نرم افزارحسابداری صدگان

مشکلات مالیاتی چندین ساله صادرکنندگان پایان یافت.

0 462

حسابداراپ

پیگیری‌ و نامه‌نگاری‌های اتاق بازرگانی تهران، در کنار مذاکرات چند جانبه صادرکنندگان با دولت سرانجام نتیجه داد و تسعیر ارز صادرکنندگان از مالیات معاف شد. بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر حذف مالیات بر تسعیر ارز، هفته گذشته ابلاغ شد و به این ترتیب بخشی از مشکلات چندین ساله صادرکنندگان پایان یافت.


پندار سیستم

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران با اشاره به بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر معافیت مالیات بر تسعیر ارز، گفت: اعضای اتاق بازرگانی تهران و فعالان اقتصادی که پرونده‌های مطالبه مالیات آنها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی یا سایر مراجع دادرسی مطرح است، می‌توانند با استناد و ارائه بخشنامه صادر شده اخیر، نسبت به رفع تعرض مالیاتی خود اقدام کنند.

فریدون طلایی‌زاده با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته، مراجعات متعددی از سوی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به اتاق تهران صورت گرفت و خواستار رسیدگی این نهاد بخش‌خصوصی به موضوع مالیات بر تسعیر ارز بودند، افزود: اتاق تهران طی ماه‌های گذشته، چگونگی معافیت مالیات تسعیر ارز حاصل از صادرات را مورد بررسی قرار داد و در نهایت گزارشی جامع و بسته ای پیشنهادی که متکی بر اصلاح بخشنامه سال ۹۳ سازمان امور مالیاتی بود، ارائه کرد و این گزارش به امضای رییس اتاق تهران در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار گفت. به گفته وی، طی این مدت معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران مشاوره و راهنمایی‌های لازم را نیز برای کاهش اثرات ناشی از بخشنامه مالیات بر تسعیر ارز با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق تهران در میان گذاشت.

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران با اشاره به اینکه بخشنامه سال ۹۳ سازمان امور مالیاتی، هزینه‌های سنگینی را بر دوش صادرکنندگان و کسب‌و‌کار آنها قرار داده بود، گفت: بر اساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و نیز ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، صادرکنندگان از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند. با این حال در سال۹۳ طی بخشنامه‌ای از سوی رییس وقت سازمان مالیاتی کشور، مانده ارز حاصل از صادرات مشمول مالیات ناشی از درآمد حاصل از تسعیر ارز قلمداد شد. به گفته وی، بر اساس آن بخشنامه و با توجه به اینکه از سال ۹۱ به بعد، تفاوت فاحشی میان نرخ ارز رسمی و آزاد شکل گرفت، سازمان امور مالیاتی عملاً به درآمد صادرکنندگان و کسانی که دارای صادرات و مانده ارز بودند، ۲۵ درصد مالیات تخصیص داد.

طلایی‌زاده با بیان اینکه این رقم مالیات که در هیچ یک از محاسبات صادرکنندگان پیش‌بینی نشده بود، هزینه سنگینی را متوجه آنها کرد، افزود: پس از بررسی این مشکل در اتاق تهران و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای رفع آن، موضوع طی نامه‌ای توسط رئیس اتاق تهران به معاون اول رئیس‌جمهور منعکس شد و در پی دستور ایشان، با برگزاری جلسات منظمی با حضور مسولان سازمان امور مالیاتی، اتاق بازرگانی تهران، کمیسیون صادرات اتاق ایران و تشکل‌هایی مانند کنفدراسیون صادرات در نهایت مقرر شد سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای ابهامات ایجاد شده در مورد معافیت صادرکنندگان از مالیات را رفع و نگرانی این بخش از فعالان اقتصادی را برطرف کند. وی با اشاره به بخشنامه سازمان امور مالیاتی در تاریخ بیست و دوم تیرماه سال جاری، خاطرنشان کرد که بر اساس این بخشنامه، درآمد حاصل از تسعیر ارز از مالیات معاف شد و قابل توجه این که پرونده‌های مالیاتی عملکرد سال ۹۱ به بعد که در مراحل رسیدگی یا دادرسی مالیاتی قرار دارند هم مشمول مفاد این بخشنامه قرار گرفته است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.