- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اوراق گواهی حق تقدم مسکن چیست؟

اوراق گواهی حق تقدم مسکن پیش‌تر در شعب بانک مسکن و تحت یک بازار غیرمسنجم معامله می‌شود که پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکلی رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت.


به گزارش میزان اوراق گواهی حق تقدم مسکن یکی از انگیزه‌ هایی است که بانک مسکن به سپرده‌گذاران خود برای افزایش جذابیت سپرده‌ گذاری در این بانک اعطا می‌کند؛ به این صورت که نرخ سود سپرده کوتاه مدت در بانک‌های عادی تجاری سالانه معادل ۷ درصد است؛ در حالی که سپرده‌گذاران در حساب سپرده‌ کوتاه‌مدت بانک مسکن در ازای سپرده‌گذاری خود، دو درصد سود بیشتر معادل ۹ درصد در سال کسب می‌کنند.

این در حالی است که بانک مسکن در صورت سپرده‌ گذاری حداقل به مدت سه ماه و به شرط آنکه میانگین سپرده سرمایه‌گذار، حداقل معادل ۲۷ میلیون تومان باشد، پس از سه ماه برای هر ۲۷ میلیون تومان، سه برگه امتیاز تسهیلات مسکن و از ماه‌‌های پس از آن، هر ماه یک برگه امتیاز به سپرده‌گذار اعطا می‌کند. وضعیتی که باعث می‌شود سپرده‌گذار در پایان یکسال، علاوه بر سود ۹ درصدی، ۱۲ برگه امتیاز تسهیلات مسکن در اختیار داشته باشد.اما کارکرد این برگه‌های امتیاز تسهیلات مسکن علاوه بر دارا بودن ارزش‌زایی و قابلیت معامله و واگذاری به غیر این است که هر شخص با خرید یک برگه از این اوراق می‌تواند نسبت به اخذ تسهیلات خرید از بانک مسکن اقدام کند.

هم اکنون این اوراق از قابلیت نقدشوندگی و شفافیت بالاتری به لحاظ معاملاتی نسبت به ادوار گذشته برخوردار هستند. تنها تفاوت اوراق پذیرفته شده در فرابورس با اوراق پیشین قابل معامله در شعب این است که هر یک از اوراق فعلی، امکان اخذ ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات را برای خرید فراهم می‌کند که به همین دلیل قیمت این اوراق در فرابورس، نصف قیمت معامله اوراق در شعب است. به بیان دیگر خرید این اوراق می‌تواند حداکثر تا ۴۰ برگه برای خرید یک واحد مسکونی اختصاص دهد.

*نحوه خرید اوراق گواهی حق تقدم مسکن

نحوه خرید نیز به این صورت است که در ابتدا کپی شناسنامه وکارت ملی خریدار لازم است تا در اسرع وقت نسبت به گرفتن کد بورسی اقدام شود سپس بعد از گرفتن کد خریداوراق انجام می شود. کل زمانی که صرف گرفتن کد تا خرید می شود ۴ روز کاری است، بعد از تحویل اوراق به نزدیک‌ترین بانک مسکن محل خرید مراجعه و تشکیل پرونده می دهید؛ مراحل بانکی به عهده خریدار اوراق است.

زمان تشکیل پرونده ومراحل بانکی معمولا از ۲ هفته تا ۱ ماه طول می کشد. مبلغ وام دریافتی نیز روز محضر به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن به خریدار آپارتمان تحویل داده می شود. این اوراق به صورت برگه های یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی صادر می شود .خریدار این اوراق نیز می تواند با ارائه این اوراق به بانک مسکن از وام مسکن جهت خرید آپارتمان و ساخت آن استفاده نماید.