نرم افزارحسابداری صدگان

چرا بورس تهران به تحولات بین المللی بی اعتناست؟

0 785

حسابداراپ

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به دلیل تبادلات مالی محدود با سایر کشورها و نبود سرمایه گذاران خارجی، بازار بورس از تحولات بین المللی تاثیری نمی پذیرد.


به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته بود که کارشناسان بازار سرمایه دائم از اتفاقات مطلوب و رشد شاخص در بورس کشور می گفتند پیش بینی که با گذشت   چهار ماه از سال هنوز تحقق نیافته است البته در این میان کارشناسانی هم بودند که همواره از این موضوع صحبت می کردند که بورس تهران تحت تاثیر بازارهای جهانی و تحولات بین المللی قرار ندارد.

لازم به ذکر است اگر چه بورس تهران تحت تاثیر قیمت کالاهای جهانی قرار دارد اما تاثیری از بازار سهام جهانی نمی پذیرد؛ در این میان این سوال مطرح می شود که چرا بورس تهران بیشتر تحت تاثیر افراد حقوقی و حقیقی است تا تحولات بین المللی؟ و چرا با گذشت چهار ماه از سال رشد قابل توجهی در شاخص بورس با توجه به پیش بینی های مثبت مسئولان دولتی دیده نمی شود؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: مراودات و تبادلات مالی در بازارهای جهانی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه سیستم بانکی و بازار سرمایه کشور فاقد این قابلیت هاست.

وی ادامه داد: ممکن است شرکتی محصولی را وارد و صادرکند و سود حاصل از فروش را به صورت ارز دریافت کند اما در بازارهای مالی، تمایلی از  سوی کشورهای خارجی برای مبادلات مالی و ارزی دیده نمی شود که یکی از دلایل آن نیز می تواند اعلام نرخ هایی باشد که از سوی بانک مرکزی به صورت نرخ مبادلاتی و دولتی  صورت می گیرد که در این نرخ ها اختلاف هایی وجود دارد البته دولت مدتها به دنبال تک نرخی کردن ارز است و حل این موضوع می تواند قدم اولی برای رسیدن به سطح مراودات بین المللی باشد.

پندار سیستم

آقابزرگی افزود: به دلیل آنکه هنوز چنین مبادلاتی در کشور انجام نمی شود به دنبال آن عمده شکل گیری جریانات مثبت و منفی بازار سرمایه ، بر تحرکات اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد؛ تغییر و تحولات بین المللی چند روز اخیر مانند کودتا در ترکیه هیچ تاثیری بر شاخص بورس ما نگذاشت و از طرفی حتی این بازار هیچ واکنشی در برابر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که بازارهای مالی را دو هزار میلیارد دلار تحت تاثیر قرار داد، نداشت.

وی اظهار داشت: این نشان می دهد که کشور در یک فضای محدود و بسته ای قرار دارد البته در برخی موارد تحت تاثیر قرار نگرفتن در تحولات بین المللی مزیت هایی هم دارد اما امروزه ارتباط بین المللی در حوزه اقتصاد یک امر گریز ناپذیری است و  باید در فضای اقتصاد بین المللی فعالیت کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: با وجود واهمه هایی که شرکت های واردکننده نفت از صادرات نفت ما داشتند این ریسک را پذیرفتند اما اصل قضیه بازیافت منابع مالی حاصل از صادرات است که باید از سیستم بانکی و از مبدا به صورت ارزی به داخل کشور بازگردد تا زمانی که این اتفاق نیفتد, دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور  همچنان دست به گریبان مشکلات نقدینگی, جابه جایی پول, رکود در بورس و اقتصاد جامعه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبیعتا با وجود این شرایط بورس به عنوان یک شاخص و آینه اقتصادی بر خلاف گفته ها و پیش بینی های برخی کارشناسان و حتی تاکیدات دولت مبنی بر دگرگونی وضعیت اقتصادی و ورود سرمایه گذاران خارجی و توسعه مراودات اقتصادی هیچ تاثیری نمی پذیرد. در چهار ماه گذشته بورس بازده منفی هشت درصدی را به خود اختصاص داده که این کارنامه غیر قابل قبول و نامطلوبی برای بازار سهام است.

**
بازار سرمایه کشور بین المللی نیست

همچنین ابراهیم عنایت کارشناس بازار سرمایه در این رابطه بیان کرد: این موضوع به چند عامل مهم بستگی دارد اول اینکه بازار بورس ما بین المللی نیست به این معنا که سرمایه گذار خارجی در بازار سهام ما یا حضور ندارد یا فعالیت قابل توجهی ندارند و یا اینکه شرکت هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شدند جزو شرکت های بین المللی نیستند و صادرات قابل توجهی ندارند تا در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و به نوعی محصولات, کالا و خدماتی در بازار های جهانی مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: تنها در چند مورد بورس ما از حوادث و تحولات جهانی متاثر است آن هم قیمت کالاهایی مانند نفت, پتروشیمی, محصولات پالایشی, سنگ آهن, مس و …  است،این محصولات به دلیل آنکه قیمتشان در بازارهای جهانی تعیین می شود با هر گونه تغییر قیمتی درآمد و سودآوری شرکت های ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به غیر از این موارد بورس تهران از هیچ تغییر و تحول جهانی تاثیرپذیر نخواهد بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.