به سختگیری‌هایش در دانشگاه معترف است و اصناف به سختگیری‌هایش در عرصه مالیات‌ستانی و به نظر می‌رسید به دلیل همین سختگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی رفت. اما وی در گفت‌وگویی دلیل برکناری‌اش را نه آن سختگیری‌ها که فشارهای سیاسی بسیاری عنوان می‌کند. فشارهایی که به وزیر اقتصاد وارد کرده‌اند تا وی از سازمان امور مالیاتی برود.

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با شماره ۱۸۸ تجارت فردا به تشریح دلایل رفتنش از سازمان امور مالیاتی می‌پردازد. وی در این گفت‌وگو می‌گوید: ماندن و رفتن از مسوولیت‌ها طبیعی است و در همه بخش‌ها اتفاق می‌افتد. اما اینکه من بمانم یا نمانم که دست من نیست. افراد دیگر تصمیم گرفتند.

وی در ادامه با طفره بسیار می‌‌گوید برخی از گروه‌های فشار سبب شده‌اند که عسکری با سابقه شش ساله از سازمان امورمالیاتی برود. وی می‌گوید: من و وزیر اقتصاد با هم تصمیم گرفتیم که من از سازمان بروم زیرا این بهترین تصمیم در آن زمان بود. بهترین تصمیم از این نظر که «هم آقای طیب‌نیا بتواند به کار خود ادامه دهد و هم نظام مالیاتی. بعد آن هم دیدید که هیچ خدشه‌ای به مسائل مالیاتی و وزیر وارد نشد. در آن زمان فشارهای زیادی به ما وارد می‌کردند که چرا مالیات‌های سنگین می‌گیرید و چرا مالیات ناعادلانه است. اما بسیاری از این حرف‌ها، حرف‌های غیرواقع‌بینانه بود. همان افرادی که مدعی بودند مالیات ناعادلانه است همان‌ها بدهکار مالیاتی بودند. یعنی همان نماینده سوال‌کننده آخری که در مجلس از وزیر اقتصاد در مورد مالیات سوال کرد خودش یکی از بدهکاران بزرگ مالیاتی است اما همان شخص خودش مدعی است که مالیات ناعادلانه است. در حالی که مالیات چندین سالش را پرداخت نکرده بود. ما با چنین افرادی سر و کار داشتیم!»

پیش از رفتن علی عسکری در آذرماه سال گذشته از سارمان امور مالیاتی، علی طیب‌نیا برای پاسخ به سوال چند تن از نمایندگان چند باری به مجلس رفت. مساله استیضاح وزیر اقتصاد به واسطه دریافت مالیات بالا از اصناف کلید خورده بود و حتی رئیس اتاق اصناف هم به مساله استیضاح طیب‌نیا واکنش منفی نشان داده و گفته بود نمایندگان چگونه قرار است وزیر را برای قانونی که خود تصویب کرده‌اند، استیضاح کنند؟ همان زمان بود که مساله برکناری علی عسکری در سازمان امور مالیاتی مطرح شد و ماجرای استیضاح وزیر مسکوت ماند.

عسکری با اشاره به ان موارد می‌‌گوید: در مسائل مدیریتی خیلی از تصمیمات هست که در برخی از موارد اگر به درستی و به موقع گرفته نشود، خسارت و هزینه زیادی در پی دارد و ما در آن مقطع یک تصمیم عاقلانه و هوشمندانه گرفتیم که هیچ صدمه‌ای به هیچ بخشی از کشور و اقتصاد وارد نکند. من فکر می‌کنم این تصمیم تصمیمی درست بود. من از این تصمیم دلخور نیستم. چون کاری را که می‌توانستم در نظام مالیاتی انجام دهم، انجام دادم. بنایی که در سازمان امور مالیاتی قرار دادیم به گونه‌ای است که هر کسی که در سازمان باشد یک راه واحد را خواهد رفت و یک محصول واحد را برداشت خواهد کرد. راهی که ما ترسیم کرده‌ایم قابل برگشت نیست. رفتن من از سازمان امور مالیاتی به دلیل دلخوری نبود. نه وزیر از من دلخور بود و نه من از وزیر. این جابه‌جایی با توافق طرفین انجام شد و ما در آن وقت با هم چنین تصمیمی گرفتیم.

ماجرای اقدامات علی عسکری در سازمان امور مالیاتی برای کاهش فرارهای مالیاتی همان عاملی است که وی می‌گوید سبب شد بسیاری از افرادی که به کانون‌های قدرت دسترسی دارند در این کار خلل ایجاد کنند.

وی می‌گوید: شما یقین داشته باشید افرادی که بیشترین میزان فرار مالیاتی را دارند همان افرادی هستند که در حوزه اقتصاد فعالیت‌های گسترده دارند و بسیاری از آنها نمی‌خواهند اطلاعات دقیقی به نظام مالیاتی بدهند. در چند سال اخیر که پایگاه اطلاعاتی را در سازمان امور مالیاتی ایجاد کردیم، پرونده‌های فرار مالیاتی بسیاری رو شد. پرونده‌هایی که اگر بگردید صاحبان آن افراد سرشناس اقتصادی هستند.

وی تاکید می‌کند: اینها عمدتاً افرادی هستند که در بخش واسط اقتصاد فعالیت می‌کنند و دارای کسب و کارهای کلان هستند. روی صحبت ما مغازه‌داران و بقالان نیستند بلکه آنهایی هستند که دارای فعالیت‌های اقتصادی عمده و فرارهای مالیاتی آنچنانی هستند. اگرچه اگر روزی بین نظام مالیاتی و ذی‌نفعان عمده درگیری ایجاد شود، آنان بقالان و مغازه‌داران را به جان نظام مالیاتی می‌اندازند. مانند همان ماجرایی که در دوران من ایجاد شد و اصناف خرد اعتراض کردند. اما در نظام مالیاتی هیچ‌گاه طرف حساب ما کسب و کارهای خرد نیستند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.