- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

رفع مشکلات مالیاتی کارگزاران نیاز به همکاری طرفین دارد

به گفته دبیر کل کانون کارگزاران رفع مشکلات مالیاتی نیازمند جلسات مشترک بین مدیران بازار سرمایه و سازمان امور مالیاتی است.


کانون کارگزاران در تلاش است تا حق دسترسی کارگزاری ها به سامانه معاملات و همچنین خدمات اعتباری شرکت های کارگزاری به مشتریان، از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.
روح الله میر صانعی، دبیر کل کانون کارگزاران، به مشکلات مالیاتی کارگزاران اشاره کرد و گفت: در حالی با بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی فهرستی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند که با پیگیری های انجام شده در تلاشیم تا برخی خدمات دیگر بازار سرمایه هم از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
وی افزود: بنابراین به دلیل اینکه در بخشنامه اخیر همه موارد معافیت مالیات بر ارزش افزوده احصا نشده بود، جلساتی با سازمان امور مالیاتی برگزار شد تا دو مورد باقی مانده در بخشنامه های بعدی به عنوان معافیت مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شود بر این اساس کانون کارگزاران در تلاش است تا حق دسترسی کارگزاری ها به سامانه معاملات و همچنین خدمات اعتباری شرکت های کارگزاری به مشتریان از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.
دبیر کل کانون کارگزاران به دیگر مشکلات مالیاتی کارگزاران اشاره کرد و افزود: علاوه بر این مشکلات مالیاتی دیگری وجود دارد که مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نبوده بلکه از جمله مشکلاتی است که ممیزین مالیاتی برای صندوق های سرمایه گذاری ایجاد می کنند و به دلیل اینکه شناخت کافی و دقیقی از نحوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاریی ندارند، تصور می کنند که این صندوق ها مانند سایر شرکت های مشمول قانون تجارت است در حالی که فعالیت و اساسنامه این صندوق ها تحت نظارت سازمان بورس بوده و بر اساس مقررات سازمان انجام می شود.
وی تصریح کرد: لذا به دلیل عدم شناخت ممیزهای مالیاتی از نحوه عملکرد این صندوق ها، موانع جدی از نظر مالیاتی برای این صندوق ها ایجاد شده است و صندوق های سرمایه گذاری مشکلات عدیده ای در این خصوص دارند.
میر صانعی از دیگر مشکلات مالیاتی کارگزاران را مربوط به بورس انرژی دانست و عنوان کرد: کارگزارانی که در واحد فروشنده برق در بورس انرژی فعالیت می کنند به دلیل اینکه فروشنده برق در گزارش های خود نام خریدار را شرکت کارگزاری ثبت می کند، مشکلات جدی مالیاتی برای کارگزار ایجاد کرده است بنابراین ساختار بازار سرمایه ایجاب می کند که روش خاصی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شود.
به گفته دبیر کل کانون کارگزاران این موضعات باید در جلسات مشترک بین مدیران بازار سرمایه و سازمان امور مالیاتی حل و فصل شده و توضیح داده شود تا مشکل مالیاتی فعالان بازار سرمایه برطرف شود.
وی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با بیان اینکه مشکلات مالیاتی کارگزاران همچنان پابرجاست، تصریح کرد: منتظریم که جلسه ای بین سازمان بورس و سازمان امور مالیاتی هماهنگ شود تا این مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد.

منبع:تجارت نیوز